Allmänt > Fria diskussioner
rengöring av brons?
Moses:
Tack ska ni ha!
Jag tror att som den försiktiga general jag är, prövar jag med tandborste och diskmedel, jag vill ju inte att smyckena skall förlora sin särart.
Sussieh:
Kan du inte lägga in en före och efter bild när du gjort rent :)
gitzie:
--- Citat från: Moses skrivet ons 2 sep 2009 18:36:03 ---Jag tror att som den försiktiga general jag är, prövar jag med tandborste och diskmedel
--- Slut citat ---
Om det inte skulle bli bra och du vill ha dina smycken blankare så finns det ett medel på tub som heter Pol. Kan köpas i järnvaruaffärer typ Järnia.
Det använder jag ganska ofta. Det repar inte metallen. MEN jag följer INTE bruksanvisningen, utan jag stryker på ett tunt lager på föremålet och efter ca 5 min tar jag en mjuk svamp med mycket diskmedel på (YES ;D ;D ) och varmt vatten och tvättar rent. Torkar sedan med en mjuk handduk. Strålande resultat varje gång och inte en repa.
Men som sagt jag brukar börja med tandborste/diskmedel för att se om det hjälper först. Lycka till :)
Nina43:
Här kan du läsa om rengöring av silver http://libertysilver.se/pages.php/page/gs_del9
Moses:
Jag har ännu inte hunnit ta itu med projektet, däremot blev det ett oplanerat försök.... :D.. jag har ett litet gårdloppis, och stod där häromdagen och funderade över ett bronssmycke. Beslöt mig att ta med det in i huset för att studera det närmare och stoppade det i fickan. Samma kväll lade jag byxorna i tvättmaskinen.... först när jag hade hängt ut dem på tork, kom jag ihåg smycket....hör och häpna, det fanns kvar i fickan! (min mamma vänder sig i graven när jag inte vänder fickorna ut och in innan tvätt). Det såg exakt likadant ut som innan tvätten....
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida
Gå till fullversion