Författare Ämne: Bumling, Anders Pehrson 1968 Ateljé Lyktan  (läst 13423 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Bumling, Anders Pehrson 1968 Ateljé Lyktan
« skrivet: fre 31 aug 2007 20:14:49 »
Liten stilstudie av en Bumling från Atelje Lyktan
« Senast ändrad: mån 1 okt 2007 16:16:09 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Bumling
« Svar #1 skrivet: sön 9 sep 2007 15:58:37 »
Cool bild! Skicka den till UFO Sverige. "Den här såg jag i natt utanför mitt sovrumsfönster, vad kan det vara?" ;D

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Bumling
« Svar #2 skrivet: sön 9 sep 2007 17:44:29 »
Ja du vet, jag har gott om konstiga UFO-upplevelser när jag lullar hem från krogen framåt småtimmarna -detta i mitt eget kök  ;D
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Bumling
« Svar #3 skrivet: tor 20 sep 2007 23:32:03 »
Ja du vet, jag har gott om konstiga UFO-upplevelser när jag lullar hem från krogen framåt småtimmarna

När man ser den här bilden behöver man inte lulla. Den ger äkta UFO-upplevelser ;D
« Senast ändrad: fre 21 sep 2007 00:02:12 av Anja »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Bumling
« Svar #4 skrivet: mån 1 okt 2007 14:40:25 »
Jag hade planen att jag skriver mer om Bumlingar, formgiven 1968 av Anders Pehrson för Ateljé Lyktan (visst tittar jag när det kommer på tapeten annanstans -så jag blev inspirerad att ta det just idag)

Min kära lilla 30kronors ser ut som nedan (diameter 40 cm), och som jag sa i den där artikeln är det inte Bumlingar i mässing som lockar till köp direkt, men jag tror även en som min kan komma upp i -ska vi dra till med- 600 kr, är Bumlingen orange retro t ex blir det det dubbla, och då vit, röd och aluminium tillverkas än http://www.atelje-lyktan.se/PDFgen/6-071001-143542.pdf kommer de upp i ännu lite till för folk vet att nypriset är ganska högt

Ska man köpa tycker jag att man ska se till att rastret är helt -finns att beställa nytt annars på atelje lyktan, och den fina lilla detaljen "koppen" mot taket tycker jag är väsentlig, se till att den inte är bytt, gärna att den inte är skuren i heller (som för plats för sladd)

Bumlingar har funnits i t ex 60 centimeters diameter, och diverse smålampor, golvlampor, vägglampor,  alla har/ska ha raster och de karaktäristiska nitarna, tre runt om (finns också att köpa som reservdel)

Jag frågade pappa på pin kiv vad han tyckte om min kökslampa "ger lite tandläkarväntrumskänsla" var svaret :) (ett svar åt det hållet var föväntat)
« Senast ändrad: mån 1 okt 2007 14:42:16 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Bumling
« Svar #5 skrivet: mån 1 okt 2007 15:13:24 »
Självfallet ska märkningen vara med, ovanpå vid den karaktäristiska knappen som switchar mellan en lampa tänd, den andra lampan tänd, eller båda, en "Ateljé Lyktan Ã…hus"-etikett (jag har väldens bästa ursäkt att inte torka där -skulle behöva en omgång med koncentrerad Yes på wettexduken, men jag är rädd att etiketten lossar då!)

Kluttar man på rastret ser man en annan etikett

Priserna på Tradera verkar ha sjunkit, mot vad jag skrev ovan, men jag tippar på att det jag skrivit ligger mittemellan butik och Tradera då? Rätta mej gärna!

http://www.tradera.com/search/imp.aspx?search=bumling&county=0&ended=1&listtype=1&Image1.x=0&Image1.y=0&catid=20

Nypris har jag också hittat ex på, t ex 2798 kr eller 3090 kr
Mitt senaste projekt www.ipnr.se