Författare Ämne: Mer bestickidentifiering  (läst 4631 gånger)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
Mer bestickidentifiering
« skrivet: lör 22 aug 2009 16:10:11 »
Hittade dessa bestick för några helger sedan på en loppis. Jag har ingen aning om de är gamla eller nya. Men ett vet jag, jag gillar dem trots att det är något aningen gammaldags över dem (jag som mest gillar retro ha ha). Någon som vet vad det är för bestick ifall jag skulle vilja köpa till?
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Mer bestickidentifiering
« Svar #1 skrivet: sön 23 aug 2009 19:09:14 »
Ingen som sett?
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Mer bestickidentifiering
« Svar #2 skrivet: sön 23 aug 2009 21:02:33 »
Jo, jag har sett enstaka ex på second hand. De verkar inte vara så gamla. De är bara märkta rostfritt stål eller hur? Har för mig att jag kollade.
Om du vill kan jag hålla utkik och köpa till dig när jag hittar,Fjoll.
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

HgF

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: Mer bestickidentifiering
« Svar #3 skrivet: sön 23 aug 2009 23:31:25 »
Den sorten hade senast sin storhetstid under första halvan av 1970-talet, i den mån man kan tala om storhetstid. Ett litet rotskott på det stora bestickträdet var det nog mest. Gamla NK reade ut modellen ca 1975-76. Därefter har varianter på detta tema  funnits i handeln lite då och då under 80-talet etc. Ibland kan de ha tre nitar, ibland är skaftavsluten lite kantigare. Modellen förekom ganska ofta på restauranger.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Mer bestickidentifiering
« Svar #4 skrivet: sön 23 aug 2009 23:42:15 »
Tack snälla ni och ja Gitzie, väldigt gärna!!! Mina är inte märkta med "Rostfritt stål", de har inte någon märkning. Är rätt så tunga.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Mer bestickidentifiering
« Svar #5 skrivet: tis 25 aug 2009 20:00:17 »
Körde inom sec hand på väg från jobbet. Kom förstås inte ihåg hur dina bestick såg ut  :-[ men köpte de jag menade. Såg att de är lika, men inte likadana >:( Synd, men nu tror jag att jag kommer håg dina, så jag kollar vidare.Sec hand har mycket facilt pris så utgiften var minimal.  ;)
Annars stämmer de bra. Förstår att du gillar dem. De ligger bra, med tyngd i handen  :)
« Senast ändrad: tis 25 aug 2009 20:02:12 av gitzie »
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Mer bestickidentifiering
« Svar #6 skrivet: tis 25 aug 2009 20:06:32 »
Så fina, inte mycket som skiljer. Om du vill sälja så köper jag mer än gärna.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)