Författare Ämne: Hjälp mig med denna Monark moped!  (läst 10339 gånger)

frajda

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
    • Loppisfia
Hjälp mig med denna Monark moped!
« skrivet: tor 1 okt 2009 22:23:21 »
Det här är min morfars gamla Monark från 60-talet, jag ska försöka sälja den åt honom på blocket men behöver mer information. Jag vet alltså ingenting om den, vad bör köparen veta? Vad är den värd? Morfar sa att han har fått bud på den för flera år sedan, då ville någon köpa den för ca 5000.
Hjälp mig nu kära forumnötare!
« Senast ändrad: tor 1 okt 2009 22:25:09 av frajda »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Hjälp mig med denna Monark moped!
« Svar #1 skrivet: tor 1 okt 2009 23:03:43 »
Störtskön jue! Spontant känns det som det kan bli budgivning på en sån, och att 5000 är för lite, för den är så "rätt".  Lägg ut den på blocket och skriv till högstbjudande.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

frajda

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
    • Loppisfia
SV: Hjälp mig med denna Monark moped!
« Svar #2 skrivet: tor 1 okt 2009 23:11:44 »
Ojdå, jag som trodde att några hundringar max för den skruttisen.. :P Jag är bara lite oroad om någon ringer och frågar mig något, typ något om motorn eller så, då kan jag ju inte svara för att jag inte vet. Morfar vet inte heller så mycket, senast han använde den var -91!

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Hjälp mig med denna Monark moped!
« Svar #3 skrivet: fre 2 okt 2009 03:32:56 »
Ã…h, tänk om jag hade råd! Googla på Monark Skoterett och jämför med de bilder du hittar för att komma fram till vilken årsmodell det är. Jag tror du/din morfar skulle vinna mycket på att snygga till den en smula och en liten provtur för att se om/hur den funkar kan nog vara på sin plats :) Jag skulle tippa på att priset för en sådan i BRA skick ligger på runt 8000 kr, men det är inte riktigt mitt område. Det finns ett gäng olika sidor med samlare som du säkert kan fråga. I vilken stad finns den?

frajda

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
    • Loppisfia
SV: Hjälp mig med denna Monark moped!
« Svar #4 skrivet: fre 2 okt 2009 12:49:22 »
Den finns i Piteå. Tack för infon :) Morfar vet att den fungerar men han är för gammal för att börja putsa till den, han pratade om att byta bensin i den på sin höjd. Jag ville mest bara pusha han till att bli av med något för en gångs skull, för de har hela huset fullt med grejjer som de vägrar göra sig av med..

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Hjälp mig med denna Monark moped!
« Svar #5 skrivet: sön 6 dec 2009 15:34:53 »
Monark Scoterett är det helt riktigt.Den hade vanligtvis en tvåväxlad Husqvarna flintamotor, som fungerar anständigt.De delar som finns kvar är inte så många och priset är därefter.Toppförskruvningen på förgasaren(gängan)brukar dega och det är en Encarvi, som är svår att hitta ens delar till.Även din moppe saknar gallerluckorna som täcker förgasaren.Vet inte om det finns nån egen planet för dessa tingestar, de är ofta på avvägar och det sitter ibland nåt annat i deras ställe.

Jag hade en i ungefär samma skick som jag annonserade ut för 800:- för sju år sen.Motorn hade dålig kompression så man fick springa igång den.Dessutom var lyktglaset fram spräckt och moppen penselmålad och smårostig.Förgasargängan kass,kolv/cylinder muggig och drev/kedja slut.Men de attraktiva gallerluckorna fanns där.

Jag blev nerringd och moppen såldes direkt.Med facit i hand kunde jag nog fått mer för den men det lär ha kostat några tusen att få den i skick.Kanske blev den organdonator till nåt annat objekt med bättre utgångsläge ?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Hjälp mig med denna Monark moped!
« Svar #6 skrivet: mån 7 dec 2009 15:56:50 »
Jag är varmt nyfiken på hur det har gått. Beroende på motortyp, om den  låter som den skall etc, med tanke på vad jag bedömer av bilden, så hade jag nog sagt omkring 2-3000:-, eller med renoveringebehov kanske 1500, dvs om det är en flintamotor, en defekt ilo är det väl inte alltid så lätt att hitta delar till åtminstone till överkomlig kostnad -jag kan själv inte avgöra motor på bild eller modell, så jag vet inte om jag är ute och seglar på den aktuella- ..... men jag avhöll mig från att svara, visst i fint skick allt mellan 5-10 papp, men då skall den maskinellt vara bra. Men sorry, jag kan ha umgåtts för mycket med mekare, det skall helst inte kosta något...