Författare Ämne: Ã…lder/ursprung på likörglas  (läst 2692 gånger)

gravel

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
Ã…lder/ursprung på likörglas
« skrivet: tis 28 jul 2009 18:00:09 »
Hej!

Jag köpte nyligen sex likörglas som jag funderar över åldern på. Först tänkte jag att det kanske var 50-/60-tal men hon på secondhandstället sa att det kanske var 20-/30-tal men hon verkade inte helt säker. Han som ägde stället och förmodligen prissatt dem var inte där och jag brydde mig inte mer om saken eftersom jag verkligen gillade dem. I själva verket kanske de inte ens är så gamla som jag först tänkte? De var prissatta till 180:- men jag fick dem för 150 till slut. Glasen är lila och fint skick. Ett har det dock gått en liten bit ur på utbuktningen under själva kupan. Man kan se små bubblor i glaset på sina håll (andra fläckar som syns på bilderna är bara kalkfläckar).

Jag tycker bara att det vore roligt att veta hur gamla de är och kanske även vad de kan komma ifrån. Tänkte att någon här kanske kan hjälpa mig.

Sorry att bilderna blev lite stora. Är det ett problem fixar jag det.




JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Ã…lder/ursprung på likörglas
« Svar #1 skrivet: fre 31 jul 2009 20:07:11 »
De ser äldre ut än 50/60-tal. Men har man inte säkra fakta så är inget säkert - det kan vara en modell som har gjorts under lång tid och således ser äldre ut än när de tillvekades.

gravel

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Ã…lder/ursprung på likörglas
« Svar #2 skrivet: fre 31 jul 2009 20:48:23 »
Ã…h vad kul med ett svar! Ja stilen känns inte så -60 liksom, det var nog mest färgen jag gick på. Jag gillar dom skarpt i alla fall och dom fungerar alldeles ypperligt att dricka likör ur. :)