Antikvaria > Trycksaker

Häften tidskrifter försäljningskataloger, nytryck?

(1/2) > >>

prydnomannen:
Angående tidskrifter och kataloger/häften, vad finns det för regler gällande att trycka upp och ge ut något av dessa igen? Någon som vet? kanske olika?

Jag har t.e.x alla årgångar av Tidningen Form mellan 1948-1971 och jag kan tänka mig att rätt många skulle kunna ha intresse av att kunna läsa dem.  Nu för tiden med print on demand så är det ju en smal sak att dela med sig om det bara inte leder till en stämmning elller annat juridiskt krångel.

Är det någon som vill diskutera detta?  jag hoppas det....

/PM

kikarbara:

--- Citat från: prydnomannen skrivet lör 22 aug 2009 11:43:10 ---Angående tidskrifter och kataloger/häften, vad finns det för regler gällande att trycka upp och ge ut något av dessa igen? Någon som vet? kanske olika?

Jag har t.e.x alla årgångar av Tidningen Form mellan 1948-1971 och jag kan tänka mig att rätt många skulle kunna ha intresse av att kunna läsa dem.  Nu för tiden med print on demand så är det ju en smal sak att dela med sig om det bara inte leder till en stämmning elller annat juridiskt krångel.

Är det någon som vill diskutera detta?  jag hoppas det....

/PM

--- Slut citat ---

Skulle tro att du får ägna lite tid åt att få tillstånd.
Jag kan nämna ett trist exempel, en samlare som har gjort världens finaste hemsida med bilder från olika gamla tidningar, blev stämd av en rättighetsägare av ett varumärke, dvs, inte av tidningen som publicerat bilderna; tyvärr vet jag inte hur det har gått sista halvåret, men det var rätt tunga jurister som föreföll att vilja driva frågan vidare sist jag hörde något. Och det var helt banala bilder, som har en mycket stor samlarkrets, som verkligen är engagerade i sitt specialområde.

Det är väldigt tragiskt och tråkigt när sådant händer.

Sidan i sig var helt fantastisk, den ligger nere nu sedan de första breven från juristena kom och jag sörjer den verkligen. Den visade bilder från olika tidiningar och årgångar och det var ett helt ovärderligt jobb som hon delade med sig av!

Gila:
Tanken är god, men tyvärr tror jag inte det är helt "legalt" att trycka om en tidning "on demand"....trist att inte flera kan ta del av den.

prydnomannen:
Nej det är nog inte lagligt, inte ens om man gör det utan att tjäna pengar, det misstänkte jag nog men hur länge finns det upphovsrätt eller liknande på t.e.x en tidskrift?

Vad kan hända om man trycker upp några gamla reklambroschyrer eller försäljningskataloger eller häften, alltså inte tidskrifter?

/PM

kikarbara:

--- Citat från: prydnomannen skrivet lör 22 aug 2009 14:40:28 ---Nej det är nog inte lagligt, inte ens om man gör det utan att tjäna pengar, det misstänkte jag nog men hur länge finns det upphovsrätt eller liknande på t.e.x en tidskrift?

Vad kan hända om man trycker upp några gamla reklambroschyrer eller försäljningskataloger eller häften, alltså inte tidskrifter?

/PM

--- Slut citat ---
Så fort detf inns ett varumärke, en producent och liknande så är det hett område. Men försök att få tillstånd att göra reprint, det kansek till och med blir uppskattat!
Det är nog inte tidskriften som sådant som är kruxet utan upphovsrättslagstiftning och varumärkesskyddslagstiftning.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion