Författare Ämne: Jugendblomma  (läst 4019 gånger)

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
Jugendblomma
« skrivet: sön 9 aug 2009 00:42:45 »
Jag har några helt galna krukväxter hemma. Moderplantan fick jag för c:a 15 år sedan och den var redan då gammal. Vid diverse flyttar har den blivit rätt skamfilad men som tur är så är den lätt att ta sticklingar från. Den klarar sig utan vatten rätt länge (1 månad har nog hänt några gånger) och den växer på ett mycket underligt sätt. Från rötterna kommer stänglar, från stänglarna kommer luftrötter och blad, från bladen kommer nya stänglar osv. Bladen kan tas som sticklingar, men även stänglarna som man dessutom kan skära till önskat antal. Nu blommar en av dotterplantorna och jag måste ju bara lägga ut bilder! Det skiljer 1 dygn mellan stadierna, och inatt kommer den blomma ut. Jag har aldrig sett en blomma som är mer jugend! Själva blomman är c:a 15 cm lång och det rosa skaftet ungefär lika långt. Doften är stark men eftersom mina bihålor inte är snälla just nu så kan jag inte riktigt avgöra vad den påminner om. Gott luktar det i alla fall. Är det någon som vet vad det kan vara för blomma? Jag har tidigare fått förslag på att det skulle kunna vara något slags blandning av bladkaktus och nattens drottning. Observera att blomman växer ut direkt från ett blad.
« Senast ändrad: sön 2 jan 2011 04:28:50 av Wanja »

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: Jugendblomma
« Svar #1 skrivet: sön 9 aug 2009 02:40:42 »
Mycket, mycket lik min... vad den nu hette. Nattkaktus tror jag bara vi sade men det hade nog ett annat namn. Ja, det är absolut en likadan. Jag har motsvarande kort som du tagit, på den högtidliga processen när knoppen slog ut. Jag har alltså ingen nu men var mycket lycklig de gånger jag fick uppleva att den blommade. Ja, om inte annat märkte man det på doften, om man var någorlunda vaken.  ;)

Han jag fick skotten av, av mig och min syster bl a kallad "kaktuspappan", hade fönstren fulla av dessa blommor!

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: Jugendblomma
« Svar #2 skrivet: sön 9 aug 2009 11:14:11 »
Inatt, sen jag skrivit här, tog jag med min kaktusbok och låg och läste (skön omväxling till mitt ständiga googlande). Hittade mycket fint och fastnade så småningom för just bladkaktus. Hamnade idag efter googling, t ex här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bladkaktussl%C3%A4ktet

Såvitt jag ser är det just vår variant som visas först på den sidan. Och som det står: "Alla arter räknas som nattblommande, men några arter håller blommorna öppna dagen efter".

Tycker förresten det var smart att dig att komma på anknytningen till jugend! Jag måste faktiskt instämma!  :)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Jugendblomma
« Svar #3 skrivet: sön 9 aug 2009 12:35:27 »
Jag associerade ett litet tag till nattens drottning/nattens princessa men bladen stämde inte. Men hur är det, är de släktingar?

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: Jugendblomma
« Svar #4 skrivet: sön 9 aug 2009 12:43:43 »
Man kan säkert läsa sig fram till om de är släkt och hur, men mitt huvud pallar inte just nu. Bortsett från det, kolla filmen här! http://sv.wikipedia.org/wiki/Nattens_drottning_%28v%C3%A4xt%29

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Jugendblomma
« Svar #5 skrivet: sön 9 aug 2009 14:03:29 »
Vad kul det är nog helt enkelt en Stor Bladkaktus :) Så här står det ang den:

"Stor bladkaktus (Epiphyllum oxypetalum) är en art i familjen kaktusväxter. Den förekommer naturligt i Mexico och söderut till norra Sydamerika. Arten odlas som krukväxt för de vackra blommorna.
Den kallas ofta, felaktigt, för nattens drottning. Detta namn till hör en annan kaktusart, Selenicereus grandiflorus."