Författare Ämne: hur få bort ringar på teakbord?  (läst 4543 gånger)

dariber

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
hur få bort ringar på teakbord?
« skrivet: tor 25 jun 2009 04:40:45 »
Jag har 2st Frisco bord i teak av Folke Ohlsson för Tingströms. Ett av borden är i mycket fint skick medan det andra har 2st ringar efter troligen någon skål eller liknande.

Jag tänkte fråga om någon har något bra tips på hur man kan få bort ringar efter skålar/vattenglas eller liknande som bildats på ett teakbord. Jag har försökt med teakolja, jag har testat med att olja in en gång, inte gnuggat runt ringen utan bara svept över med trasa. Men tyvärr så är de kvar.

Vore mycket tacksam om någon kunde tipsa hur man gör eller kanske någon prisvärd firma man kan lämna in bordet till i Stockholmstrakten.
« Senast ändrad: tor 25 jun 2009 04:50:11 av dariber »

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: hur få bort ringar på teakbord?
« Svar #1 skrivet: tor 25 jun 2009 15:38:54 »
Hejsan!
Det beror på hur ringarna ser ut. Är de ljusare än resten kan man prova med finfint sandpapper (grovlek 1000 eller finare) och försiktigt (givetvis för hand) arbeta runt fläcken. Som vanligt med fanerade möbler gäller att iaktta stor försiktighet vid slipning! Rör det sig om fläckar som är mörkare än resten kan det fungera att bleka med oxalsyra, finns i färghandeln i form av ett medel som tar bort rostfläckar från kläder (kontrollera att det bara är oxalsyra). Ytan skall vara ren från olja, lägg på medlet och låt verka. Det är svårt att säga hur länge, bäst är att vakta noga och prova dig fram. Testa att torka bort redan efter 30 s. Jag har ibland fått vänta 15 min innan det blekts färdigt. Det är viktigt att du får bort medlet när rätt blekningsgrad uppnåtts.
Efter slipning alt blekning skall du olja in borden.
Observera att jag inte är proffs, vet bara att dessa metoder har funkat för mig. Avvakta gärna andras råd innan du strider till verket!

dariber

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: hur få bort ringar på teakbord?
« Svar #2 skrivet: tor 25 jun 2009 20:19:46 »
Lä för avancerad så jag lämnade in bordet till samma person som jag köpte mitt sideboard av. Såg Sideboardet innan de hade gjort något och sedan efter de hade fixt och grejat. Vilken skillnad det var. De skulle ha 400kr för att fixa till bordet, vet inte om det är billigt eller dyrt, men jag tyckte det lät OK.