Författare Ämne: Rörstrand - Kryddburkar av Marianne Westman  (läst 4363 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Rörstrand - Kryddburkar av Marianne Westman
« skrivet: ons 2 jan 2008 22:41:14 »
Har de något namn? Hur många olika finns det? Jag har även sett sådana med större diameter. Tre köpte jag i Köpenhamn för 30 danska styck, och den fjärde i Markaryd för 40 kr. Då var teaklocket väldigt smutsigt och blekt, men efter lite rengöring och teakolja blev det fint igen.

ZapZap

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Nocturne 1. Det finaste näst VB
    • Visa profil
SV: Rörstrand - Kryddburkar av Marianne Westman
« Svar #1 skrivet: lör 5 jan 2008 21:44:25 »
Hej JJ!
Dessa kryddburkar kommer från ett dödsbo på Kålland. Rörstrands museum köpte alla så dom bör veta hur många det finns, det var ivf flera "konstiga" kryddor med, alltså inte bara det vanliga. En rolig sak med dessa var att burkarnas lock tillverkades av dom i dödsboet. Tittar man noga ser man också en grå kopp med vita prickar som står på ett träfat. Mvh

Helenagbg

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
    • Porslinochnostalgibloggen
SV: Rörstrand - Kryddburkar av Marianne Westman
« Svar #2 skrivet: mån 7 sep 2009 22:27:59 »
MW har ju gjort flera olika serier med burkar. Arom och Kulinar tex. Där finns ju sylt/kaffe/the etc.
Själv har jag Dill och Pill, mors godaste sylt, sill i dill, kaffe och flera olika kryddburkar.
Det finns ingen förteckning över alla burkar hon har gjort. Jag har läst att hon inte ens själv är helt säker.

Koppen på bilden undrar jag om inte jag har. Fick två koppar med fat från MW på Auktion. De är beige/grå med vita prickar på, super fina. Har aldrig sett dom innan inte heller efter det.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Rörstrand - Kryddburkar av Marianne Westman
« Svar #3 skrivet: tis 8 sep 2009 06:40:05 »
Jag har köpt två burkar till sedan sist, men nu ser jag på bilden att det även finns olika höjder på dem!

Helenagbg

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
    • Porslinochnostalgibloggen
SV: Rörstrand - Kryddburkar av Marianne Westman
« Svar #4 skrivet: tis 8 sep 2009 22:24:45 »
Jag är sjukt intreserad av den höga randiga som man kanske kan tro att det är en spagettiburk fast det så klart inte är det.
Det finns så många olika varianter. Jag har sett fyra olika mors godast sylt. Den jag har är riktigt stor.