Författare Ämne: vad är detta för ytterkruka  (läst 6284 gånger)

gullefjun

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
vad är detta för ytterkruka
« skrivet: mån 7 sep 2009 23:10:47 »
köpte detta på loppis och både jag och min sambo vet vi sett det innan i något sammanhang men kommer inte ihåg vart.. enda hon sa loppissäljaren nu har ni gjort ett fynd kan någon säga vad det är och ev värde och är det svanar  ???

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: vad är detta för ytterkruka
« Svar #1 skrivet: ons 9 sep 2009 22:22:02 »
Hmm...själv skulle jag bli misstänksam om säljaren påstår att jag gjort ett fynd...
Har inte sett krukan förr ....ser nyproducerad ut...

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: vad är detta för ytterkruka
« Svar #2 skrivet: tor 10 sep 2009 06:38:00 »
Det ser ut som gäss tycker jag. Jag har inte sett någon sådan förut men jag kan ganska säkert säga att det inte är någon större ålder på den.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: vad är detta för ytterkruka
« Svar #3 skrivet: tor 10 sep 2009 13:01:22 »
Jag kan tänka mig att det är sagomotiv har för mig att elva gäss som eg. är elva prinsar eller så figurerar i en bröderna Grim-saga?

Inga stämplar i botten?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

gullefjun

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: vad är detta för ytterkruka
« Svar #4 skrivet: tor 10 sep 2009 17:51:44 »
nej har inte sett någon stämpel... det lustiga är att vi båda har minnen av att sett det någonstans men kommer inte på vart... sen har varanann näbben öppen och varannan stängd utom 2 st märkligt annars varannan

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: vad är detta för ytterkruka
« Svar #5 skrivet: tor 10 sep 2009 19:24:10 »
Jag har haft en liknande med gäss, samt en med tomtar, bägge saknade stämplar. De var lätt ktakelerade, så jag antar att de inte var helt nya.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: vad är detta för ytterkruka
« Svar #6 skrivet: mån 14 sep 2009 12:16:45 »
Jag såg en sådan i Uddevalla i Lördags fast med bara hälften så många gäss. Liksom denna hade varannan näbb öppen respektive stängd och det fanns även en rosett av tyg på varje hals. I botten fanns en dekal "Made in China". Med andra ord relativt nytillverkad.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: vad är detta för ytterkruka
« Svar #7 skrivet: tis 15 sep 2009 21:11:48 »
Jag såg en sådan i Uddevalla i Lördags fast med bara hälften så många gäss. Liksom denna hade varannan näbb öppen respektive stängd och det fanns även en rosett av tyg på varje hals. I botten fanns en dekal "Made in China". Med andra ord relativt nytillverkad.
JJ var i Uddevalla så admin och moderator har äntligen träffats! Jag kan intyga att vi såg en sån kruka, hade för mig att denna kruka var helvit men ser nu färgen längst ner, så jag håller med om att det var väldigt likt, Made in China som sagt i botten.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: vad är detta för ytterkruka
« Svar #8 skrivet: ons 16 sep 2009 07:58:00 »
JJ var i Uddevalla så admin och moderator har äntligen träffats! Jag kan intyga att vi såg en sån kruka, hade för mig att denna kruka var helvit men ser nu färgen längst ner, så jag håller med om att det var väldigt likt, Made in China som sagt i botten.

Dessa gåskrukor har varit ett vanligt inslag i ullared på Gekås. Har inte studerat dem jättenoga men vill minnas att olika antal gäss på kanten ger olika storlekar; är det till jul de finns?

Men, jag undrar samtidigt om jag inte sett förlagan i någon tidning från 70-talet i ett reportage som visade olika kronor, typ tollarpskronan etc?

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: vad är detta för ytterkruka
« Svar #9 skrivet: ons 23 sep 2009 21:58:35 »
Igår såg jag en sån där kruka på Erikshjälpen i Spånga för 20 kr. Under en lapp med "made in China". Tyvärr inget större fynd.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: vad är detta för ytterkruka
« Svar #10 skrivet: tor 8 okt 2009 18:24:06 »
Det fanns partier med dessa överalt i presentaffärer och utförsäljningsaffärer för några år sedan. De finns i olika storlekar och i fruktansvärda volymer.

Jag skulle gissa på att försäljaren skojade med er då jag senast idag såg en i vårt soprum på "vill du ha sa ta hyllen".

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: vad är detta för ytterkruka
« Svar #11 skrivet: tor 8 okt 2009 19:04:11 »
Kanske inget fynd men jag har aldrig sett någon förut och tycker den är gullig. Men det är jag det!  8)