Författare Ämne: string parad 1956 ? (med bilder)  (läst 6354 gånger)

Jade

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
string parad 1956 ? (med bilder)
« skrivet: fre 9 jan 2009 00:38:45 »
Hej, på er!
Köpte precis en vacker bokhylla på Blocket vid namn STRING PARAD, med original monteringsbeskrivning tryckt Serreander/Wernqvist & Co 1956 (har tryckelsnisse varit framme). (undrar om det stämmer, Tv:n på bilden ser lite väl 60-tal ut)
Har sökt på nätet efter mer info om denna bokhylla, men inga träffar tyvärr.
Någon som vet mer?

Bokhyllan är helt i teak. barskåp, vitrinskåp, tidningshylla, lådsektion 2st, underskåp 2st och hyllplan.
måtten är H180 B270 D35

Jag lägger in bilder ifrån säljarens annons ifrån blocket, hoppas de och ni har överseende med det.
(har inte hunnit ta några egna än)
Tacksam för Info.
mvh. Jade
« Senast ändrad: fre 9 jan 2009 08:38:44 av Jade »

Jade

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: string parad 1956 ? (med bilder)
« Svar #1 skrivet: sön 11 jan 2009 18:30:30 »
Någon som tycker nygot? :)
Jag skulle även vara tacksam för ideer på vart man kan söka information.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: string parad 1956 ? (med bilder)
« Svar #2 skrivet: sön 11 jan 2009 19:11:09 »
Jag snubblade över en string parad när jag kollade efter uppgifter om en liknande Här diskuteras det: http://www.retroforum.se/index.php/topic,2008.0.html där länkade jag till sidan med fler bilder på hyllan här är föstasidan http://www.yoni.se/store/main.php?lang=se&page=zoom&cat=99&id=410

Inte mycket uppgifter alltså, grattis til en snygg hylla ...med läckert barskåp! Se till att inte ställa böcker ovanpå som säljaren gjort, det är betydligt snyggare om den får ha sin låga läckra linje

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Jade

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: string parad 1956 ? (med bilder)
« Svar #3 skrivet: sön 11 jan 2009 19:52:23 »
Tack, Ada!
Jag är jättenöjd med mitt köp,tror att jag gjort ett kap. ;).
Tack för länken, men jag hittade den igår faktiskt och ringde upp butiken, inte heller han hade ngn info mer än att han tyckte det var en fin möbel som han sålt för ca 4-5000kr med ett trasigt barskåp vid sidan av.

När det gäller tid för tillverkning vad tror du då? På baksidan av monteringsbeskrivningen står:
String Design AB . Fack, Vällingby 1 . Tel.38 01 90             Serrenander/Wernqvist & Co 1956

När det gäller barskåpet har det en spegel som bakrund med en snedskuren glashylla, med fungerande belysnig.
Vitrinskåpet har en glashylla och två skjutdörrar i glas, med vitt bakstycke.

Jobbar nu i helgen och veckan så tyvärr måste jag nog vänta tills på fredag kväll innan jag monterar.
Ska under veckan torka av/tvätta alla delar innan jag går på med polish.(tvätt tips?)
mvh.Jade

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: string parad 1956 ? (med bilder)
« Svar #4 skrivet: sön 23 aug 2009 00:11:02 »
Hallå Jade, jag har en katalog över String designs alla system från 1964, String,Continent, pira System, Pira Panel och Parad.

Där det står att det " Parad är den allra senaste hyllserien från String design"  patentsökt i Sverige (nr 9986/64) Arkitekt SIR Sylve Stenqvist.

Då vet du. Tv:n är från 1963 eller 64....:)  mejla mig om du vill ha bilder ur den.
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x