Glas > Svenskt glas
gräddkanna skandia reijmyre röd!
ada:
fanns skandia koboltblå på avslutade tradera (har sparat bilden om länken slutar fungera)
http://www.tradera.com/REIJMYRE_SKANDIA_SOCKER_O_GRADDSET_VACKERT_KOBOLTBLA-auktion-46662613
Anja:
--- Citat från: brodertuck skrivet lör 20 okt 2007 23:56:12 ---vet du om Scandia gjordes i blått?
--- Slut citat ---
Om den färgen stämmer kan Du nog utgå från att Din kanna är R-myre! ;)
brodertuck:
Har inte hunnit fixa bilder förrän nu, men här kommer bilder på mina gräddkannor. Den utan fot tycker jag är väldigt lik adas röda, så det borde väl vara Reijmyre? Den andra är ju bevisligen Ekenäs. Kanske lite svårt att se på bilder , men jag ser ingen skillnad i färg på de båda.
Anja:
Javisst, jag tror Din kanna är R-myre. Jag håller med Dig om att ev. skillnader i färg inte syns vid en jämförelse. Mycket svårt på bild. Det är ju R-myres röda som diskuterats mest, att den skulle vara unik för bruket. Jag har läst om "hemliga recept" för att få fram den "rätta" djupröda nyansen. Jag vet inte ???
Men jag vill framhålla att R-myres olika färger som provades och användes på 40-50-talet verkligen är effektfulla. Jag har olika glas i de flesta av R-myres färger. De "vanligaste" färgerna (med vanligaste menar jag rött, grönt, blått) tycker jag är häftiga, de har verkligen fått fram färgerna. Jag blir glad av dem. (Det blir även gäster som besöker mig! :))
Mycket av R-myres konstglas, speciellt Bratts, gjordes med ett "tjockt" glas. "Tjockheten" förstärker färgen.
Anja:
--- Citat från: ada skrivet mån 22 okt 2007 00:08:56 ---fanns skandia koboltblå på avslutade tradera 2613
--- Slut citat ---
Kul att se båda delarna tillsammans. Oftast dyker bara den ena upp.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[*] Föregående sida
Gå till fullversion