Allmänt > Fria diskussioner
Krisbudget, men småföretagarna då?
Kanon:
Då är det väl till att dela kakan på fler. Är man två i var sin firma så.
Räknas dessa basbelopp på omsättningen och är omsättningen alla kulor som rör på sig?
Wanja:
Så som jag förstått det så räknas alla pengar du får in som betalning... Det som går ner i kassan inkl det som köps på kort (kommer även krävas att kassa och kortterminal är sammankopplade, så det är möjligt att man får byta kortmaskin oxå).
Vet inte om det hjälper så mycket att dela på det, det är butikens försäljningssumma man går på och inte den enskildes...
Reggis:
Kassaapparat, är det en av dessa förenklingar som Maud Olofsson lovade i samband med valet. Har det blivit enklare med en kassaapparat? Annars så såg jag att deklarationsblanketten som lämnades i år även den blivit enklare fast i stället ynglat av sig och blivit fler. Tidigare var det en blankett med 4 sidor, nu har det blivit mycket enklare genom att det har blivit fyra blanketter varav de flesta bara har en sida, åhh så enkelt, vilket lyft. Nästa år skall ni se att hon även halverar storleken och skickar ut 8 blanketter, eller kanske till och med 16 stycken, då blir det ändå enklare.
Har även hört att det skall bli straffbart att inte kunna visa upp kvitto när man lämnar en affär efter inköp. Idén har Maud fått från Italien där kvittotvång har funnits ett antal år. Då kan dessa i utanförskap levande individer som jag söka jobb som finanspolis, hi, hi och utföra dessa kvittokontroller. Då blir livet ändå enklare.
Knack, knack, det är finanspolisen, har du några kvitton att visa upp? Då kan man göra nedslag hemma hos någon Honk på kvällskvisten för kvittokontroll. Undrar om inte det här är ett jobb för mig i alla fall.
Wanja kan jag tipsa om att gör som Maud gjorde med deklarationsblanketten. Dela upp butiken i ett helt litet gäng med butiker. Sen kan butikerna köpa och sälja till varandra och lämna koncernbidrag och liknande. Gör det så enkelt att inte skattemyndigheten har en susning att följa med i alla turer. Förenkling Wanja, förenkling det är vår ledstjärna. Visserligen får du ha flera kassasystem men vad gör det när det i stället blir så mycket enklare.
Kanon:
Det bästa är väl att endast fakturera, eventuell kund får anteckna sig och faktureras varje månda och tusen tar den om inte köper för det stipulerade beloppet, straffavgift på direkten och den skulle inte vara nådig.
Kanon:
Varför inte ha någon mästare som dragplåster i butiken.
Sidney Bechet - Petite Fleur ( the Olympia Concert Paris, December 8, 1954)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion