Författare Ämne: Loppisar i Göteborg  (läst 102062 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #30 skrivet: lör 1 mar 2008 23:43:39 »
JJ kanske kan tala om var man hyr bord och säljer barnkläder bäst, var folk väntar sig finna detta, var dessa bord och klädställ står ivägen för hans fyndande av prylar av betydelse för honom :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #31 skrivet: sön 2 mar 2008 01:20:30 »
Det beror nog lite på vilken prisnivå det är på barnkläderna. Kviberg funkar om det är jättebilligt (men det prutas vilt ändå). Där är det invandrare till 95% och de köper inga dyra barnkläder. Dessutom får man ett stort bås där man får plats med säkert fem gånger mer prylar än på Kommersen och Bellevue. Som nummer två säger jag Bellevue, men det brukar vara uthyrt flera helger i förväg (se hemsidan). Som trea kommersen, men ta på rejält med kläder för där är bara ca 10 grader varmt inomhus. Stallgården och Marknadsmagasinet kan du glömma helt när det gäller barnkläder.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #32 skrivet: sön 2 mar 2008 09:26:29 »
Det beror nog lite på vilken prisnivå det är på barnkläderna. Kviberg funkar om det är jättebilligt (men det prutas vilt ändå). Där är det invandrare till 95% och de köper inga dyra barnkläder. Dessutom får man ett stort bås där man får plats med säkert fem gånger mer prylar än på Kommersen och Bellevue. Som nummer två säger jag Bellevue, men det brukar vara uthyrt flera helger i förväg (se hemsidan). Som trea kommersen, men ta på rejält med kläder för där är bara ca 10 grader varmt inomhus. Stallgården och Marknadsmagasinet kan du glömma helt när det gäller barnkläder.

Tack så mycket JJ! Ringde och pratade med dem på kviberg igår, och mannen i telefon var så trevlig att jag helst hade velat packa ihop och åka med en gång, det kändes väldigt välkomnande i telefon. Nu har jag bara billiga barnkläder, även när det är märkeskläder så är jag långtifrån dyr; så jag tror att det passar mig aldeles utmärkt med kvibergs bara vi kan få en plats inom rimlig tid så att säga. I veckan påbörjar vi vår säsongstömning, dvs, vi röjer ur allt och det börjar bli trångt i lagret så att säga.
Visar en bild på en liten del av min babyavdelning här. Begagnade barnkläder säljer jag i stort sett aldrig via tradera, eftersom det känns ungefär som att vattna en törstig kamel med the-sked.... (visar ett hörn på kanske 10 kvadrat, hela lokalen är på över 200...just kläder har jag nog på halva utrymmet).
« Senast ändrad: sön 2 mar 2008 09:42:04 av kikarbara »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #33 skrivet: sön 2 mar 2008 20:15:04 »
Innan du åker dit och säljer så behövs förberedande info. Lägg på prutmån på priserna! I vissa kulturer så prutas det alltid - hur billigt det än är. Har du en oanvänd märkesjacka som du säljer för fem kronor så försöker köparen sänka till tre kr. Dessutom förekommer dubbelprutning. Säger du 50 kr och köparen säger 40 kr och du går med på det så försöker man med 30 kr. Håll koll på pengar och prylar - det är inte ovanligt att det stjäls. Ladda upp med växelpengar och påsar.

Officiellt så öppnar det kl. tio för köpare, men det är alltid minst 30-50 personer där långt innan dess och vill köpa. De flesta av dessa säljer vidare, antingen i ett annat stånd där eller på nätet eller i någon antikaffär.

Barnkläder är kanske inte så populärt bland dessa, men om du tar med något annat så blir det en flock framför bordet när du packar upp. De frågar ofta efter vinylskivor, fiskegrejer, ölglas med reklamtryck, smycken, märkesparfym.

Tapeter är nog svårsålt där förresten, men 70-talsmönster lockar kanske framåt dagen när Svensson kommer.

Tipsa mig gärna via privat meddelande när du skall dit så kan vi säga tjenis IRL, men helgen 15/16 Mars kommer jag inte dit för då har jag annat för mig.

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #34 skrivet: sön 2 mar 2008 21:52:11 »
Det finns ju Kvibergs marknad förståss,där kan man hyra ett bord för en helg eller så,fast är  lite tveksam ändå där florerar massor av stöldgods .
Där är ett myller av människor från hela världen , känns som man inte är i Sverige längre.Lite pikant som ett utflyktsmål kanske.........men jag tror att det är tufft med Secondhand i Göteborg,det är bara att kolla in alla trendiga föräldrar med dyra lyxiga barnvagnar med sina små invånare.
Tror att du tjänar mer på att sälja på Tradera!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #35 skrivet: sön 2 mar 2008 22:05:03 »
Det finns ju Kvibergs marknad förståss,där kan man hyra ett bord för en helg eller så,fast är  lite tveksam ändå där florerar massor av stöldgods .
Där är ett myller av människor från hela världen , känns som man inte är i Sverige längre.Lite pikant som ett utflyktsmål kanske.........men jag tror att det är tufft med Secondhand i Göteborg,det är bara att kolla in alla trendiga föräldrar med dyra lyxiga barnvagnar med sina små invånare.
Tror att du tjänar mer på att sälja på Tradera!

Jovisst finns det en del stöldgods där, men kikar skall ju inte sälja sådant (hoppas jag) så det förändrar inget. Det finns även stöldgods på Tradera och Blocket t ex.

En varm sommardag känns det som en semester i medelhavet, så egentligen behöver man inte åka utomlands på semestern - bara till Kviberg. Det finns även massor med matvaror att köpa som man egentligen inte får sälja i Sverige (det måste finnas svensk text på matvaror som säljs här).

De trendiga föräldrarna med märkeskläder på barnen sätter inte sin fot på Kviberg. Men 20.000 besökare på en helg som gärna vill fynda. Och jag gillar pikanta utflyktsmål.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #36 skrivet: sön 2 mar 2008 22:06:34 »
Det finns ju Kvibergs marknad förståss,där kan man hyra ett bord för en helg eller så,fast är  lite tveksam ändå där florerar massor av stöldgods .
Där är ett myller av människor från hela världen , känns som man inte är i Sverige längre.Lite pikant som ett utflyktsmål kanske.........men jag tror att det är tufft med Secondhand i Göteborg,det är bara att kolla in alla trendiga föräldrar med dyra lyxiga barnvagnar med sina små invånare.
Tror att du tjänar mer på att sälja på Tradera!

Nu har jag ju inte med mig något stöldgods, och vad andra säljer kan jag nog inte ta mig rätten att ifrågasätta, det måste bli någon annans jobb.
Men, Jag orkar eller hinner helt enkelt inte sälja barnkläder på tradera. Det är aldeles för tungjobbat, med lite tur blir man av med en del på en marknad där det kan finnas intresse för begagnade barnkläder; det handlar om att bli av med stora mängder, inte att tjäna lite på ett antal enstaka plagg liksom; men det ena utesluter förstås inte det andra. Men kan jag bli av med kanske ett par hundra plagg, (eller helst betydligt mer än så) på en arbetsdag, så är tömning av lager värt hur mycket som helst, det kan inte bara mätas i pengar.

Förra våren gjorde jag en säsongstömning. I höstas gjorde jag en säsongstömning. Nu skall jag göra en säsongstömning. Säg att jag packar undan minst 1000 plagg varje gång, den här gången ännu mer. Och så tänker jag att "det går jag igenom i vår/höst/vinter/sommar" men det blir aldrig gjort, för när säsongen kommer så har jag mer än jag behöver som är nyinkommet, för att fylla på lagret återigen, så det där med gamla nerpackade lådor är bara att glömma.

Och ÄNDÃ…; när jag tar in, sorterar jag bort allt som är fläckigt, feltvättat, svårsålda plagg, söndrigt, etc, etc, etc, så det är absolut inga dåliga kläder. Något jag dock gör, det är att jag tar in icke-märkeskläder (dvs, hm, lindex, kappahl, etc, men även en del gekås) så länge de är i gott skick och ser bra ut, så allt är inte dyra märken, även om en hel del är det.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #37 skrivet: sön 2 mar 2008 22:14:54 »

De trendiga föräldrarna med märkeskläder på barnen sätter inte sin fot på Kviberg. Men 20.000 besökare på en helg som gärna vill fynda. Och jag gillar pikanta utflyktsmål.

Trendiga föräldrar som söker märkeskläder möter jag dock ofta... det där är en myt, det är dock så att det är märket som är det viktiga, men secondhandkläder fyndar man gärna när man kan och jag tror att den största delen av mina kunder består av den här köpgruppen. Ser du föräldrar vars barn har dyra märkeskläder på dagis som "ombyteskläder" så kan du ge dig attan på att de handlar massvis secondhand, om det så är via tradera eller röda korset.

Det börjar ochså komma en trendig "förnuftskonsument" när det gäller barnprylar, som ifrågasätter förnuftet i att köpa nya kläder för att de snart har lekt sönder eller växt ur det, och många är väldigt "trendiga" eller akademiker eller höginkomsttagare osv. För dem är inte heller märket det viktiga utan att plagget är vettigt eller snyggt eller gillat, oavsett märke.

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #38 skrivet: sön 2 mar 2008 22:31:46 »
Jag själv har alltid handlat SecondHand till mina barn,tycker att det är det allra bästa .
Däremot köper jag inte begagnat till barnbarnen, har hört samma från andra mormödrar samt farmödrar, svärdöttrarna vill inte ha begagnat i present till barnen.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #39 skrivet: sön 2 mar 2008 22:40:04 »
Jag själv har alltid handlat SecondHand till mina barn,tycker att det är det allra bästa .
Däremot köper jag inte begagnat till barnbarnen, har hört samma från andra mormödrar samt farmödrar, svärdöttrarna vill inte ha begagnat i present till barnen.

Bara lung, det kommer! Jag är helt säker.
Men att trenden har svängt skyller jag helt och hållet på blaskan "vi föräldrar" efter att ha suttit och läst från slutet på 60-talet fram till ca mitten på nittiotalet.

Sjuttiotalet igenom och nästan hela åttiotalet så fanns det MASSVIS av reportage i varje nummer "spara på att köpa begagnat, tänk på det här när du köper begagnat, checklista för säkerhetskontroll när du köper begagnat, är de dyra jeansen bättre än de billiga- konsumentpanelen testar, mönsterbilagor, sy själv av gamla tyger, spara på att göra själv på enkelt sätt" etc, etc, etc, etc, etc, etc, etc... jag skulle kunna fortsätta i evighet. I slutet på åttiotalet börjar fler och fler trendprylar och märkesvindarna vänder, och idag är det exempelvis bilder på bodys för flera hundra kronor per styck. Och "vi föräldrar" är trendsättande när det gäller barnfamiljers konsumtionsvanor. Trist men sant. Idag lägger man hellre en 500-ing på en body istället för att köpa en hel säck lika bra plagg, fullt användbara och i gott skick secondhand.

Men vindarna håller så sakteliga på att vända, och hänger bara föräldrartidningarna på så kommer det att komma nya trender när det gäller att köpa secondhand. Man ser det i storstäderna, mindre orter ute i landet dröjer nog ett tag till.

Jag hade en rolig kund inne förra våren. Hon hade med en lista på grejjerna som de hade tagit lån för att kunna bekosta. Den gick på 32000:- och det var utrustning för det första året, och bara de första kläderna i storlek 50/56, så kläder skulle tillkomma. Hon hade lovat sin mamma att kolla upp vad det skulle kosta secondhand och vi kom fram till att ungefär likvärdiga produkter -dock ej det allra hetaste- skulle kosta ca lite drygt 3000:- secondhand hos mig; örontermometer undantaget för det hade jag ingen inne. Vi fick oss några goda skratt, och hon kunde säga till sin mamma att hon hade kollat upp det i varje fall...  :D

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #40 skrivet: sön 2 mar 2008 22:56:54 »
Jag känner en kille vars tjej fick barn för ett par år sedan. De behövde en barnvagn och kunde få en Emmaljunga som var ett år gammal i nyskick helt gratis från en släkting, men köpte ändå en flång ny för 8.000 kr! De tyckte inte att det kändes fräscht med en begagnad barnvagn... De skulle inte heller kunna tänka sig att sätta på sitt barn kläder som har suttit på ett annat barn.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #41 skrivet: mån 3 mar 2008 00:48:42 »
Jag känner en kille vars tjej fick barn för ett par år sedan. De behövde en barnvagn och kunde få en Emmaljunga som var ett år gammal i nyskick helt gratis från en släkting, men köpte ändå en flång ny för 8.000 kr! De tyckte inte att det kändes fräscht med en begagnad barnvagn... De skulle inte heller kunna tänka sig att sätta på sitt barn kläder som har suttit på ett annat barn.

Sådär tänkte min sambo när vi väntade lilleman. Han kunde absolut inte tänka sig en begagnad barnvagn... det tog jag ur honom illa kvickt måste jag ju säga...
Men det är ett vanligt tankesätt idag. Men jag tror självfallet på en förändring, inte minst börjar väl fyndadet av märkeskläder på tradera sprida sig som en våg.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #42 skrivet: tor 20 mar 2008 20:24:47 »
Idag jobbade vi halvdag så det blev några extra timmars letande i eftermiddags. Gick då förbi huset där Smyrnakyrkans loppis låg förut, och nu satt där en lapp som meddelade vart de hade flyttat. Ny adress är Ringögatan 3. Man får förmodligen åka till hållplats Frihamnen och knalla därifrån. Jag antar att öppettiderna är samma som förut, och i så fall Lördagar 10 - 13.

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #43 skrivet: tor 20 mar 2008 21:09:57 »
Jag känner en kille vars tjej fick barn för ett par år sedan. De behövde en barnvagn och kunde få en Emmaljunga som var ett år gammal i nyskick helt gratis från en släkting, men köpte ändå en flång ny för 8.000 kr! De tyckte inte att det kändes fräscht med en begagnad barnvagn... De skulle inte heller kunna tänka sig att sätta på sitt barn kläder som har suttit på ett annat barn.

Hysteriskt! Vi hittade yngsta dotterns vagn på en liten second handbutik förra året (av en ren slump dessutom) såg den, tyckte den var jättefin. Emmaljunga mörkblå/rutig med beigt nallemönster inuti. helt komplett med både ligg- och sittdel, åkpåse, skötväska etc. 450 kr för allt!

Till saken hör att jag var inte ens gravid när vi köpte den men priset var bara för bra för att låta tillfället gå förbi.

Dottern som är snart 6 har fattat det fina med begagnade kläder, fina kläder som man (läs mamma) inte behöver betala massor för ergo man (läs mamma igen) kan köpa MÃ…NGA fler kläder än på Lindex, HM etc.

Hittade ett par strumpbyxor i strl 62-68 till lillskruttan för 5 kr i lördags på PMU, H&M tar 59-79 spänn för ett par nya som man max kan använda i 3 månader, skulle inte tro det.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Loppisar i Göteborg
« Svar #44 skrivet: tor 20 mar 2008 21:20:48 »
Hittade ett par strumpbyxor i strl 62-68 till lillskruttan för 5 kr i lördags på PMU, H&M tar 59-79 spänn för ett par nya som man max kan använda i 3 månader, skulle inte tro det.

Jag vet inte vad pmu är för något men jag tror att jag har tre eller fyra baljor fulla med strumpor och strumpbyxor, och mitt ord pris på dessa är 2:-  respk 5:- ord pris, när jag rear är det halva priset, en hel del är märkes. Så vill du ha en lot med strumpbyxor, strumpor eller en fyndlåda med kläder för en spottstyver så kan du bara säga till... jag drunknar i det!

Vi tömde babyavdelningen för ett par veckor sedan för att packa upp nytt, (gör det fyra gånger om året, utöver att jag alltid packar upp nytt och hänger ut) och vi räknade dessa, det var ett par tusen plagg sammanlagt. Jag drunknar i kläder...
« Senast ändrad: tor 20 mar 2008 21:22:22 av kikarbara »