Författare Ämne: Identifieringshjälp märkligt Sputnik-bord!  (läst 2569 gånger)

rebelf

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Identifieringshjälp märkligt Sputnik-bord!
« skrivet: lör 5 sep 2009 15:15:02 »
Hej! Jag köpte ett skumt pelarbord idag på loppis, har aldrig sett något liknande!
Det är i trä som åldrats jättevackert och har ett underrede som är svarvat, räfflat. Det sticker ut som små "klot" överallt, det ser ut som en satellit. Eller kanske en spinnrock.
försökte söka på nätet och fann en bild från en antikaffär, med ett identiskt bord. Det stod dock inget om ursprung och ålder!

Finns det någon entusiast därute som vågar sig på att åldersbestämma och ursprungsbedöma mitt fina lilla bord?
Det skulle också vara kul att veta om jag fyndade prismässigt eller ej. 150 kronor betalade jag, internet sade 750.

Tacksam för svar!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Identifieringshjälp märkligt Sputnik-bord!
« Svar #1 skrivet: mån 7 sep 2009 06:48:53 »
Skulle tro att detta bord är från 1890-talet, och det kan jag inte så mycket om.

rebelf

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Identifieringshjälp märkligt Sputnik-bord!
« Svar #2 skrivet: mån 7 sep 2009 12:50:01 »
Ok! Tack för gissningen, verkar rimligt med tanke på att bordet har en jättefin patina och ser gammalt ut.
Någon annan som vågar sig på en gissning om ursprung och sånt?

HgF

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: Identifieringshjälp märkligt Sputnik-bord!
« Svar #3 skrivet: mån 7 sep 2009 15:39:17 »
Det var en slags modegenre med den här typen av svarvningar, och du kommer snart att upptäcka fler varianter på detta tema nu när du är exponerad för typen. Utsprung kan man bara gissa och det kan väl handla om  ett alster från den första vågens möbelindustrier i det sydsvenska möbelbältet.