Författare Ämne: Skatt eller skräp? PO Ström, Erik Höglund & Gullaskruf?  (läst 9856 gånger)

tinatoon

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Skatt eller skräp? PO Ström, Erik Höglund & Gullaskruf?
« skrivet: lör 8 aug 2009 23:25:47 »
Jag har alltid gillat färgat glas och porslin, men inte förrän helt nyligen fått upp ögonen för olika formgivare och glasbruk. Under åren har det blivit en del i samlingen, och nu skulle jag vilja ha hjälp med att fastställa om det är mest skatt eller skräp jag har i min samling?

Den orangea skålen/vasen i mitten på bild 1, kan det vara Erik Höglund? Vilket glasbruk i så fall?
Den gula vasen på bild 4, kan det vara Bo Borgström för Ã…seda?
Askkoppen på bild 5 & 6 har en etikett där jag tycker mig kunna utläsa Gullaskruf?
Den lilla orangea vasen i mitten på bild 7 borde vara PO Ström för Alsterfors?
Den höga vasen till höger i bild 9 har en etikett där det står Made in Sweden.

Resten är för mig fullständiga mysterium. Vore mycket tacksam om någon kan både bekräfta mina gissningar ovan, samt kanske klargöra om resten är skatt eller skräp. All hjälp är ytterst välkommen! :)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Skatt eller skräp? PO Ström, Erik Höglund & Gullaskruf?
« Svar #1 skrivet: mån 10 aug 2009 06:49:38 »

Den orangea skålen/vasen i mitten på bild 1, kan det vara Erik Höglund? Vilket glasbruk i så fall?


Visst kan detta vara Erik Höglund och då är glasbruket Boda. Finns det ingen signering inristad i botten? Den kan synas dåligt så du får titta noga när det speglar sig mot ljuset. Det bör stå H följt av ett antal siffror. Det finns mycket osignerat också och de mesta av detta är andrasortering.
« Senast ändrad: tis 11 aug 2009 12:18:20 av JJ »

Denver

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
SV: Skatt eller skräp? PO Ström, Erik Höglund & Gullaskruf?
« Svar #2 skrivet: mån 10 aug 2009 10:20:23 »
Hej tinatoon

Jag samlar oxå på färgat glas, tyvärr är jag som du inte så kunnig på formgivare eller glasbruk.

Men om jag hade så fina glas som du har i din samling så skulle det vara en skatt med eller utan signatur. :)
« Senast ändrad: mån 10 aug 2009 10:22:07 av Denver »

tinatoon

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
SV: Skatt eller skräp? PO Ström, Erik Höglund & Gullaskruf?
« Svar #3 skrivet: mån 10 aug 2009 10:39:14 »
DENVER: Hehe, det är klart att det är skatter alltihopa, det finns ju en anledning till att jag en gång köpt det liksom. Men ju mer man lär sig, desto nyfiknare blir man ju på vad det egentligen är man har i sin samling! :)
Storfavoriten är just nu PO Ström och jag försöker skaffa mig framförallt några av hans vita vaser... :)

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Skatt eller skräp? PO Ström, Erik Höglund & Gullaskruf?
« Svar #4 skrivet: mån 10 aug 2009 15:21:14 »
Jag har alltid gillat färgat glas och porslin, men inte förrän helt nyligen fått upp ögonen för olika formgivare och glasbruk. Under åren har det blivit en del i samlingen, och nu skulle jag vilja ha hjälp med att fastställa om det är mest skatt eller skräp jag har i min samling?

Den orangea skålen/vasen i mitten på bild 1, kan det vara Erik Höglund? Vilket glasbruk i så fall?
Den gula vasen på bild 4, kan det vara Bo Borgström för Ã…seda?
Askkoppen på bild 5 & 6 har en etikett där jag tycker mig kunna utläsa Gullaskruf?
Den lilla orangea vasen i mitten på bild 7 borde vara PO Ström för Alsterfors?
Den höga vasen till höger i bild 9 har en etikett där det står Made in Sweden.

Resten är för mig fullständiga mysterium. Vore mycket tacksam om någon kan både bekräfta mina gissningar ovan, samt kanske klargöra om resten är skatt eller skräp. All hjälp är ytterst välkommen! :)


Askkoppen: Ja, det är Gullaskruf
Den gula vasen: kan vara Ã…seda, ska se om jag hittar nån info i mina Form
den lilla orangea vasen, troligen Alsterfors, har sett likadana attribueras PO Ström
den mittersta gröna på nedre vänstra bilden: Troligen Ã…seda, Bo Borgström
De tre på understa raden, mittenbilden: gissar på två finska (höger, vänster pga färg och form) och en svensk i mitten, har en exakt likadan själv
den ljusblå/turkosa kannan: Björkshult, likadan som min, pip och handtag är exakt lika som på en grå/rökfärgad jag har, den har jag sett med Björkshult-etikett.
De två ljusare gröna (blekgröna) har samma färg som några Reijmyreglas jag har (K113 och Samba), inget säkert men kan ju vara...

Den blå färgen på glaset nr 3 på bild 2 är samma som en del av Elmes och Ã…sedas kolvvaser, har ganska många nu varav fler med etikett. Ã…sedas glasmassa är lite mörkare än Elmes, i alla fall på mina ex.




TonyR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: Skatt eller skräp? PO Ström, Erik Höglund & Gullaskruf?
« Svar #5 skrivet: tis 11 aug 2009 09:16:56 »
kannan med hänkel i mittersta bilden undre raden känns som Bertil Vallien, Boda. Har en vas av honom som är väldigt lik i både form och färg.

tinatoon

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
SV: Skatt eller skräp? PO Ström, Erik Höglund & Gullaskruf?
« Svar #6 skrivet: tis 11 aug 2009 12:27:26 »
Tack så mycket för ovanstående svar, det känns verkligen värdefullt att få hjälp att räta ut frågetecknen.
Ju mer hjälp desto bättre så ös på. Tack o tack så länge! :)

tinatoon

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
SV: Skatt eller skräp? PO Ström, Erik Höglund & Gullaskruf?
« Svar #7 skrivet: tor 13 aug 2009 20:03:08 »
Tänker göra mig av med större delen av min samling, till förmån för nya PO Ström-inköp... Är det någon som har tips på vart att sälja och köpa, förutom Tradera där jag vanligen hänger?

Och som sagt, har någon mer information om mina objekt så tas all information tacksamt emot! :)

Myrlilja

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
    • Nancy and I
SV: Skatt eller skräp? PO Ström, Erik Höglund & Gullaskruf?
« Svar #8 skrivet: fre 21 aug 2009 23:15:46 »
Samlar också på P-O Ström, men har tänkt sälja mina turkosa Ström-vaser.

tinatoon

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
SV: Skatt eller skräp? PO Ström, Erik Höglund & Gullaskruf?
« Svar #9 skrivet: lör 22 aug 2009 13:42:44 »
Roligt med nån som samlar på samma som en själv, har du bilder? :)