Författare Ämne: Loppisar i Göteborg  (läst 102824 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #45 skrivet: sön 30 mar 2008 19:05:44 »
Loppis på Heden i Göteborg, fem gånger i år.

Första gången i år blir den 17:e Maj (det kommer nog inga norrmän dit då), sedan följade datum: 14:e Juni, 26:e Juli, 9:e Augusti och 30:e Augusti. Blir det fint väder så blir det mycket folk för dessa loppisar är populära.

http://www.marknad.org

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #46 skrivet: sön 30 mar 2008 21:04:38 »
Tack för informationen JJ , loppis på Heden var en speciell upplevelse förra året.
Blåsigt och väldigt dammigt pgr.av att fotbollsplanen där loppisen är belägen är en grusplan .

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #47 skrivet: sön 30 mar 2008 21:39:03 »
Ja, nackdelen är att man är utlämnad till vädrets makter. Fördelen är att man kan vara där när grejerna plockas upp (vilken väldigt få är). De flesta kommer när fynden är uppköpta.

Då kanske vi ses där då Ängla?

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #48 skrivet: tis 1 apr 2008 23:13:25 »
Det gör vi säkert .

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #49 skrivet: sön 11 maj 2008 20:21:53 »
Idag var jag för första gången på Holmens marknad i den nya lokalen. Jag hade bara uppgifter från andra som hade varit där förut. Det var större än jag hade trott, Nästan lika stort som den andra lokalen i centrum. Fyndchansen verkar klart större här - köpte två kassar med prylar, och vissa av dem hade säkert inte funnits kvar i den gamla lokalen. Eftersom den ligger lite dumt till för besökare utan bil så är det inte lika många besökare där. Det är långt att gå från närmsta busshållplats, säkert drygt en kilometer. Det fick jag erfara när jag märkte att jag hade glömt att ta ut pengar (de tar INTE kort!). Att knalla fram och tillbaka till IKEA där närmsta uttagsautomat ligger tog över en timme, inkl. korv-med-bröd-köpning på IKEA som blev dagens lunch (fyndpris, 5 kr/st).

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #50 skrivet: tor 19 jun 2008 21:05:15 »
Göteborgs kyrkliga missions second hand

Den har funnits ca två år och jag har varit där tre gånger - inte skymten av ett fynd har synts till. Priserna är låga i alla fall för att säga något positivt. Inte så stort ställe men heller inte litet. Öppettider: Tisdagar - 16.00-18.00, Lördagar - 10.00-13.00.
Gamlestadsvägen 3C.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #51 skrivet: tor 19 jun 2008 21:15:36 »
...Gick då förbi huset där Smyrnakyrkans loppis låg förut, och nu satt där en lapp som meddelade vart de hade flyttat. Ny adress är Ringögatan 3. Man får förmodligen åka till hållplats Frihamnen och knalla därifrån. Jag antar att öppettiderna är samma som förut, och i så fall Lördagar 10 - 13.

De har även öppet på Måndagar 16.00-18.00. Jag har varit där några gånger men det verkar inte hända så mycket på nyinkommande varor. Lagret dit endast personalen får gå var dock fullt med gods som kanske kommer ut i affären efter hand. Det ligger på höger sida om vägen, ca 100 m från korsningen.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #52 skrivet: lör 21 jun 2008 21:32:13 »
Jag kan meddela att Kommersen har stängt för sommaren - öppnar igen i Augusti (meddelar när det är så dags igen).

Marknadsmagasinet på Hisingen har stängt igen för gott. Det kallades ibland även för Frihamns marknad om någon undrar vad det är. Kanske tar någon annan ägare över och öppnar igen i höst, vem vet. Meddelar i så fall här om det sker.

Saronkyrkans loppis brukar stänga över sommaren - vet inte om det redan har stängt eller om de kör någon vecka till. Ã…terkommer om detta.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #53 skrivet: lör 12 jul 2008 22:50:26 »
Tyvärr måste jag meddela att Holmens Marknad på Hisingen har stängt igen för gott. Den ursprungliga Holmens Marknad i centrum finns däremot kvar. Men det märks att andelen bättre saker har minskat betydligt.

En person berättade för mig idag att ett dödsbo hade tagit dit en värderare från Holmens för att fråga vad de ville ge för de sakerna som de inte ville behålla. De hade fått ett bud på 3.000 kr. De tyckte att det var i minsta laget så de sålde sakerna på auktion istället. Totalt fick de 88.000 för samma saker...

skivan

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #54 skrivet: ons 23 jul 2008 12:32:42 »
Missa inte utomhusloppisar på Heden i Göteborg.

De börjar få fästa nu och kör den 26 juli, 9/8 och den 30/8 innan det är slut för säsongen.

Brukar vara 60-120 bord ungefär och mycket folk. Mycket prylar och en del fynd kan göras.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #55 skrivet: lör 9 aug 2008 23:54:33 »
Jag kan meddela att både Kommersen och Saronkyrkans loppis har öppnat efter sommaruppehållet. Troligtvis har Reningsborg också öppnat, men jag hann inte dit idag så jag är inte säker.

linda_gson

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #56 skrivet: tis 12 aug 2008 16:42:24 »
Hej alla loppisfantaster i Gbg!

Jag är precis ny inom området och besökte Myrorna på Järntorget för första gången förra veckan.

jag och en arbetskamrat tänkte ta en loppisrunda nu till helgen och tänkte kika med er erfarna vilken vi helst ska satsa på?
Verkade som den vid Backaplan är bra. Är den värd att satsa på som första besök eller bör vi välja ngn annan?

Känner ngn till ngn loppis åt Lerum/Floda/Alingsås-hållet?

Läste om en i Lilla Edet. Har ni besökt den?

Hälsningar/ Linda

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #57 skrivet: tis 12 aug 2008 19:50:46 »
jag och en arbetskamrat tänkte ta en loppisrunda nu till helgen och tänkte kika med er erfarna vilken vi helst ska satsa på?
Verkade som den vid Backaplan är bra. Är den värd att satsa på som första besök eller bör vi välja ngn annan?

Känner ngn till ngn loppis åt Lerum/Floda/Alingsås-hållet?

Läste om en i Lilla Edet. Har ni besökt den?

Hälsningar/ Linda

Vart man skall gå beror lite på vad man har hoppats att hitta. Dessutom finns inga som helst garantier - det gäller att ha tur just den gången att det man letar efter finns där och att ingen annan hann före. En grundregel är att vara tidigt ute. Fast på Myrorna fyller de på hela tiden så där är det slumpen som avgör.

Jag tycker att dessa är ganska bra: Holmens marknad, Reningsborgs båda loppisar, Heden och Emmaus ibland. Men har man tur kan man hitta bra saker på alla loppisar om man kommer bland de första och har tur.

I Alingsås finns Vinden och i Jonsered finns en bra som jag inte kommer på namnet på nu. Men dessa vet jag inte om de har öppnat efter sommaruppehållet.


ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #58 skrivet: tis 12 aug 2008 20:03:40 »

Läste om en i Lilla Edet. Har ni besökt den?

Du tänker antagligen på Antikladan, Johan Engbergs Antik i Lilla Edet som nämns här
http://www.retroforum.se/index.php/topic,68.0.html

Nog har några besökt den, och säger det är VÄLDIGT givande, väldigt mycket att titta på, hemsidan är bara suck suck, men det kompenseras av ett besök där, med råge -säger dom som vet.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #59 skrivet: tis 12 aug 2008 20:22:41 »
Den ligger dumt till för mig men jag har varit där ett par gånger och kan verkligen rekommendera den! Man kan gå där i timmar och hittar ganska säkert något att köpa. Det finns en speciell retroavdelning, men man hittar även sådant på andra ställen i husen.

Jag tipsade "miss D" om Retroforum när jag var där senast och hon har varit inne och läst sade hon när vi sågs i Helsingborg, men inte kommit sig för att registrera sig.