Författare Ämne: Farstrup eller IKEA?  (läst 8622 gånger)

asarin

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Farstrup eller IKEA?
« skrivet: ons 29 jul 2009 22:30:14 »
Köpte för ett tag sen dessa matstolar. Visste då inget om tillverkaren. Lyckades nyligen få reda på att de var från IKEA, var tillverkade 1965 och hette Della. Men idag fick jag se identiska stolar (på bild) som ska vara ifrån danska möbelfabriken Farstrup.

Vet någon något om det här? Är det IKEA som kopierat eller fanns det något samarbete mellan företagen?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Farstrup eller IKEA?
« Svar #1 skrivet: fre 31 jul 2009 00:04:51 »
Stolarna finns med i IKEA-katalogen redan 1959 men heter där "Klint". Följande står i beskrivningen:

Klint är vår mest sålda stol och tillverkas av utvald bok i teakfärg och massiv teak - ett danskt kvalitetsarbete.En ultramodern, kraftig modell, höjd 85 cm, bredd 45 och sitthöjd 43cm, med lös skruvbar sits, stoppad och klädd med valfrit tyg. Vikt 5kg. Pris med standardtyg kronor ........................ 56.-

Man kan då förmodligen konstatera att den är tillverkad av Farstrup men såld genom IKEA.

Marcus72

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: Farstrup eller IKEA?
« Svar #2 skrivet: fre 31 jul 2009 01:06:50 »
De här har jag haft i min ägo och de var brickmärkta under Sibast furniture, Made in Denmark

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Farstrup eller IKEA?
« Svar #3 skrivet: fre 31 jul 2009 08:51:10 »
I min Ikea-katalog från 1970 finns de med namnet "Della" och marknadsförs då som "dansk kvalitetstol" med i stort sett samma beskrivning som i förra inlägget. Kostade då 65-69 kr beroende på tyget.

asarin

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Farstrup eller IKEA?
« Svar #4 skrivet: sön 2 aug 2009 10:17:32 »
Tack, snälla för svaren! Jätteroligt att veta!

hobbe

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Farstrup eller IKEA?
« Svar #5 skrivet: fre 21 aug 2009 20:55:59 »
Hej jag köpte i veckan 4 just sådanna stolar. Tycker att det var jätte roligt att få veta lite om dom. Mina har ingar stämplar eller märkning. Men kan man se på något sätt att dom är gjorda i Danmark? är det någon som vet:

Mvh Laila