Författare Ämne: Loppisar i Uddevalla  (läst 23221 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Loppisar i Uddevalla
« skrivet: fre 19 okt 2007 12:09:12 »
Vi har Pingskyrkans loppis i centrum "under Gamol" som vi säger, som är öppet de flesta lördagar 10-14, vissa går bort pga helgdagar, en liten semester osv. Det är ett stort källarplan, med många volontärer som arbetar, man kan betala direkt till dem med midjeväskor. Prylar kan hämtas och lämnas under veckorna.
Det är många som står i dörren innan 10 och passar (har jag hört, jag har ännu inte kommit dit så tidigt), och det är mycket svårt att andas den första timmen, för det är SÃ… mycket folk.

Möbler går mycket billigt, principen är att få bort allt skrymmande fort. T ex mitt skrivbord i mahognyfaner 25 kr, två delar Billybokhylla i körsbär 30 kr/st. Thonetstol från 1887 40 kr, två femtiotalsbord har jag köpt för 40 resp 30. Sen finns porslin, elektronik, kläder, tyger mm.  Orange blommigt för 10 kr metern. Och det finns ett cafe. Jag har också lämnat in, t ex en hel kundvagn med grejer som jag rullade dit, hade ingen bil då, när kassan gick till Tsunamioffren.

http://www.pmu.se/bistandscenter/bistandscenter_ort.php?ID=74
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Loppisar i Uddevalla
« Svar #1 skrivet: fre 19 okt 2007 14:03:16 »
Antik-Harrys loppis, Kilbäcksgatan 25, centrum
http://www.antikharry.nu/

På hemsidan står öppet to-lö, just nu tror jag det är fre-lö 15-18 resp 10-14

Här i källaren under Antik-Harry återfinns smått och gott av efter dödsbon osv där övriga delar hamnat uppe i butiken och delar slängt antar jag. Inga kläder -dock gamla dukar och broderier osv, och annars samma utbud som Pingstkyrkans kan man säga, men mindre källare. Det sträcker sej inte över samma yta som Antik-Harry där uppe, där man blir alldeles yr i mössan av hur mycket det är! Tre våningsplan i två huskroppar tror jag det är.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Loppisar i Uddevalla
« Svar #2 skrivet: fre 19 okt 2007 14:25:07 »
Auktionsverket i Uddevalla, Prylmarknaden? (osäker på om de satt upp skyltarna på nya stället, de köpte gamla Prylmarknadens skyltar, folk trodde det var han som hade gamla Prylmarknaden under Gamol som flyttade till Bastiongatan, vilket jag kan dementera offentligt nu, jag bor granne med förre Prylmarknadsinnehavaren sen 10 år)

Ny adress Strömstadsvägen 15, såsom själva Auktionsverket, jag har försökt hitta "bakgatans" namn så man kommer på rätt sida, men S-vägen 15 är i alla fall rätt huskropp

Behöver kolla öppettider också, vet att det är öppet lördagar såsom Pingstkyrkans, och promenaden däremellan är mycket kort. Har visitkort: Auktionsverket telefon 0522 51 16 10

Här gäller i alla fall att det säljs osålda objekt efter stadsauktioner, och andra rester av dödsbon, man kan komma över något för vrakpris, när ingen har kollat om det är något att ha. men de har också koll på de bättre grejerna. Där stod sist jag kollade en stor Kosmosservis, vem det nu var som samlade.

Dessa tre loppis är min vanliga lördagsrunda, så vet ni det :)

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Loppisar i Uddevalla
« Svar #3 skrivet: fre 19 okt 2007 14:38:39 »
Da Capo, Torggatan 5
http://www.uddevalla.se/webdav/files/kommunen/Projekt/dacapo/navigate.html

...kombinerar dagverksamhet för förståndshandikappade med försäljning.
Man tar emot kläder -direkt i butiken och Emmaus Björkås containrar. De som deltar i dagverksamheten tvättar och stryker och de som kan övar försäljning med kassaapparat som talar.

Det finns mest kläder, vilket inte är fel det heller, lite husgeråd, böcker, någon enstaka möbel, jag har avlastat dem en bokhylla och en bäddsoffa. En retrohörna finns, och ett omfattande maskeradklädeslager på övervåningen, jag vet inte om de har riktig ruljans på den delen, ibland går det att köpa något därifrån har jag hört.

Gissar att de öppnar 10 (kollar upp det) och stänger 15 måndag, onsdag och fredag, 18 tisdag och torsdag.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Loppisar i Uddevalla
« Svar #4 skrivet: lör 28 jun 2008 20:36:43 »
Jag kan uppdatera om hur det är sommaröppet och stängt i Uddevalla,

Pingstkyrkans är stängt nu fram till 19e juli, därefter lördagsöppet som vanligt 10-14 alla helgfria lördagar ungefär.
http://www.uddevalla.pingst.se/index.php/Secondhand/Secondhand

AntikHarrys Loppis är nu sommaröppet varje dag, mån-fre 12-18 (hoppas jag minns starttiden rätt) och lördag 10-14

Auktionsverket lät oss kliva in redan 9.30 idag, jag misstänker att de tar vara på att de får mer kunder när Pingstkyrkans är stängt och håller öppet hela tiden, alltså det är lördagar som gäller

Sen har vi ett ställe som jag glömt att ta med tidigare
Svarta Katten Kyrkogatan 3.

Öppet hela sommaren,

Nu hoppas jag det blir rätt:
Måndag, tisdag stängt
Onsdag-fredag 13-18
Lördag 12-15

Det är ett riktigt riktigt retro ställe, och en del har en prislapp därefter (alltså lite dyrt en del), men sen fanns det högvis med tidningar Kikis bläddrade i t ex, för 2 kr styck, vi snackar om Veckorevyn från 40-talet och framåt, Hemmets veckotidning osv. Och man hittar också grejer för en tio osv utan problem.


Da Capo är öppet nästa vecka, sen har de stängt i fem veckor.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Loppisar i Uddevalla
« Svar #5 skrivet: ons 9 jul 2008 18:11:19 »
var går gränsen mellan loppis och antikaffär?

nåväl, jag lägger in ett ställe här som flyttat från sin gamla lokal, och det tog ett tag för mej att komma underfund med att de flyttat ut mot hamnen, därmed har de en bättre överskådligare lokal

Antik & Kuriosa
Bastionsgatan 32
451 50 Uddevalla

Öppet må-fre 10-18, lö 10-14

Hemsida som inte är uppdaterad, beklagade han själv: www.antikgubben.se

Där finns allt möjligt känt, Mari Simmulsson, Stig Lindberg, Koka blå, Berså, Uppsala Ekeby mm, och dessa har förstås en viss prislapp, vet tyvärr inte var priserna ska ligga men det är inte omedvetet prissatt det kan jag se.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Loppisar i Uddevalla
« Svar #6 skrivet: ons 9 jul 2008 20:00:49 »
Det är ett riktigt riktigt retro ställe, och en del har en prislapp därefter (alltså lite dyrt en del), men sen fanns det högvis med tidningar Kikis bläddrade i t ex, för 2 kr styck, vi snackar om Veckorevyn från 40-talet och framåt, Hemmets veckotidning osv. Och man hittar också grejer för en tio osv utan problem.[/font][/color]

Da Capo är öppet nästa vecka, sen har de stängt i fem veckor.

Jag skulle nog vilja säga att en del har prislapp efter tradera, nog var en del roligt dyrt alltid. Såg en kanonrolig -fast grön- stärkt underkjol i illgrönt som hade varit lite rolig för dottera, men nja, 585 var lite magstarkt för mig, tror inte ens den hade kommit upp på det på tradera heller för den delen.
Tidningarna var desto roligare, en hel kasse blev det med hem, framförallt veckorevyn från fyrtiotalet tror jag att det var. Har inte hunnit läsa dem ännu men det kommer längre fram. Skall bli roligt att se om man känner igen den. Kunde dock ha plockat på mig mer, vet inte vad jag tänkte på...

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Loppisar i Uddevalla
« Svar #7 skrivet: lör 20 sep 2008 16:43:33 »
Så här ser det ut på Pingstkyrkans... klockan är 9.50, ska man campa utanför för att vara först tro? (när man försöker vara tidig så går det såhär...:))
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Bjoernj

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Loppisar i Uddevalla
« Svar #8 skrivet: lör 24 apr 2010 13:29:18 »
Som nyinflyttad i Uddevalla är den här tråden guld värd, bokstavligen!
Jag är dock lite förvånad över att inte ha hittat några av alla de där små "hobby"-loppisarna som man hittar strax utanför de flästa städer. Har jag letat dåligt, eller är det ont om sådana här i Uddevallatrakten?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Loppisar i Uddevalla
« Svar #9 skrivet: lör 24 apr 2010 13:40:03 »
Välkommen i både forumet och Uddevalla, det är ingen på forumet som gett sej tillkänna som boende här, förutom mej då.

Jag får härmed uppdatera tråden:

Pingstkyrkan har öppet även på måndagar 15-18 nu, inte bara lördagar 10--14 alltså. Ny länk http://www.uddevalla.pingst.se/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=8&Itemid=156

Antikharrys loppis tror jag är öppet på lördagar bara just nu

Auktionsverket har också öppet måndagar 15-18 nu

Svarta Katten har stängt igen

Antik & Kuriosa har flyttat till Trädgårdsgatan 6 -så de är inne i stan igen
http://www.antikgubben.se/

Sen har vi Oddevolds lada där de har loppis sista lördagen i månaden  10-13, klistrar från hemsidan "Nästa prylmarknad är 24e april, övriga marknadsdagar; 29/5, 3/7, 28/8, 25/9, 30/10 samt julmarknad 27/11" regeln avviker i juni, är det midsommar sista lördagen?

I journalisten Louise Larssons examensarbete ingick ett reportage just om en lördagsrunda på loppisar i Uddevalla
http://www.louiselarsson.se/Antikt_LouiseLarsson_komprimerat.pdf
(det är jag som är intervjuobjektet ja)
« Senast ändrad: lör 24 apr 2010 13:48:47 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Loppisar i Uddevalla
« Svar #10 skrivet: lör 24 apr 2010 13:53:47 »
Som nyinflyttad i Uddevalla är den här tråden guld värd, bokstavligen!
Jag är dock lite förvånad över att inte ha hittat några av alla de där små "hobby"-loppisarna som man hittar strax utanför de flästa städer. Har jag letat dåligt, eller är det ont om sådana här i Uddevallatrakten?
Får svara på hobbyloppisfrågan för sej: Jag har inte sett några tyvärr, men det är värt att titta i Bohusläningen för det annonseras om någon ny loppis, annars bakluckeloppisar t ex
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

rockinbones

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Loppisar i Uddevalla
« Svar #11 skrivet: tis 27 apr 2010 06:40:50 »
Som boende i Vänersborg får man ju ta en tur till Uddevalla någon dag ser jag efter att ha läst denna tråden :)

Mvh Tommy

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Loppisar i Uddevalla
« Svar #12 skrivet: fre 23 jul 2010 14:23:15 »
Inte uddevalla men inte långt ifrån. Besökte Second-hand i vänersborg igår.
Turistbyrån ställde tyvärr förväntningen högt när de andaktsfullt påtalade att man behöver gott om tid på sig där för att det är stort. (Tror de kallade det Erikshjälpen, men jag såg bara skylten med secondhand när vi kom fram).
Stort? Tja. Det tar nog en kvart att gå igenom det om man kikar noga mellan grejjerna på hyllorna, men stort var det då rakt inte...

Mitt första intryck var ändå att det var charmigt rörigt. Lagom loppisrörigt. Men den positiva känslan avtog något när jag frågade var handarbetsböcker fanns, om det fanns några.
"Där någonstans" och så pekade man mot bokhörnan.

Jag är nog lite bortskämd för på loppisarna hos oss finns böckerna inte bara "därnågonstans" utan de är sorterade i varje fall i förhållande till några fack-rubriker och skönlitteratur, och något loppis har även skönlitteraturen i bokstavsordning.

Tyvärr var antikvariatet vid sidan av stängt pg sjukdom, sades det. Det har jag större förhoppningar på nästa gång jag åker förbi. (om det inte är öppet imorgon för då skall jag nog en sväng till vänersborg igen).

Men jag kommer absolut att åka in en sväng dit igen när jag har vägarna förbi. Gjorde inga fynd. Föll för en stor italymärkt flaska och den fick följa med hem.

Edit: Det var inte erikshjälpen, det hittade vi igår. Tyvärr stängt så jag fick inte nöjet att kika in. Men antikvariatet besökte jag och .... DÄR hade jag kunnat gå i timmar. MYCET trevligt och välsorterat och böcker fanns det helt klart.

« Senast ändrad: sön 25 jul 2010 10:09:31 av kikarbara »

Retro-Tokig

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Loppisar i Uddevalla
« Svar #13 skrivet: sön 26 sep 2010 19:41:52 »
Nu blev jag definitivt sugen på en Uddevalla-sväng! Har bara varit på Pingstkyrkans och Auktionshallen... Men det var länge sen. Har hört talas om ett stort ställe i Tanumshede (tror jag...) Någon som varit där?