Författare Ämne: gräddkanna skandia reijmyre röd!  (läst 15443 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
gräddkanna skandia reijmyre röd!
« skrivet: lör 20 okt 2007 21:14:19 »
Här min lilla kanna som piggar upp i hyllan, just nu jobbar den som bananflugefälla, vatten vinäger och yes :) 13 lik i botten, man kanske kan skymta dem

I alla fall fick jag en gång veta att denna var bruksformgivning Reijmyre och serien heter Scandia Skandia, minns jag rätt tro?

*jag hade ättika ett dygn, men märkte att det inte var riktigt, för det hade noll effekt, men så fort det luktade vinäger...
« Senast ändrad: mån 22 okt 2007 01:39:21 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: gräddkanna scandia reijmyre röd!
« Svar #1 skrivet: lör 20 okt 2007 21:47:21 »
Fy på Dig  >:( Har Du ingen plastmuggar ;)

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: gräddkanna scandia reijmyre röd!
« Svar #2 skrivet: lör 20 okt 2007 23:56:12 »
Jag har en sån i blått, vet du om Scandia gjordes i blått? Vet inte varför, men jag har fått för mig att min kommer från Ekenäs, kanske för att jag även har en snarlik kanna på fot, som kommer därifrån. Ska försöka fota dem i morgon.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: gräddkanna scandia reijmyre röd!
« Svar #3 skrivet: sön 21 okt 2007 12:03:40 »
Fy på Dig  >:( Har Du ingen plastmuggar ;)
Äger inga plastmuggar, ska dom dö ska dom dö med stil :)

Citat från: brodertuck
Jag har en sån i blått, vet du om Scandia gjordes i blått? Vet inte varför, men jag har fått för mig att min kommer från Ekenäs
Undrar om inte många glasbruk gjort sådana, har bild på en grön med öra i klarglas som är finsk hemma. Men jag är inte hundra på att det var Reijmyre det talades om heller.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: gräddkanna scandia reijmyre röd!
« Svar #4 skrivet: sön 21 okt 2007 19:45:25 »
Reijmyre gjorde en sockersats (kanna + skål) som heter Skandia. Jag är (nästan!) säker på att Din gräddkanna (eller ska vi säga "bananflugefällan" ;D) är en Skandia, Ada.

Sockerskålen som hör till har en enkel rund form. Jag har sett satsen från 1953:ans katalog. Men den fanns kanske tidigare än så?

brodertuck, många av R-myres modeller gjordes i flera färger, bl a blått. Men, det kan vara som Ada skriver att många glasbruk gjort sådana. Det har jag 0-koll på! :)
« Senast ändrad: sön 21 okt 2007 19:47:31 av Anja »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: gräddkanna scandia reijmyre röd!
« Svar #5 skrivet: mån 22 okt 2007 00:08:56 »
fanns skandia koboltblå på avslutade tradera (har sparat bilden om länken slutar fungera)
http://www.tradera.com/REIJMYRE_SKANDIA_SOCKER_O_GRADDSET_VACKERT_KOBOLTBLA-auktion-46662613
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: gräddkanna scandia reijmyre röd!
« Svar #6 skrivet: mån 22 okt 2007 23:33:20 »
vet du om Scandia gjordes i blått?

Om den färgen stämmer kan Du nog utgå från att Din kanna är R-myre! ;)

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: gräddkanna skandia reijmyre röd!
« Svar #7 skrivet: ons 24 okt 2007 21:04:43 »
Har inte hunnit fixa bilder förrän nu, men här kommer bilder på mina gräddkannor. Den utan fot tycker jag är väldigt lik adas röda, så det borde väl vara Reijmyre? Den andra är ju bevisligen Ekenäs. Kanske lite svårt att se på bilder , men jag ser ingen skillnad i färg på de båda.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: gräddkanna skandia reijmyre röd!
« Svar #8 skrivet: ons 24 okt 2007 23:03:57 »
Javisst, jag tror Din kanna är R-myre. Jag håller med Dig om att ev. skillnader i färg inte syns vid en jämförelse. Mycket svårt på bild. Det är ju R-myres röda som diskuterats mest, att den skulle vara unik för bruket. Jag har läst om "hemliga recept" för att få fram den "rätta" djupröda nyansen. Jag vet inte  ???

Men jag vill framhålla att R-myres olika färger som provades och användes på 40-50-talet verkligen är effektfulla. Jag har olika glas i de flesta av R-myres färger. De "vanligaste" färgerna (med vanligaste menar jag rött, grönt, blått) tycker jag är häftiga, de har verkligen fått fram färgerna. Jag blir glad av dem. (Det blir även gäster som besöker mig!  :))

Mycket av R-myres konstglas, speciellt Bratts, gjordes med ett "tjockt" glas. "Tjockheten" förstärker färgen.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: gräddkanna scandia reijmyre röd!
« Svar #9 skrivet: ons 24 okt 2007 23:12:43 »
fanns skandia koboltblå på avslutade tradera 2613

Kul att se båda delarna tillsammans. Oftast dyker bara den ena upp.