Antikvaria > Trycksaker

Häften tidskrifter försäljningskataloger, nytryck?

<< < (2/2)

ada:
Upphovsrätten gäller 70 år efter fotografens död om bilderna når verkshöjd  som det heter. Gränsen till verkshöjd går vid ungefär om någon annan kunnat ta precis samma bild, alltså gäller för t ex stolar fotograferade i katalog istället 50 år från fotograferingstillfället. Då är vi på år 1969.

Jag har här en lånad bok som heter "Köp! Folkhemmets reklam", och de publicerar annonser t o m 1968 + en 1969 (1 januari 1969 har varit brytpunkt länge pga övergångsbestämmelser då fotografier som inte nådde verkshöjd blev 50 istället för 25 år 1994) Jag är säker på att upphovsmännen till boken inte betalar någon annan ett skit i royalty. Och då är även kända märken med.

Jag vet inte om man kan våga sig på att driva affärsverksamhet med upptryck av gamla tidsskrifter, men jag känner ingen oro för att visa upp gamla broschyrblad här på forumet t ex.

Din kompis Kikarbara, kan ha drabbats av affärsjurister som drar en rövare också, det är inte alltid de har rätten på sin sida. Läste om en kille som hade en domän.eu som hette som en schweizisk firma, som försökte få domännamnet trots att Schwieiz inte är med i eu, ett helt annat område än detta men i alla fall. Kan vara värt att kolla upp vad som egentligen gäller för din vän.

kikarbara:
sist jag hörde något var det en stor apparat på g och hennes sida är nersläckt, jurister för dialogerna, Men nu är det länge sedan jag hörde något och sidan ligger inte uppe än.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion