Författare Ämne: Silverfynd??  (läst 4183 gånger)

Häjkon

  • Gäst
Silverfynd??
« skrivet: tis 18 aug 2009 09:54:49 »
Hittade detta lilla damur från Svalan på loppis för en tia. Är det en silverklocka mån tro? Hur gammal kan de vara?

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Silverfynd??
« Svar #1 skrivet: tis 18 aug 2009 17:37:34 »
Det är svårt att se stämplarna på bilden, men 835 tyder på att det är silver, importerat.
I sverige användes silverhalten 830 tusendelar.
Finns det kattfotsstämpel?
Ã…lder är svårt att sia om, men formen på klockan påminner om en silverklocka som jag köpte i mitten på 70-talet.
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Häjkon

  • Gäst
SV: Silverfynd??
« Svar #2 skrivet: ons 19 aug 2009 15:12:43 »
Tack gitzie! Kameran kunde tyvärr inte komma så nära stämplarna, men när jag tittar på dem med blotta ögat så är det en stämpel med tre kronor och en med ett S. Vet du vad dom betyder?

Tack Tack

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Silverfynd??
« Svar #3 skrivet: ons 19 aug 2009 16:30:07 »
S står ju för silver, och tre kronor är den så kallade kattfoten, det ÄR alltså tre kronor som kallas för kattfot för det ser ut som en kattfot

Finns det såna stämplar på importerat silver, Gitzie? (jag vet inte nämligen om man sett till att stämpla vid import också)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Silverfynd??
« Svar #4 skrivet: ons 19 aug 2009 20:23:39 »
Ja, de stämplarna kan finnas på ett importerat föremål där S då står för silver förstås. En skillnad mot svensk stämpling är att "Kattfoten" är  i en oval.
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Häjkon

  • Gäst
SV: Silverfynd??
« Svar #5 skrivet: tor 20 aug 2009 13:40:08 »
Tack för hjälpen kamrater! Nu åker klockan ut på tradera, kanske gör den så att vi överlever denna månaden också  :) Cheers!