Författare Ämne: 60-tals panelvägg med hyllor, palisander/jakaranda, identifiering någon?  (läst 9018 gånger)

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
Jag har fått tag på en fin panelvägg med hyllor och skåp, den är i jakaranda/palisander och jag skulle själv gissa på sent 60-tal. Det finns ingen märkning på den alls, men jag är naturligtvis nyfiken på om någon här känner igen den...

Väggen består av 30cm och 60cm breda paneldelar, hyllor och skåp sitter fästa med hakar i skenor av metall.
Jag har just nu ingen bättre bild. Säljaren hade monterat ned den vid hämtningen, säljarens bild m.a.o.

Bredden på systemet är 3.60 meter, de lägre stora skåpen är 90cm breda

Jag är tacksam för svar

/PM
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
Jag kan tillägga att bilden är ganska dålig, systemet är i superskick, träet har en mycket fin variation på ådringen, dock har det blekts och mörknat om vart annat när man tittar så att säga bakom ett skåp.

Kungen och Silvia tallrikarna som syns på bilden har bidragit till 2 runda ringar....
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
I min IKEA-katalog från 1965 finns en liknande. Jag scannar i helgen och lägger in bild på Måndag.

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
Tack JJ, det vore riktigt kul om den är från IKEA, vilket inte alls är omöjligt, den verkade måttbeställd för det huset den satt i, på centimetern. Huset den kom ifrån byggdes kring den tiden och befinner sig geografiskt ca 3km från Stockholms första IKEA, Kungens kurva varuhuset

/PM
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Här kommer bilden:

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
Ja JJ det kan nog vara just den hyllan, det står något i bildtexten om att det är massiva lister som döljer skenorna/rälsen, några sådana har inte min men annars är det på pricken vad jag kan se. Min har just de brunoxiderade skenorna som nämns i bildtexten på annonsen/beskrivningen.

Kan hända att den är gjord något år tidigare eller att listerna på något vis försvunnit men det vore konstigt då den suttit på samma plats sen den köptes in.


Jag tror vi kan säga att fallet är avslutat, stort tack JJ och alla andra som eventuellt forskat i det hela.
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
Jag har försökt se på dörrarnas urtag/ev knoppar (öppningsanordning) men kan inte se. Jag vet att Cadovius möbler var märkta men kan ni säga mig hur ni ser att det inte är en Cado-hylla.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
Jag har försökt se på dörrarnas urtag/ev knoppar (öppningsanordning) men kan inte se. Jag vet att Cadovius möbler var märkta men kan ni säga mig hur ni ser att det inte är en Cado-hylla.

Jag kan ta lite egna bilder och lägga in vid tillfälle, jag tar på detaljer som de du nämnde så kan du och andra få se hur det ser ut.  Jag känner för övrigt inte till om Cadovius modeller fanns med paneler i dessa bredder 15, 30 och 60cm, jag har sett några väldigt klumpiga och breda av Cadovius, kanske i bredd 120cm eller så.

Jag kanske var alltför snabb att säga att fallet var avslutat men när jag ser på JJ:s bild så känns det som det är troligt att det är av samma typ men kanske inte exakt samma årgång.
 Jag återkommer med bilder på mina delar.

/PM
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
Här är några bilder på delar från hyllan tråden gäller
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
en till
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x