Författare Ämne: rengöring av brons?  (läst 12831 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
rengöring av brons?
« skrivet: tis 1 sep 2009 16:03:32 »
Någon som vet hur man rengör brons? Jag har Sarpaneva-smycken från 60-talet. De ska ju ha en viss patina, men dessa är rent ut sagt smutsiga....vanligt diskmedel, eller?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: rengöring av brons?
« Svar #1 skrivet: tis 1 sep 2009 16:59:08 »
Vet inte om du skall testa med brons, men jag kör alla smycken (oavsett material, så fort det är metalligt) i vattenkok med salt och lite bakpulver och så får det bubbla en stund. Men det brukar bli väldigt rent, så patinan riskerar att försvinna om den inte är tvättfast?

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: rengöring av brons?
« Svar #2 skrivet: tis 1 sep 2009 18:19:40 »
Någon som vet hur man rengör brons? Jag har Sarpaneva-smycken från 60-talet. De ska ju ha en viss patina, men dessa är rent ut sagt smutsiga....vanligt diskmedel, eller?
Jag hade tagit diskmedel och en mjuk tandborste  :)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Nina43

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: rengöring av brons?
« Svar #3 skrivet: ons 2 sep 2009 17:47:00 »
var försiktig bara, tandkräm och ketchup kan nog fungera

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: rengöring av brons?
« Svar #4 skrivet: ons 2 sep 2009 18:25:14 »
var försiktig bara, tandkräm och ketchup kan nog fungera
Det där är nog rena slipmedlen ::)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: rengöring av brons?
« Svar #5 skrivet: ons 2 sep 2009 18:36:03 »
Tack ska ni ha!
Jag tror att som den försiktiga general jag är, prövar jag med tandborste och diskmedel, jag vill ju inte att smyckena skall förlora sin särart.

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
SV: rengöring av brons?
« Svar #6 skrivet: ons 2 sep 2009 18:50:53 »
Kan du inte lägga in en före och efter bild när du gjort rent :)

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: rengöring av brons?
« Svar #7 skrivet: ons 2 sep 2009 19:43:12 »
Jag tror att som den försiktiga general jag är, prövar jag med tandborste och diskmedel
Om det inte skulle bli bra och du vill ha dina smycken blankare så finns det ett medel på tub som heter Pol. Kan köpas i järnvaruaffärer typ Järnia.
Det använder jag ganska ofta. Det repar inte metallen. MEN jag följer INTE bruksanvisningen, utan jag stryker på ett tunt lager på föremålet och efter ca 5 min tar jag en mjuk svamp med mycket diskmedel på (YES  ;D ;D ) och varmt vatten och tvättar rent. Torkar sedan med en mjuk handduk. Strålande resultat varje gång och inte en repa.
Men som sagt jag brukar börja med tandborste/diskmedel för att se om det hjälper först. Lycka till  :)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Nina43

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: rengöring av brons?
« Svar #8 skrivet: mån 14 sep 2009 12:15:50 »
Här kan du läsa om rengöring av silver http://libertysilver.se/pages.php/page/gs_del9

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: rengöring av brons?
« Svar #9 skrivet: mån 14 sep 2009 13:28:43 »
Jag har ännu inte hunnit ta itu med projektet, däremot blev det ett oplanerat försök.... :D.. jag har ett litet gårdloppis, och stod där häromdagen och funderade över ett bronssmycke. Beslöt mig att ta med det in i huset för att studera det närmare och stoppade det i fickan. Samma kväll lade jag byxorna i tvättmaskinen.... först när jag hade hängt ut dem på tork, kom jag ihåg smycket....hör och häpna, det fanns kvar i fickan! (min mamma vänder sig i graven när jag inte vänder fickorna ut och in innan tvätt). Det såg exakt likadant ut som innan tvätten....

Nina43

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: rengöring av brons?
« Svar #10 skrivet: mån 21 sep 2009 13:16:09 »
Jag har ännu inte hunnit ta itu med projektet, däremot blev det ett oplanerat försök.... :D.. jag har ett litet gårdloppis, och stod där häromdagen och funderade över ett bronssmycke. Beslöt mig att ta med det in i huset för att studera det närmare och stoppade det i fickan. Samma kväll lade jag byxorna i tvättmaskinen.... först när jag hade hängt ut dem på tork, kom jag ihåg smycket....hör och häpna, det fanns kvar i fickan! (min mamma vänder sig i graven när jag inte vänder fickorna ut och in innan tvätt). Det såg exakt likadant ut som innan tvätten....

Jo funderar på om man lämnar typ sedlar kvar i byxorna klarar de sig av en maskintvätt?

Luchur

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: rengöring av brons?
« Svar #11 skrivet: mån 21 sep 2009 14:18:30 »
Jo funderar på om man lämnar typ sedlar kvar i byxorna klarar de sig av en maskintvätt?

Dom klarar sig alldeles utmärkt och är fin extrainkomst till "tvätterskan"  ;)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: rengöring av brons?
« Svar #12 skrivet: mån 21 sep 2009 14:33:01 »
Jag glömde en gång kvar ett USB-minne i ett par byxor som gick igenom både tvätt och torktumlare. Funkade utmärkt även efteråt!