Författare Ämne: Sigvard Bernadotte  (läst 18495 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Sigvard Bernadotte
« skrivet: fre 31 aug 2007 20:01:20 »
Här en Sigvard Bernadotte på prov, som synes är den av inte den vanligaste modellen, utan har en kopparton, aluminiumplåten verkar vara tvåsidig, så den kopparfärgade är utåt, i locket var det väldigt rött invändigt
« Senast ändrad: tor 30 maj 2013 21:38:28 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Sigvard Bernadotte
« Svar #1 skrivet: fre 31 aug 2007 20:04:21 »
Här den vanliga Bernadotte-kannan i rostfritt, en "före"-bild visar hur beläggning på bakeliten kan vara efter den har legat i blöt, bara att skrubba av och olja in (matolja duger) så blir resultatet helt perfekt.

Observera att bägge förevisade kannor har signaturen i locket, det vanligaste är att den sitter högst upp på sidan
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Nya Clara, Sigvard Bernadotte
« Svar #2 skrivet: fre 31 aug 2007 20:07:07 »
Till Nilsjohan gjorde Sigvard denna vägghängda konservöppnare Nya Clara, det finns alltså en "Clara"  av en annan formgivare
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

HgF

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: Sigvard Bernadotte
« Svar #3 skrivet: lör 15 sep 2007 14:27:17 »
Första Clara i tillverkad i helstål kom 1948, den var designad av Hjalmar Lindahl på Lindahls mekaniska i Asmundtorp.
Nummer två kommer 1956, även den är designad av Lindahls.
Nya Röda Clara  design av Bernadotte design AB, med mekanism från Lindahls kom 1966,
 och den senaste som jag tycker är den bästa, Rödas Clara 2000, är designad av Rolf Sinnemark.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Sigvard Bernadotte
« Svar #4 skrivet: lör 15 sep 2007 16:29:54 »
Såg en Clara 2000 på loppis idag, så jag vet vad du pratar om, men då är det ju inte en Bernadotte :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

HgF

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: Sigvard Bernadotte
« Svar #5 skrivet: lör 15 sep 2007 22:29:52 »

Det är det ju inte i alla fall - Sigvard drog inte ett enda streck på ritningen till Nya Röda Clara. Bortsett från mekanismen som är av Hjalmar Lindahl,  är den helt och hållet konstruerad av en av de anställda på Benadotte design AB.


Qruella

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
SV: Sigvard Bernadotte
« Svar #6 skrivet: sön 16 sep 2007 11:22:28 »
Tror många blandar ihop Sigvard Bernadotte med Bernadotte design...?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Sigvard Bernadotte
« Svar #7 skrivet: sön 16 sep 2007 12:46:59 »
*ada räcker upp en hand* - i detta fallet, jag har läst om det som att Sigvard designat nya clara, och blivit lurad av det

hur är det med margaretabunken, det står ju tydligt att det är sigvard bernadotte och acton björn (danskt ö), har de båda formgivit den?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

HgF

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: Sigvard Bernadotte
« Svar #8 skrivet: sön 16 sep 2007 13:37:07 »
Det var Henrik Wahlforss, anställd på Bernadotte design AB, som designade Nya Röda Clara.

Det var Jacob Jensen som ritade Margaretaskålen, liksom även de "signerade" kaffepannorna och temosarna.
Fast då i  början (skålen) var nog alla på firman Bernadotte & Björn ganska mycket inblandade i produkterna.

En artikel som med stor säkerhet anses vara äkta Bernadottedesign, alltså ritad av Sigvard själv, är bordtändaren för Consul.
« Senast ändrad: sön 16 sep 2007 13:40:29 av HgF »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Sigvard Bernadotte
« Svar #9 skrivet: sön 16 sep 2007 13:40:01 »
Du har krossat min världsbild HgF :o Inte kaffepannorna heller  :'(

Men det är bra att du upplyser oss om hur det ligger till så vet man
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

HgF

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: Sigvard Bernadotte
« Svar #10 skrivet: sön 16 sep 2007 13:58:55 »
Ingen ska ta ifrån Sigvard Bernadotte hans betydelse för svensk industridesign och fomgivning överhuvudtaget. Han var verkligt skicklig i sitt yrke och han skulle personligen mycket väl kunnat ligga bakom det mesta som kom från de företag där han arbetade.

Genom sin kungliga börd kom han mer att fungera som dörröppnare och galionsfigur för sina firmor - designprinsen - som man sa på den tiden. Villkoren för de uppdrag hans firmor fick var ofta att produkterna skulle vara signerade "Sigvard Bernadotte" eller att man fick använda hans namn i marknadsföringen.

Fabrikanterna visste att svenska folkets knäfallande och lissmande vördnad inför kungligheter betydde mer för lönsamheten än den allra mest perfekta och ändamålsenliga designen, därför fick de bolag "designprinsen" var inblandad i många feta uppdrag.
  "Skit samma hur prylarna kommer att se ut bara vi får skriva att Sigvard Bernadotte har designat", resonerade många uppdragsgivare. Sigvard Bernadotte som var en seriös designer plågades faktiskt av dessa attityder.

På slutet gjorde han även en hel del ganska dåliga och fula saker.     
 

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Sigvard Bernadotte
« Svar #11 skrivet: sön 16 sep 2007 14:16:25 »
Här har vi designprinsen live i alla fall. Kom att tänka på klippet pga det sista du skrev, han nämner att allt inte slår väl ut och blir en hit. Han säger nästan genomgående "vi" och talar om sinsa medarbetare, tänker tanken att man kan tolka hans "vi" som en kunglighet säger "vi" om sej själv...(fast det gör inte Sigvard i klippet)

http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=46672
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

HgF

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: Sigvard Bernadotte
« Svar #12 skrivet: sön 16 sep 2007 14:31:06 »
Sigvard Bernadotte var en mycket betydande designer - synd att han tillhörde kungafamiljen.

Jag rekommenderar boken: red Lasse Brunström, Svensk industridesign - en 1900-talshistoria, Nordstedts 1997

Jag rekommenderar INTE de nya boken som har kommit om Bernadottedesigm (minns inte titeln)
 den är så full med fel att den aldrig borde ha getts ut. 
(fast boken innehåller en hel del rätt också, bl a mycket om vem som designade vad på Bernadotte & Björn och Bernadotte design AB).
« Senast ändrad: sön 16 sep 2007 14:34:16 av HgF »

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Sigvard Bernadotte
« Svar #13 skrivet: tis 18 sep 2007 00:32:57 »
Hgf, nu har jag tur som läste här först. Jag stod med boken i handen för några dagar sedan. En kompis kom och fick mig på andra tankar. Den avstår jag från. Du menar på Gyllenstiernas bok?