Författare Ämne: Rörstrandskoppar med lingonmotiv  (läst 3679 gånger)

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
Rörstrandskoppar med lingonmotiv
« skrivet: ons 5 aug 2009 01:31:59 »
Fyndade 5 koppar från Rörstrand med lingonmotiv förra veckan. Tyvärr utan fat, men i bra skick så jag kan dricka "morgonjavan" i dem...någon som vet något ? Ã…rtal (70tal?) och vem som designat? Hur vanlig är den?

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Rörstrandskoppar med lingonmotiv
« Svar #1 skrivet: ons 5 aug 2009 09:47:42 »
Fyndade 5 koppar från Rörstrand med lingonmotiv förra veckan. Tyvärr utan fat, men i bra skick så jag kan dricka "morgonjavan" i dem...någon som vet något ? Ã…rtal (70tal?) och vem som designat? Hur vanlig är den?

Jag har inte sett den dekoren tidigare, modellen känner jag dock igen, det är Stålhanes. Ska försöka dra mig till minnes vad den heter...samma som Vieta, Duo, Ester med fler...

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Rörstrandskoppar med lingonmotiv
« Svar #2 skrivet: ons 5 aug 2009 09:49:57 »
Focus, Irene, Isolde...etc. SG heter modellen.

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Rörstrandskoppar med lingonmotiv
« Svar #3 skrivet: ons 5 aug 2009 10:53:45 »
Fick följande svar på ett annat forum...

Koppen är i serien Hållfast, som tillverkades för restaurangbruk. Mycket hållbart och stapelvänligt porslin. Varken designern för modell eller dekor är kända. Den som ligger bäst till bland de kända dekorritarna är nog Jackie Lynd. Skulle tippa på tidigt 80-tal för dessa.

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Rörstrandskoppar med lingonmotiv
« Svar #4 skrivet: ons 5 aug 2009 22:42:57 »
Så här ligger det till...(från annat forum)

Nej, det här är INTE Stålhanes SF-modell. Det här är modell H. De båda modellerna skiljer sig också åt i materialet.

Sen hoppas jag att du uppmärksammade att Jackie Lynd bara var en gissning. Det kan i princip ha varit vilken anställd som helst på dekoravdelningen (även vanliga dekormålare).

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Rörstrandskoppar med lingonmotiv
« Svar #5 skrivet: tor 6 aug 2009 08:53:21 »
Så här ligger det till...(från annat forum)

Nej, det här är INTE Stålhanes SF-modell. Det här är modell H. De båda modellerna skiljer sig också åt i materialet.

Sen hoppas jag att du uppmärksammade att Jackie Lynd bara var en gissning. Det kan i princip ha varit vilken anställd som helst på dekoravdelningen (även vanliga dekormålare).


Ja, jag missade att kolla in modellen noggrant, sen såg jag att dina var stämplade Hållfast med, vilket ju förändrar saken  :D

H-modellen kände jag inte till, å andra sidan har jag lärt mig nåt nytt! Peter S kan man lita på vad gäller modeller och sånt!