Författare Ämne: Gustavsberg okänd kopp  (läst 2903 gånger)

leott

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Gustavsberg okänd kopp
« skrivet: ons 12 aug 2009 12:32:22 »
Jag har försökt få reda på vad denna kopp heter, har försökt på Gustavsbergs porslinsfabrik, Porslinsmuseet och Nationalmuseet. Ingen har lyckats hjälpa mig.

Nationalmuseet gissar att det är Margareta Hennix och Karin Björquist.

Hittade detta forum och jag hoppas någon kan hjälpa mig med mer information om koppen. Mitt mål är att få tag på fler koppar eftersom vi tycker att denna är en utmärkt kaffe-på-maten-kopp.

Bifogar två bilder, hoppas jag, är helt ny på detta forum och kan inte forumstekniken ännu.




Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Gustavsberg okänd kopp
« Svar #1 skrivet: tor 13 aug 2009 21:59:49 »
Jag såg idag en tallrik med lika dekor men i rött (lingon?) på Stadsmissionen vid Odenplan (Sthlm). Det stod ett namn under som jag nu i denna kväll inte minns... ???

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Gustavsberg okänd kopp
« Svar #2 skrivet: fre 14 aug 2009 00:35:42 »
Nej du, nu ger jag upp, har letat ett par timmar utan resultat! Det verkar dock troligt att det är ett av Karin Björquists verk om man jämför på hennes serviser Myrten och Delikatess. Hoppas någon annan kan hitta dina koppar :)

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Gustavsberg okänd kopp
« Svar #3 skrivet: fre 14 aug 2009 22:36:42 »
Jag har info om modellen, hittar dock inte den nu ska leta lite, dekoren är okänd.

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Gustavsberg okänd kopp
« Svar #4 skrivet: fre 14 aug 2009 22:42:09 »
Jag backar på den... ;D

När jag hittade infon (1 minut senare), så konstaterade jag att det inte var samma modell, bara nästan...kolla själva!

Handtaget är mycket lika, så modellen kan man nog gissa Karin Björquist även på dina!