Författare Ämne: Tidningen FOTO  (läst 6834 gånger)

Fluxe

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Tidningen FOTO
« skrivet: mån 22 jun 2009 12:03:34 »
Hej!

Eftersom jag är i flyttartagen dyker det upp "små överraskningar"...
Jag har samlat på tidningen FOTO i snart 35 år, innan mig, gjorde min gode far samma sak.

Från nummer 1 årgång 1 anno 1939 till 2003 består samlingen av idag.

Historiskt speglar tidningarna hela den moderna fotografins utveckling från glasplåtar till digitalteknikens intågande.
Mycket trevlig och informativ läsning garanteras! Här finns alla stora fotografer, unika och vackra foton med allt från månen till naket.

Man kan läsa om händelser, tekniska reportage och givetvis massor av andra bilder i alla kategorier. Ett unikt uppslagsverk mao.

Att de 6 sista årgångarna saknas beror på att jag varit bosatt på en segelbåt i drygt 2 år, sedan flyttar.
Det har inte "känts" rättvist mot tidningarna att köpa på sig dessa då, men det är en barnlek att köpa upp sig.


Värre är det med årgångar innan/under 2:a världskriget!
Det var ont om bränsle för uppvärmning, så allt som var brännbart eldades det gärna med.
Mina årgångar 1939 - 1947 fann jag hos en äldre herre i Uppsala, efter säkert 15-års annonserande i olika tidsskrifter!
Jag kasta mig i bilen och åkte ner de 90 milen till Uppsala, tidningarna blev i min ägo.

Nu står jag i valet och kvalet att låta tidningarna hitta en ny entusiastisk ägare!

- Finns det något intresse månne?

Fotohälsningar

/Lasse

P.S. Notera, detta är ingen säljannons, utan mer en trevare för att se om intresse finns! D.S.
En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor.

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: Tidningen FOTO
« Svar #1 skrivet: tis 26 jan 2010 02:27:46 »
Hej Fluxe!

Ja, den fina samlingen har jätte-vill ha-faktor ju. Men... frågan är vad hustrun skulle tycka om jag kom hem med alla de tidningarna... hon är redan "på mig" om min relativt lilla samling stereoapparater jag ägt och sparat sedan -70, -80 och -90-talen... och fler är kanske på väg, om jag kan "jobba till mig" de apparater som står oanvända i kyrkans numera oanvända närradiostudio... (jag jobbar ideellt med möbeltransporter och som snickare i secondhandbutiken).

Får jag överta de så blir det en "apparatstapel" som säkert når ända upp i taket här i datorrummet ;D.

/Ficklampan

Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

kallekanin

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: Tidningen FOTO
« Svar #2 skrivet: tis 26 jan 2010 22:18:07 »
Om mr ficklampa vill ha en gammal radiostation från universitetssjukhuset i Malmö så går det bra att hämta en sån hos mig i sydligaste Sverige.

Förlåt Fluxe att jag lånade dig tråd, men kände spontant att jag kanske skulle kunna bli av med bland annat ett 80 kg tungt specialbyggt mixerbord och de tillhörande fyra flyttlådorna med kablar och kopplingsdon som står på vinden och skräpar.

Ett tips om du vill bli av med dina tidningar borde vara att lägga in en privatannons i tidn. Foto. Visst brukar folk annonsera efter gamla tidningar där? Eller det är kanske dina gamla annonser jag kommer ihåg.

Omslagen på tidningen Foto från 60-70-talet är ju helt fantastiska.
Annars kanske tradera kunde funka bra med årgång efter årgång.

HgF

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: Tidningen FOTO
« Svar #3 skrivet: lör 6 feb 2010 06:03:28 »
Innan du bestämmer vad som ska hända med samlingen, ta ett snack med LP-foto, Sveriges ledande auktionsfirma när det gäller foto- och kamerarelaterade föremål.