Loppisar, antikbodar och retromiljöer > Loppisar

Loppisar i Göteborg

(1/15) > >>

JJ:
Det finns en hel del loppisar i Göteborg, och jag skall försöka lista dem alla även om det kommer att ta lite tid.

Börjar med de fem loppisarna där privatpersoner kan hyra bord över Lördag/Söndag.

Kvibergs marknad   För några år sedan var den bra men nu är utbudet minst 90% nya varor som säljs i fasta bås. Liknar mest en turkisk marknad med grönsaker, telefonkort, tyger med glitter i, mobiltelefoner mm. En och annan privatperson kommer ändå och kommer nog inte åter av chocken som möter dem. Eftersom man kan komma in som köpare redan när loppisen öppnar för säljarna så rivs det och slits i varorna innan de har packats upp. Vanligtvis finns 50-100 antikhandlare/Traderasäljare/ebaysäljare och även de som åker på mässor och säljer samt några samlare när loppisen öppnar vid runt 07.30. Mycket liten fyndchans. Öppet Lördag och Söndag alla helger (även storhelger) fram till 15.00. Officiell öppningstid 10.00. Göteborgsvägen 50A, Sävedalen (nära Bellevue och Stallgården).

Bellevue marknad   Öppnar på sekunden 10.00, vanligtvis den vänstra dörren strax innan den högra (det kan hänga på sekunderna). Ingen kö kvart i tio. Här är det ungefär 50% fasta säljare, och några av dem går runt innan öppningsdags och köper upp godbitarna av de tillfälliga säljarna. Hittar man något bra här så har det packats upp precis vid tio eller senare. Liten fyndchans. Öppet alla helger 10.00-15.00. Stallmästaregatan 3.

Stallgårdens loppis och antik   Då och då står det någon tillfällig säljare där men för det mesta är det samma säljare som står där jämt eller några månader i sträck. Många säljare har fina saker men priserna är oftast som i bättre antikaffärer eller högre! Liten fyndchans. Lördag och Söndag 10.00-15.00, ej storhelger. Stallmästaregatan 7.

Kommersen  Liknar Bellevue i storlek och utbud. Några uppköpare innan öppningstid finns här också, men personligen tycker jag att fyndchansen är lite större här än på Bellevue, men då skall man vara där när de öppnar. Öppet Lördag och Söndag 10.00-15.00, ej storhelger. Sommarstängt i ca två månader. Första Långgatan 27.

Marknadsmagasinet  Öppnade för ett par år sedan då det var prat om att Kviberg skulle lägga ned. Inga tillfälliga säljare, bara ett fåtal fasta som har spridit ut sina saker på många bord så att det skall se mer fullbelagt ut. Mycket liten fyndchans. Frågan är hur länge det dröjer innan de stänger igen? Lördag och Söndag 10.00-15.00 - tror att det är sommarstängt.

änglautanskor:
Hur är det med Holmens marknad, där har jag hittat en del fina ugnsfasta fat från Laholms keramik för några år sedan.

JJ:
Holmens marknad  Har en finare avdelning och en fyndavdelning, men ibland kan man hitta likadana saker på båda avdelningarna. Stor yta med prylar där man kan hitta mycket möbler bl a. Fyller på med nya varor varje dag, och dessa återfinns på rullbord i båda avdelningarna samt delar av vitrinskåpet där de extra fina sakerna hamnar (eller iaf de som de tror är finare). Enligt min erfarenhet så sparar man godbitarna till Lördagarna. Det sägs att riktigt fina möbler inte säljs där utan lämnas in på auktion, men detta är obekräftat. Är man först in på Lördagarna så kan man göra fina fynd, men flera antikhandlare står först i kön minst en timme innan öppningstid. Är man lite strategisk så rusar man direkt in på fyndavdelningen där man också kan göra stora fynd ibland. Öppet Måndag - Fredag 10.00 - 18.00, Lördag - Söndag 10.00 - 16.00. Kämpegatan 12 (ganska nära Centralstationen)

änglautanskor:
Samt Reningsborg i Frölunda ,öppet endast på lördagar på min loppistid

änglautanskor:
Nu bor jag i Gråbo utanför Göteborg, loppmarknader här är som att besöka en återvinningscentral, pinsamt att kyrkor samt scouter bara får in  en massa skräp som dom försöker att sälja,

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion