Författare Ämne: Loppisar i Göteborg  (läst 101849 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Loppisar i Göteborg
« skrivet: fre 19 okt 2007 21:52:10 »
Det finns en hel del loppisar i Göteborg, och jag skall försöka lista dem alla även om det kommer att ta lite tid.

Börjar med de fem loppisarna där privatpersoner kan hyra bord över Lördag/Söndag.

Kvibergs marknad   För några år sedan var den bra men nu är utbudet minst 90% nya varor som säljs i fasta bås. Liknar mest en turkisk marknad med grönsaker, telefonkort, tyger med glitter i, mobiltelefoner mm. En och annan privatperson kommer ändå och kommer nog inte åter av chocken som möter dem. Eftersom man kan komma in som köpare redan när loppisen öppnar för säljarna så rivs det och slits i varorna innan de har packats upp. Vanligtvis finns 50-100 antikhandlare/Traderasäljare/ebaysäljare och även de som åker på mässor och säljer samt några samlare när loppisen öppnar vid runt 07.30. Mycket liten fyndchans. Öppet Lördag och Söndag alla helger (även storhelger) fram till 15.00. Officiell öppningstid 10.00. Göteborgsvägen 50A, Sävedalen (nära Bellevue och Stallgården).

Bellevue marknad   Öppnar på sekunden 10.00, vanligtvis den vänstra dörren strax innan den högra (det kan hänga på sekunderna). Ingen kö kvart i tio. Här är det ungefär 50% fasta säljare, och några av dem går runt innan öppningsdags och köper upp godbitarna av de tillfälliga säljarna. Hittar man något bra här så har det packats upp precis vid tio eller senare. Liten fyndchans. Öppet alla helger 10.00-15.00. Stallmästaregatan 3.

Stallgårdens loppis och antik   Då och då står det någon tillfällig säljare där men för det mesta är det samma säljare som står där jämt eller några månader i sträck. Många säljare har fina saker men priserna är oftast som i bättre antikaffärer eller högre! Liten fyndchans. Lördag och Söndag 10.00-15.00, ej storhelger. Stallmästaregatan 7.

Kommersen  Liknar Bellevue i storlek och utbud. Några uppköpare innan öppningstid finns här också, men personligen tycker jag att fyndchansen är lite större här än på Bellevue, men då skall man vara där när de öppnar. Öppet Lördag och Söndag 10.00-15.00, ej storhelger. Sommarstängt i ca två månader. Första Långgatan 27.

Marknadsmagasinet  Öppnade för ett par år sedan då det var prat om att Kviberg skulle lägga ned. Inga tillfälliga säljare, bara ett fåtal fasta som har spridit ut sina saker på många bord så att det skall se mer fullbelagt ut. Mycket liten fyndchans. Frågan är hur länge det dröjer innan de stänger igen? Lördag och Söndag 10.00-15.00 - tror att det är sommarstängt.
« Senast ändrad: mån 22 okt 2007 21:47:18 av JJ »

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #1 skrivet: mån 22 okt 2007 21:21:32 »
Hur är det med Holmens marknad, där har jag hittat en del fina ugnsfasta fat från Laholms keramik för några år sedan.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #2 skrivet: mån 22 okt 2007 21:36:08 »
Holmens marknad  Har en finare avdelning och en fyndavdelning, men ibland kan man hitta likadana saker på båda avdelningarna. Stor yta med prylar där man kan hitta mycket möbler bl a. Fyller på med nya varor varje dag, och dessa återfinns på rullbord i båda avdelningarna samt delar av vitrinskåpet där de extra fina sakerna hamnar (eller iaf de som de tror är finare). Enligt min erfarenhet så sparar man godbitarna till Lördagarna. Det sägs att riktigt fina möbler inte säljs där utan lämnas in på auktion, men detta är obekräftat. Är man först in på Lördagarna så kan man göra fina fynd, men flera antikhandlare står först i kön minst en timme innan öppningstid. Är man lite strategisk så rusar man direkt in på fyndavdelningen där man också kan göra stora fynd ibland. Öppet Måndag - Fredag 10.00 - 18.00, Lördag - Söndag 10.00 - 16.00. Kämpegatan 12 (ganska nära Centralstationen)
« Senast ändrad: mån 22 okt 2007 21:43:59 av JJ »

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #3 skrivet: mån 22 okt 2007 21:51:58 »
Samt Reningsborg i Frölunda ,öppet endast på lördagar på min loppistid

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #4 skrivet: mån 22 okt 2007 22:09:43 »
Nu bor jag i Gråbo utanför Göteborg, loppmarknader här är som att besöka en återvinningscentral, pinsamt att kyrkor samt scouter bara får in  en massa skräp som dom försöker att sälja,

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #5 skrivet: tis 23 okt 2007 19:54:03 »
Myrorna  Två butiker finns i Göteborg, börjar med den på Hisingen. Stor yta med mycket kläder bl a. Fyndchansen är liten och priserna är höga, speciellt på lite bättre grejer som återfinns i vitrinskåp. Men då och då hittar man någon liten grej till hyfsat pris ändå. Positivt är att man fyller på med varor hela dagen så kommer man dit efter jobbet så är inte allt roligt borta som på så många andra ställen. Odalgatan 1

Vid Järntorget ligger den andra butiken (på andra sidan stora vägen). Här har man varorna i tre plan - hushållsprylar på bottenvåningen, möbler och böcker på nästa våning och damkläder på den tredje. En speciell retroavdelning direkt till höger när man kommer in på bottenvåningen med mest kläder. Annars är det mesta likadant organiserat som i den första butiken. Prismärkning sker centralt för hela västsverige, men varorna skickas dit de tros sälja bäst enligt personalen. Järntorgsgatan 10

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #6 skrivet: ons 24 okt 2007 22:00:44 »
Reningsborgs second hand   Har även de två butiker i Göteborgsområdet. I Västra Frölunda ligger den äldsta som är stor och populär men tyvärr svår att ta sig till med kommunala färdmedel. Jag har bara varit där en gång då jag fick skjuts dit. Som på så många andra ställen så skall man vara där när de öppnar om man vill fynda för det går här. Lång kö innan de öppnar enligt uppgift. Stor yta med mycket kläder och möbler. En finare avdelning finns där priserna är väl tilltagna. Reningsverksgatan 1

För tre år sedan öppnade man ytterligare en butik i Angered som även den är stor med mycket kläder och möbler. Ungefär samma upplägg som den andra affären med en avdelning för finare gods där man måste fråga om att få se på saker de har på hyllorna. De allra finaste sakerna har de sparat till en separat butik som ligger strax intill - mest äldre saker. Detta sortiment finns även på nätet:
http://www.renzo.se Jag har inte tittat där på ett tag, men då verkade priserna vara extra väl tilltagna. Öppettider för den affären är Tisdagar och Torsdagar kl. 14.00 - 16.00. Öppettider för loppisarna, både i V. Frölunda och Angered är Lördagar 10.00 - 13.00. Angeredsvinkeln 9

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #7 skrivet: ons 24 okt 2007 22:58:06 »
Nära Redbergsplatsen ,en tvärgata till Danska Vägen , bakom Bratells  möbler finns en loppis till, som är öppen varje lördag

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #8 skrivet: tor 25 okt 2007 12:06:56 »
Det är ungdomshjälpens loppmarknad, och de har även öppet på Onsdagar. Jag var där igår och köpte en snygg träljusstake med 50-talsstuk för en tia. Skriver lite utförligare om den om några dagar. Och det finns fler loppisar...

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #9 skrivet: fre 26 okt 2007 21:34:05 »
Denna annons har man kunnat se i tidningen Metro denna veckan. Verkar vara en helt ny loppis för privatpersoner. Jag vet inget om den förutom det som står i annonsen. Om det inte är ett tryckfel så är det ovanligt att det är öppet till 18.00! Men de flesta har nog packat ihop vid den tiden - inte så kul att stå där i åtta timmar...!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #10 skrivet: sön 28 okt 2007 19:39:39 »
Stadsmissionen (Ebbes hörna)  Fem second-handaffärer finns i Göteborg. Gemensamt för dem alla är att de inte har så många bra saker utan mest skräp som de vill ha bra betalt för. Den bästa affären ligger granne med Bellevue marknad så dit brukar man gå efteråt på Lördagarna. De andra är mindre med undantag för den i somras nyöppnade i Alelyckan som nog är störst. Jag tror att de har gemensamma öppettider. Måndag - Fredag 10.00 - 18.00, Lördag 10.00 - 14.00.
Korpralsgatan 1 (vid bellevue)
Stigbergstorget
Vårväderstorget 4
Radiotorget 3
Alelyckans kretsloppspark

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #11 skrivet: tis 20 nov 2007 21:22:56 »
Rescue Mission  På gränsen till Mölndal ligger denna loppis med allsköns bråte. Jag har bara varit där tre gånger men inte hittat något roligt alls. Ganska stökigt med lådor med blandat innehåll här och var. Gospelmusik i högtalarna hela tiden och spontana utrop "halleluja" vittnar om att det är en kristen välgörenhetsloppis. Öppet: Onsdagar 10.00 - 19.00, Torsdagar 10.00 - 16.00, Fredagar 10.00 - 18.00, Lördagar 10.00 - 16.00. Mölndalsvägen 87

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #12 skrivet: sön 27 jan 2008 21:21:03 »
Äntligen !!!!!!!!!!! Jag har varit på Loppis idag........Himla underbart ..........först på Holmens marknad.........men det var faktiskt ganska tråkigt idag, fyndade en jättefin Waldorfdocka med fina kläder allt handgjort för 20 kronor.
Sen lurade jag min käre sambo till Backaplan,jag lockade honom med ÖB, fniss ...han gick på det......bakom ÖB , Mattlandet ,Lamplandet finns en Antikmarknad på en yta av 500kvm.
Jag är fortfarande yr av lycka ,hittade på fyndavdelningen  en Fajansskål  från Gefle Termo , för endast 20 kronor, så nu har jag tre olika skålar i samma serie, i en härlig gul färg med en bred rand i grönt, samt en tunn linje i brunt.
Antikmarknaden är verkligen värd ett besök,trångt bökigt men så otroligt charmigt , trevligt med ägarens privata samlingar att njuta av.
Här finns så otroligt mycket härliga prylar ,ett eldorado för glassamlaren, fräcka möbler , en hel del med skräp men med helt okej priser på en hel del av sortimentet

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #13 skrivet: sön 27 jan 2008 21:37:51 »
Jag var också på Holmens marknad idag. Köpte en liten Terma karott med lock för 50 kr.

Antikaffären "Antikmarknad" på Gamla Tuvevägen 15C är en av mina favoritaffärer - åker dit en gång i veckan, ibland två. Flera handlare är ofta där och handlar då priserna är lagom höga och de får in mycket nytt material varje vecka.

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #14 skrivet: sön 27 jan 2008 22:13:50 »
JJ! Vi som är medlemmar på samma forum, kan vi inte ha nån slags symbol på oss , så att jag kan se om en annan medlem är på samma loppis!! Jag var på Holmens marknad vid ungefär kl.12 idag, lugnet stördes av några gapiga män som var glada att möta varandra, som livfullt diskuterade sina inköp.
Vill gärna veta när Antikaffären är öppen på Gamla Tuvesvägen?