Författare Ämne: Har köpt ett Stig Lindberg emaljbord  (läst 22799 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Har köpt ett Stig Lindberg emaljbord
« Svar #15 skrivet: sön 23 aug 2009 01:00:55 »
Gila; om någon kommer över reservationspriset så har man som säljare ett bindande avtal med köparen. Det kan ju också vara så enkelt, att om man ex är seriöst intresserad så kanske man både kan och är villig att hosta upp vad det kostar? Har man lagt en vara på tradera, någon kommer över reservationspriset, så är varan till salu. Likaså kan man ex inte avbryta en auktion om den kommer över reservationspris, eller om någon har ett vinnande budläge.

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Har köpt ett Stig Lindberg emaljbord
« Svar #16 skrivet: sön 23 aug 2009 10:29:26 »
Om man inte vill hålla koll på en auktion så föreslår jag www.bidnapper.com
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Har köpt ett Stig Lindberg emaljbord
« Svar #17 skrivet: sön 23 aug 2009 12:43:11 »
Nädu, den där sidan gillade jag inte! Konstigt att den finns kvar, en av tjänsterna är "ändra eller radera dina anbud utan krånglet med Tradera"?

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Har köpt ett Stig Lindberg emaljbord
« Svar #18 skrivet: sön 23 aug 2009 19:47:03 »
Ja gillar eller ej, den existerar och används flitigt, budet läggs 6 sekunder innan sluttid, bra att känna till i alla fall.

Vissa auktioner får in 8-10 bud eller fler de sista sekunderna men det är naturligtvis det som är högst som vinner som vanligt.

Jag vet inte om det är en fördel eller nackdel gentemot tradera, säljare eller köpare men tjänsten existerar.

/PM



`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Har köpt ett Stig Lindberg emaljbord
« Svar #19 skrivet: sön 23 aug 2009 20:09:17 »
Humbug, fusk och orent spel tycker jag   :-X

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Har köpt ett Stig Lindberg emaljbord
« Svar #20 skrivet: sön 23 aug 2009 20:17:25 »
Humbug, fusk och orent spel tycker jag   :-X

Hm. Är det? På vilket sätt? Om man har bestämt sig för att ta hem en auktion, och vill ninja, blir det mer renhårigt att göra det manuellt? Jag förstår nog inte hur du menar? Jag tycker att det är svårt att avgöra när sista sekunden är, man vill inte lägga för tidigt och köra upp priset för högt, och inte heller missa. Och helst skall ingen hinna köra upp priset i sista sekunden heller...

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Har köpt ett Stig Lindberg emaljbord
« Svar #21 skrivet: sön 23 aug 2009 20:29:48 »
Jag har precis suttit och lagt bud på auktioner där vinnaren med all säkerhet använde denna tjänst. Jag tycker det är trist, tycker liksom att man ska va med själv och strida :) Sen kostar den där tjänsten pengar oxå.

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Har köpt ett Stig Lindberg emaljbord
« Svar #22 skrivet: sön 23 aug 2009 23:14:22 »
Nja, jag håller nog med kikarbara, Tradera underlättar inte direkt heller för köparna att se hur lång tid det är kvar, dessutom så är det mycket praktiskt om man vet exakt vad man vill betala för något, d.v.s inte ryckas med i något race som iofs också det är en del av auktionsformatet.

Jag har definitivt känt att jag sparat pengar på mina köp, d.v.s inte drivit upp priset på förhand, samtidigt har jag som säljare inte kännt att jag har förlorat på att folk använder tjänsten, kan kanske bero på att jag mest sålt saker som varit relativt dyra och attraktiva för många, inte sålt för mindre summor typ 100-200:- som många gör.

Tjänsten är en del av marknaden oavsett vad man tycker och vad jag vet kan inte företag som tradera göra något åt det, jag vet inte om de bryr sig om det ens.

På tradera är det bara en betaverision och det kostar inget just nu.
Jag kan tillägga att jag har inget att tjäna på att tala om detta, bara som info

/PM
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Har köpt ett Stig Lindberg emaljbord
« Svar #23 skrivet: mån 24 aug 2009 01:15:44 »
Ok, det är upp till var och en vad man tycker om dylika tjänster, men nog måste ni väl ändå reagera på att man kan radera redan lagda bud?

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Har köpt ett Stig Lindberg emaljbord
« Svar #24 skrivet: mån 24 aug 2009 09:50:39 »
Det går naturligtvis inte, de syftar på att du kan ändra, ta bort eller höja ett inlagt uppdrag om att lägga att bud vid en auktions slutskede.

/PM
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Har köpt ett Stig Lindberg emaljbord
« Svar #25 skrivet: tis 13 okt 2009 18:57:46 »
Jag köpte härom dagen ett emaljbord av Stig Lindberg, se bild

Jag undrar om någon här känner till något som är värt att berätta kring Stig L:s emaljtillverkning, kanske hur många han gjorde och vilka motiv de finns i?

Jag har sett ett med blå fiskar och sedan ett annat i karnevalserien men de har varit betydligt mindre.

Mitt bord saknar ben då förre ägaren använde det som väggdekoration vilken även jag nog kommer att göra, det känns nästan som jag hittat en Oljemålning av Stig L

Bordet på bilden har storleken 107x57cm, signerad Stig L -52


Från Bukowskis hemsida, där ett bord med ben för övrigt är till salu....
Under arbete med badkarsemaljer råkade Stig Lindberg se ett färgprov, en plåtbit som vandrat ut och in i ugnen. Det slog honom att man kunde arbeta rent konstnärligt med materialet. Ã…r 1949 kom hans första emaljmålning på stålplåt. På Triennalen i
Milano 1951 visade Stig Lindberg modernt emaljmåleri i internationella sammanhang för första gången. Därefter tillverkade han tillsammans med NK:s möbelverkstad i Nyköping bord med emaljskivor. Emaljen bjöd på en färgpalett på upp till sju tusen
nyanser efter bränning i ugn 5-6 minuter. Flera konstnärer använde sig av tekniken, bland andra Egon Möller-Nielsen, Algot Törneman och Endre Nemes. Bordsunderreden fanns i flera olika utföranden. De var oftast årtalsmärkta undertill tillsammans
med NK:s stämpel.
« Senast ändrad: tis 13 okt 2009 19:01:45 av Gila »


prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Har köpt ett Stig Lindberg emaljbord
« Svar #27 skrivet: tis 13 okt 2009 19:10:56 »
Ok det ska bli intressant att följa. jag kan meddela att jag sålde mitt rätt så nyligen, det var en person som hade fått tips om min tradera annons utan uppnått reservationspris och kontaktade mig genom en av mina andra annonser.

Kul att få veta lite historik

Priset hamnade på 14.500:- till slut, utan ben och med en mindre skada på ramen.

/PM
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Har köpt ett Stig Lindberg emaljbord
« Svar #28 skrivet: tis 13 okt 2009 19:16:05 »
Tack förresten Gila!  :)
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Har köpt ett Stig Lindberg emaljbord
« Svar #29 skrivet: tis 13 okt 2009 20:50:37 »
Priset hamnade på 14.500:- till slut, utan ben och med en mindre skada på ramen
/PM
Grattis! Det var inte illa  ;D
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))