Författare Ämne: Uppsala Ekeby GEFLE  (läst 10066 gånger)

Gammacea

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Uppsala Ekeby GEFLE
« skrivet: sön 21 jun 2009 07:16:38 »
Hej
finns det någon som vet vad denna serie heter, vilket år den tillverkades och vem som designade, stämpel säger endast uppsala ekeby gefle, ingen signatur vad jag kan se.

ina

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
SV: Uppsala Ekeby GEFLE
« Svar #1 skrivet: tis 30 jun 2009 14:29:09 »
En bild på stämpeln skulle nog ge dej svar :)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Uppsala Ekeby GEFLE
« Svar #2 skrivet: tis 30 jun 2009 14:41:31 »
Om du inte får svar här så kanske du kan hitta denna bok på biblioteket och kanske hitta uppgifter där:

http://blt.se/noje_o_kultur/porslinets-styrka-och-svaghet(1083933).gm

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Uppsala Ekeby GEFLE
« Svar #3 skrivet: ons 1 jul 2009 08:33:08 »
Den var klurig...utan stämpel får vi ingen ålder, utan ålder ingen chans att gissa namnet...det kan ändå vara mycket svårt utifrån stämpel och ålder att ge namn åt en så pass anonym dekor!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Uppsala Ekeby GEFLE
« Svar #4 skrivet: ons 1 jul 2009 12:11:14 »
Det ser ut som 1930-tal, men modellen kan ha gjorts under ganska lång tid.
« Senast ändrad: ons 1 jul 2009 12:14:12 av JJ »

Gammacea

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Uppsala Ekeby GEFLE
« Svar #5 skrivet: fre 3 jul 2009 07:38:04 »
Tack för inläggen här, jo jag håller med om att det är lurigt även med stämpel och som jag skrev i mitt start-inlägg så finns det inget annat en stämplen med de tre skorstenarna i grönt med "upsala ekeby GEFLE, made in sweden" (Se ny bifogad bild) det står ingen signatur, inget tryckt i porslinet bara färgstämpel. Det jag har hittat är "Gefle Porslinsfabrik köptes av Upsala-Ekeby 1935 och blev ett dotterbolag till Upsala-Ekeby AB" och att denna gröna stämpel med skorstenarna började användas då, så det får väl bli att tallrikarna är tillverkade någongång mellan 1935 och 1960 när de bytte till nästa stämpel.
Har letat på forum så tangentbordet blivit utslitet efter min grön ros-dekor men går bet  >:(.

Gammacea

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Uppsala Ekeby GEFLE
« Svar #6 skrivet: fre 3 jul 2009 08:18:48 »
Jag har hittat vad serien heter, jag gick igenom alla tallrikarna och på EN av dem (Som dessutom har mycket grönare färg, men samma mönster) står det "ROSENHILL" Dock kan jag fortfarande inte hitta vilket år denna serie är tillverkad.

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Uppsala Ekeby GEFLE
« Svar #7 skrivet: mån 6 jul 2009 10:39:32 »
Rosenhill, modell AO, 1952-58, grön brämdekor, formgiven av Eugen Trost.

Modellen AO är en äldre modell som använts till flera dekorer, troligen kom den på 1940-talet.
Din stämpel är likadan som den man ser på andra föremål på 1950-talet så även den stämmer!

Gefle-porslinsboken är bra att ha i vissa fall..!  ;D

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Uppsala Ekeby GEFLE
« Svar #8 skrivet: mån 6 jul 2009 11:16:43 »
Står det inga siffror under stämplarna? För där kunde man väl utläsa när det var gjort?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Uppsala Ekeby GEFLE
« Svar #9 skrivet: mån 6 jul 2009 14:46:19 »
Det där är ju osäkert, vi har diskuterat det tidigare, det finns teorier, men ingen har kunnat verifiera något.
« Senast ändrad: mån 6 jul 2009 22:19:18 av Tallen »

Gammacea

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Uppsala Ekeby GEFLE
« Svar #10 skrivet: mån 6 jul 2009 20:43:38 »
Tjena Tallen. Tack för den  :) då vet jag vem som designat och när den är tillverkad, kanon. Vi köpte ett dödsbo och det fanns minst 6 olika servicer här, och det är bara Rosenhill jag har gått bet på än så länge och nu kan jag sova gott igen... tusen tack
Ada: nope, inga siffror, bara stämpel men jag kör stenhårt på Tallens uppgifter, får nog ta och skaffa mig lite litteratur jag också verkar det som ;)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Uppsala Ekeby GEFLE
« Svar #11 skrivet: mån 6 jul 2009 23:21:04 »
Jag är i alla fall övertygad om att Gefle körde systemet månad-år, för de Vinga jag haft (ja den andra har jag kvar förstås) var den ena numrerad med 660 den andra 1160 http://www.retroforum.se/index.php/topic,35.0.html
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Gammacea

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Uppsala Ekeby GEFLE
« Svar #12 skrivet: tis 7 jul 2009 12:08:20 »
Hej Ada
det kan jag inte tjabba emot för det vet jag inget om  :)
har kollat igenom samtliga tallrikar & assietter och det finns ingen numrering under stämpel eller någon annanstans, verkar dessutom inte vara någon mästerlig serie, ser ruskigt massproducerad ut, det är illa färglagt på ett par tre st tallrikar samt färgprov duttat på de flesta av både tallrikar och assietter. Jag nöjer mig med att ha fått veta vem som formgav och under vilken period det var, om det sen var 52,53,54,55,56,57 eller 58 spelar mindre roll känns det som :)

fast jag har en liten undran till "Modellen AO är en äldre modell som använts till flera dekorer" vad innebär modell AO?

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Uppsala Ekeby GEFLE
« Svar #13 skrivet: tis 7 jul 2009 12:44:14 »
Modellen = formen på tallriken, Gefle-fabriken med en löpande modellbeteckning på modellerna A, B, C....etc till AA, AB...AO...