Författare Ämne: Stoppa om alt. klä om - tråden ?  (läst 21249 gånger)

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
SV: Stoppa om alt. klä om - tråden ?
« Svar #15 skrivet: fre 7 nov 2008 16:19:08 »
Har sett flera olika varianter av "laughing/smiling"-bord, bifogar några av de jag hade liggande på datan, tror jag har fler i lite olika böcker etc men detta var vad jag hittade för tillfället.Vet du ngn handlare, auktionshus, privatperson man kan lite på ? Inte ens faktaböckerna har rätt alltid.
(& absolut inte jag;)

---------------------------
men nu, det viktiga som tråden skall handla om :
Stoppa om soffan ;)

Finns det ngn som vet vilka priser vi pratar om för min soffa ?



Svårt att säga. Jag skulle ta ca 7000:- för soffan och 2500:- för fåtöljen i arbetskostnad.  Sen tillkommer "stoppningsmaterial" och det beror på hur mycket det är som ska bytas ut. Kostnad kanske ca 2000:- sen är det ju dyrare i sthlmsområdet....Det är oerhört svårt att säga innan man sett möbeln irl.
Det enklaste du kan göra är att ta bild på soffan och vända dej till en tapetserare där du bor. De flesta idag har ju mejl, så det brukar kunna gå den vägen..att du får ett pris.

Hjälp ADA..nu har jag gjort det igen....skrev på fel sida om Quote..

JJ ändrade Quote

« Senast ändrad: tor 8 jan 2009 14:39:10 av JJ »

hypo

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: Stoppa om alt. klä om - tråden ?
« Svar #16 skrivet: fre 7 nov 2008 17:53:16 »
Citera
Svårt att säga. Jag skulle ta ca 7000:- för soffan och 2500:- för fåtöljen i arbetskostnad.  Sen tillkommer "stoppningsmaterial" och det beror på hur mycket det är som ska bytas ut. Kostnad kanske ca 2000:- sen är det ju dyrare i sthlmsområdet....Det är oerhört svårt att säga innan man sett möbeln irl.
Det enklaste du kan göra är att ta bild på soffan och vända dej till en tapetserare där du bor. De flesta idag har ju mejl, så det brukar kunna gå den vägen..att du får ett pris.
Supertack för ett bra svar! Skall fortsätta kolla runt, fortsätt gärna posta alla tips, knep, länkar etc ang. omstoppning.

Vad hade Ni superproffs här på retroforum gjort ?
Lägga ner ca 10 000:- på att klä om soffan el. sålt den vidare ?
Kan just nu inte bestämma mig då jag älskar just denna modellen,
har ju en likadan sedan tidigare i bra skick som används dagligen.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Stoppa om alt. klä om - tråden ?
« Svar #17 skrivet: fre 7 nov 2008 18:11:15 »
Om du redan har en likadan så skulle jag nog sälja vidare om jag var du. En räcker väl, och så slipper du betala omstoppning :)

Nu hittade jag en likadan soffa och fåtölj, klubbades för ett tag sedan: http://www.goteborgsauktionsverk.se/AuctionArt.aspx?vId=175307

Så, då är ju frågan om det är värt att stoppa om ifall du ändå vill sälja den sen?
« Senast ändrad: mån 10 nov 2008 02:47:53 av Wanja »

hypo

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: Stoppa om alt. klä om - tråden ?
« Svar #18 skrivet: fre 14 nov 2008 03:26:42 »
Citera
Nu hittade jag en likadan soffa och fåtölj, klubbades för ett tag sedan:
Bra gjort! Kanske just den soffan vi diskuterar i denna tråden;)
*Har bestämt mig för att behålla även denna & klä om den i vit galon. Dvs. om jag hittar ngn prisvärd tapetserare i närheten.
Funderade först på att direkt sälja den vidare/lämna in den på kvalitetsauktion, de ville sätta ett utrop på 18 000:- trots det bedrövliga skicket. (flera hål, helt slut stoppning & tidigare försök till lagningar)

Tror ändå att det var ett väldigt bra köp om man får tro olika bloggare & handlare.
http://disco2000-swe.blogspot.com/2008/10/trensum-johannes-andersen.html

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stoppa om alt. klä om - tråden ?
« Svar #19 skrivet: fre 14 nov 2008 12:11:40 »
Har sett flera olika varianter av "laughing/smiling"-bord, bifogar några av de jag hade liggande på datan, tror jag har fler i lite olika böcker etc men detta var vad jag hittade för tillfället.

Det är väl bara bordet längst till vänster som heter "smiling table". Bordet näst längst till vänster heter Capri pga att den är tillverkad för soffan med samma namn.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stoppa om alt. klä om - tråden ?
« Svar #20 skrivet: tor 8 jan 2009 14:34:06 »
Ser ut att vara en likadan soffa som den som ursprungligen diskuteras om här:

http://www.blocket.se/vi/19628350.htm?ca=15_s&last=1

hypo

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: Stoppa om alt. klä om - tråden ?
« Svar #21 skrivet: sön 11 jan 2009 01:32:46 »
Om jag inte redan hade haft två stycken hade jag slagit till direkt;)
Övrigt. Fick igår reda på att Johannes Andersens "Laughing table" även tillverkats av Tibro.
Blev själv lite förundrad : http://www.blocket.se/vi/19724616.htm?ca=20_s

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Stoppa om alt. klä om - tråden ?
« Svar #22 skrivet: sön 11 jan 2009 13:53:13 »
. Fick igår reda på att Johannes Andersens "Laughing table" även tillverkats av Tibro.
Blev själv lite förundrad : http://www.blocket.se/vi/19724616.htm?ca=20_s

Det där ser ut som en dålig kopia! :(

hypo

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: Stoppa om alt. klä om - tråden ?
« Svar #23 skrivet: ons 12 aug 2009 02:42:07 »
Citera
Det är väl bara bordet längst till vänster som heter "smiling table". Bordet näst längst till vänster heter Capri pga att den är tillverkad för soffan med samma namn
Finns flera bord som heter/kallas Capri. Även borden till "Tv-kväll" kallas ofta Capri.
Citera
Det där ser ut som en dålig kopia!
Har nu även sett andra Tibromärkta "Jos" möbler, identiska med CFC & andra tillverkare.
Finns det ingen som sitter på ren fakta/äldre annonser, artiklar etc om Johannes Andersen?
Skulle vara mer än intressant då det verkar vara mkt "felaktiga" uppgifter ute om "Jos-möbler".