Författare Ämne: Alsterfors?  (läst 7197 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
Alsterfors?
« skrivet: ons 2 sep 2009 18:40:34 »
Trots att bildens vas saknar signering, dristar jag mig till att lägga in den under svenskt glas. Vad tror ni? Den är mörkt lila med opalvitt inuti, 26 cm hög. Alsterfors, eller?

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Alsterfors?
« Svar #1 skrivet: ons 2 sep 2009 23:11:19 »
Jag gissar bara, men jag har en vas som har samma färg både utanpå och inuti, den är etikettsmärkt "Ekenäs"

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Alsterfors?
« Svar #2 skrivet: ons 2 sep 2009 23:36:19 »
Hur ser kanten ut uppe på vasen,Moses? Är den mjukt rundad i övergången mellan det vita och färgade eller är den rak "avskuren" ?
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Alsterfors?
« Svar #3 skrivet: tor 3 sep 2009 09:44:25 »
Jag skulle säga att den är mjukt rundad.

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Alsterfors?
« Svar #4 skrivet: lör 5 sep 2009 14:38:08 »
Anledningen till min fråga var att jag fick lite Holmegaardvibbar, men jag har nog fel. Har kollat igenom min dokumentation + på nätet. Hittade inget på Holmegaard  >:(
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Alsterfors?
« Svar #5 skrivet: mån 7 sep 2009 06:46:15 »
Det finns ett nummer av Antik & Auktion med en artikel om Peo Ström på Alsterfors, men denna vas har jag inte sett där. Jag skall kolla vilket nummer det är - det står inte på omslaget att den artikeln finns med kommer jag ihåg.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Alsterfors?
« Svar #6 skrivet: tis 8 sep 2009 12:16:53 »
Nu har jag kollat - Nr 2 från 2007 finns artikeln i. Det står att kanten är planslipad på Alsterforsarna. Är den rundslipad så är det Lindshammar.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Alsterfors?
« Svar #7 skrivet: tis 8 sep 2009 19:38:52 »
Tack JJ, nyttig information!

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Alsterfors?
« Svar #8 skrivet: fre 11 sep 2009 14:50:13 »
Nu har jag kollat - Nr 2 från 2007 finns artikeln i. Det står att kanten är planslipad på Alsterforsarna. Är den rundslipad så är det Lindshammar.

JJ, tror du att du skulle kunna skanna eller kopiera artikeln åt mig? Jag har funderat just över detta med dessa vaser, jag har en läcker grön en som stämmer bra på detta kriterieum, lite rundad i överkanten, inte sprängd (som jag fick veta att planslipad heter på glasspråk) som Alsterfors-vaserna. Ska lägga in bra bilder på den så får ni se rundningen!  :)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Alsterfors?
« Svar #9 skrivet: mån 14 sep 2009 06:40:00 »
Jag scannar artikeln och mailar den till dig i veckan. Jag tror inte att det är så bra att lägga ut hela artikeln här.

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Alsterfors?
« Svar #10 skrivet: tis 15 sep 2009 11:01:00 »
Jag scannar artikeln och mailar den till dig i veckan. Jag tror inte att det är så bra att lägga ut hela artikeln här.

Håller med om det! Tack på förhand!   :)

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Alsterfors?
« Svar #11 skrivet: ons 16 sep 2009 09:20:23 »
Artikeln från JJ var intressant läsning!

Jag tror dock att den etaljen med kanterna inte stämmer till hundra procent, jag har en liten vas som jag är väldigt säker på att den är Alsterfors, den har rester (gummering) från en Alsterfors-etikett, och är exakt samma färgnyans som övriga signerade PO Ström-vaser som jag sett, men den har en relativt rundad kant, jag skulle inte säga att den är slipad rund, men den är inte planslipad i varje fall. Det stod ju inget i artikeln heller om att POs vaser skulle vara planslipade, vilket jag tagit för givet fram till nu. Jag måste fixa en likadan signerad för att kunna jämföra vaserna, godset ska tydligen vara tunnare i Lindshammarvaserna. Jag har en kontakt med flera såna vaser som jag ska prata med för att se om jag kan få mer info!

Enligt artikeln så köpte PO Ström med sig formarna till sina produktioner när han slutade 1970/71, han sålde dem sen vidare men kom tydligen inte ihåg till vilket glasbruk (???). Han trodde inte heller att de kommit i produktion senare. Allt verkar lite märkligt tycker jag, men det blir troligen svårt att få fram mer information.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Alsterfors?
« Svar #12 skrivet: tis 20 okt 2009 19:16:59 »
Kan detta hjälpa till med attributeringen av min vas? Dagens loppisköp har exakt samma nyans av lila med samma opalvita inuti, höjd 23,5 cm. Någon som sett denna tidigare?