Författare Ämne: saltkar?  (läst 4706 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
saltkar?
« skrivet: fre 12 okt 2007 20:49:45 »
Liten keramikskål, 6,5x4,5x3cm, stämplad Höganäs. Enligt stämpeln är den från 1920-35. Vad är det? Saltkar?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: saltkar?
« Svar #1 skrivet: fre 12 okt 2007 21:01:05 »
Kul att se dej igen Moses, finnar ger sej inte :)

AJ-i ring-höganäs-stämpel? man kan inte vara säker på den stämpeln, det var en 50-talsmönstrad sak som visades på Antikprat för länge sen som hade den "gamla" stämpeln, man får vara öppen för att stämpeln kan ha använts senare

Har säkert passat bra som kuvertaskfat, men såna använder vi nuförtiden till grovt salt, men det kan man ha gjort förr också...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: saltkar?
« Svar #2 skrivet: fre 12 okt 2007 21:28:42 »
Stämpeln är den du beskriver, Ada. Jag tycker också att stilen snarare passar på 50-talet. Det kan mycket väl ha varit ett kuvertaskfat. Jag är ingen gynnare av rökning, men nog är det synd att en hel "kultur" bara försvinner. Tänk så mycket tobaksrelaterade grejer som ingen ens vill ha på loppis! Nu står rökare på balkonger och askar och fimpar i glasburkar som det varit inlagda rödbetor i.... förr fanns det rökbrickor, rökbord, rökrock, och framförallt piprökning var ju en hel vetenskap. Jag är så kluven! (själv slutade jag röka 1980, men det är grejerna jag tycker det är synd på).

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: saltkar?
« Svar #3 skrivet: fre 12 okt 2007 21:35:13 »
Men att duka med gourmetsalt vid varje tallrik är en kanonbra ide -cred till Anja, då får man användning för en del.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: saltkar?
« Svar #4 skrivet: sön 14 okt 2007 11:28:23 »
Tror nog att det användes som saltkar redan då det begav sig, med liten saltsked därtill.
Allt går.