Författare Ämne: retrodraperi  (läst 5939 gånger)

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
retrodraperi
« skrivet: ons 9 sep 2009 21:12:00 »
Hittade ett fint retrotyg idag  :) MEN hur retro är det? Jag är värdelös på att komma ihåg tiden och hur textilierna såg ut.
Detta är ett stort draperi, men en bra ganska kraftig kvalité på tyget. Kanske bomull med lite syntet i. Det är lite elastiskt på ena hållet.
Öljetter i ovanänden.
Försökte kika om de hade sytt in någon stadkant med text, men icke :-\ Så enkelt skulle det inte vara  ;D
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: retrodraperi
« Svar #1 skrivet: ons 9 sep 2009 21:23:51 »
Jag är väldigt intresserad av retrotyger och har ett antal själv, t ex draperier o dyl (som jag nog lägger ut här en vacker dag). Skulle säga att jag känner igen femtiotalet hyfsat bra, ofta kantigare icke-föreställande (bättre ord?) mönster än på detta tyg.Sextiotal, mmm? Till och med sjuttital? Nej jag bara tänker högt men det är så spännande!  ;D

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: retrodraperi
« Svar #2 skrivet: ons 9 sep 2009 21:26:52 »
Jag spanade in öljetterna och trodde kanske slutet på sjuttiotalet början på 80-talet, men som sagt, jag är inte bra på det här  :(
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: retrodraperi
« Svar #3 skrivet: ons 9 sep 2009 22:24:16 »
Hm....tyvärr tror jag det är nytt men i gammal stil...

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: retrodraperi
« Svar #4 skrivet: ons 9 sep 2009 22:29:23 »
Hm....tyvärr tror jag det är nytt men i gammal stil...
Vad grundar du det på? Intressant att veta :)
Tyget verkar vara av mycket bra kvalité och ger "känslan" av att vara äldre, men å andra sidan är det inte allltid man kan lita på sina känslor  ;)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: retrodraperi
« Svar #5 skrivet: ons 9 sep 2009 22:40:32 »
Det enda som hejdar mig något att bestämt säga att det är nytt är att du säger att det är elastiskt, då börjar man fundera på materialet, men annars tycker jag mönstret är modernt, sk retrodesign, öljetter har varit aktuellt sista åren, vet inte nu, men för en tid sen fanns svarta, silver och den här färgen på öljetter att köpa på Ã…hléns
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: retrodraperi
« Svar #6 skrivet: tor 10 sep 2009 22:17:36 »
Vad grundar du det på? Intressant att veta :)
Tyget verkar vara av mycket bra kvalité och ger "känslan" av att vara äldre, men å andra sidan är det inte allltid man kan lita på sina känslor  ;)

Att jag känner igen mönstret och vill minnas att Ikea hade något i den stilen för kanske 10 år sen....men jag är inte 100% säker...jag är mycket intresserad av tyger och känner ofta igen saker jag sett och känt på...men som sagt ...jag är inte säker i detta fall...det är för skarpa färger för att det ska vara riktigt retro och öljetterna ser nyare ut...hur som haver så är det snyggt och skulle säkert pryda sin plats om du hänger upp det.  ;)

luktärt

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: retrodraperi
« Svar #7 skrivet: sön 11 okt 2009 18:25:46 »
gissar Hemtex

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: retrodraperi
« Svar #8 skrivet: sön 11 okt 2009 20:35:53 »
Ja, Hemtex hade ett antal tyger med lökformade mönster för bara ett par år sedan, dessutom hanns många av dem med öljetter.

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: retrodraperi
« Svar #9 skrivet: sön 11 okt 2009 22:12:39 »
Kan vara Hemtex.