Författare Ämne: 50-tal  (läst 5547 gånger)

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
50-tal
« skrivet: lör 12 sep 2009 20:25:44 »
Såhär på lördagkvällen fick jag för mig att lägga ut lite 50-talskläder, först och främst sådana jag och kompisar lånade av min äldre syster till en fest. Tyvärr har jag ej frågat övriga närvarande om de vill vara  med så jag har kletat färg i deras ansikten.

Börjar med den suveränt söta rosklänningen och en med harlekinmönster, som jag fick sprätta bort livet på för att kunna ha. Den blev hopsydd sen igen.
 
« Senast ändrad: lör 12 sep 2009 20:31:17 av nilit55 »

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: 50-tal
« Svar #1 skrivet: lör 12 sep 2009 20:34:51 »
Nästa är en gul klänning och tidstypiska glasögon.


Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: 50-tal
« Svar #2 skrivet: mån 14 sep 2009 02:00:22 »
Underbara bilder! Önskar att jag kunde komma i min mors kläder men hon var som en sylfid, både då och nu och det är jag INTE nu. Allvarligt, ibland undrar jag om kläder, hattar och sånt krymper medan det bara ligger. Hade folk mindre huvuden förut? Jag har samlat på mig ett antal hattar från mina gamla släktingar och inte en endaste en kan jag ha, de är på tok för små. Samma med mina gamla fina klänningar, getingmidja på dem alla. Hursomhelst, jättekul att du ville dela med dig av bilderna!
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: 50-tal
« Svar #3 skrivet: mån 14 sep 2009 17:10:05 »
Underbara bilder! Önskar att jag kunde komma i min mors kläder men hon var som en sylfid, både då och nu och det är jag INTE nu. Allvarligt, ibland undrar jag om kläder, hattar och sånt krymper medan det bara ligger. Hade folk mindre huvuden förut? Jag har samlat på mig ett antal hattar från mina gamla släktingar och inte en endaste en kan jag ha, de är på tok för små. Samma med mina gamla fina klänningar, getingmidja på dem alla. Hursomhelst, jättekul att du ville dela med dig av bilderna!

Har funderat över det där, men nej, jag tror inte att kläder krymper utan svaret ligger nog i folkhälsohistoriken. Likaså, försök hitta att par damskor i storlek 35 med hög klack, finns knappt att upbringa men när det gäller skor från 40-70-tal så är det inte ovanligt.

Jag gissar att efterkrigstidens förändrade matvanor har fått våra lemmar och kroppar att öka i volym, även sådant som ex fötter och huvudomfång, i takt med att vi även växt på längden. Näringsriktig mat, frukt och grönsaker, att mat inte är ransonerat men även att vi har slagit över i att äta mer än vi mår väl av eller fel kost kan kanske vara en förklaring?

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: 50-tal
« Svar #4 skrivet: mån 14 sep 2009 20:40:13 »
Jag vill lägga ut fler foton på temat - inte minst temat smala midjor, vilket innebär kort från tiden det begav sig. Lite tråkigt att de är svartvita, samt att jag kanske bör måla över något ansikte då med. En och annan lever och skulle kunna protestera...

Jag tar det här så länge. Min äldsta syster som ej lever nu var berömd för sin smala midja. Inget perfekt kort men man kan ana... Ã…rtal? Jag är född -55 och hänger i hennes famn...  ;D

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: 50-tal
« Svar #5 skrivet: mån 14 sep 2009 21:17:01 »
Här blir det under fel rubrik, för vi har nu glidit in något år på 60-talet. Men apropå midjor passar fotot bra här...  Jag målar inte för min näst äldsta syster är så fin här och tror ej hon skulle protestera. Klänningens färger är åt tresmaksglass-hållet, tror jag. Milda färger.




nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: 50-tal
« Svar #6 skrivet: tis 15 sep 2009 21:55:05 »
Barnmode, åtminstone ute på landet i norra Jämtland. 58-59 kanske.


JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: 50-tal
« Svar #7 skrivet: ons 16 sep 2009 06:37:53 »
Kanske inte så praktiskt men väldigt stiligt!