Författare Ämne: Hjälp att identifiera Trensumsmöbler  (läst 5708 gånger)

D.J

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Hjälp att identifiera Trensumsmöbler
« skrivet: sön 27 sep 2009 22:15:38 »
Hej!

Hoppas att ni kunniga ska kunna hjälpa oss med lite frågor som vi har kring en möbelgrupp.

Soffan, fotöljen och bordet köptes tillsammans med en elipsformad ryamatta (kan finnas kvar) i Boden 1967.
Under soffan sitter det en silver-röd metallskylt där det står Trensums.
Bordet har ingen märkning vad vi har sett men som ni ser så matchar det bordet mycket bra, både i form och i design på benen. Det har dessutom utdragbara skivor på båda sidor.

Vi skulle vilja veta vad det är för modell på möblerna samt vem som har designat dessa (Johannes Andersen?).

Vi undrar också vad möblerna kan vara värda och om ni vet av några bra kanaler för att sälja dessa eftersom vi har tänkt avyttra dom.
Tilläggas bör att möblerna är i mycket bra skick, de har varit i familjen sedan de köptes och soffan och fotöljen har alltid haft överdrag på armstöden.

Tack på förhand för all info som kan vara till hjälp!

Mvh Daniel och Helena

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hjälp att identifiera Trensumsmöbler
« Svar #1 skrivet: mån 28 sep 2009 06:48:41 »
Det är svårt att hitta uppgifter om Trensummöbler pga att dessa oftast användes för offentlig miljö. Jag har aldrig sett någon annons i någon tidning från den tiden, och möbelkataloger spreds knappast till allmänheten heller.

D.J

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Hjälp att identifiera Trensumsmöbler
« Svar #2 skrivet: mån 28 sep 2009 21:25:19 »
Hej!

Tack för svaret.
Har du någon aning om var vi ska leta för att få mer info om möblerna samt hur man bäst säljer dessa och vad de i så fall kan vara värda?

Mvh Daniel och Helena

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hjälp att identifiera Trensumsmöbler
« Svar #3 skrivet: tis 29 sep 2009 06:42:40 »
Kanske kan man höra med KB (kungliga biblioteket) i Stockholm om de har något material. De skall ha referensexemplar på allt som har tryckts i Sverige. Skall man sälja så är nog Blocket bäst.

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Hjälp att identifiera Trensumsmöbler
« Svar #4 skrivet: tis 29 sep 2009 18:18:22 »
Tittar man på stilen på din soffa ligger det nog nära till hands att det är Johannes Andersen som är formgivare. Om du googlar på hans namn så kan du kanske få en uppfattning om värdet, som jag tror är ganska högt.
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

D.J

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Hjälp att identifiera Trensumsmöbler
« Svar #5 skrivet: tis 29 sep 2009 20:07:19 »
Hej!

Jag har också gissat på Johannes Andersen.
Jag har googlat, varit på Ebay, Tradera, etc och sökt som en galning på diverse sökord som Trensum(s), Johannes Andersen, m.m, tyvärr utan resultat.

Hörde av svärmor att bordet skulle ha varit med på antikdeckarna som sändes på TV4 för några dagar sedan; ska se om jag kan få rätt på det avsnittet.

Tack för hjälpen i alla fall!

Mvh Daniel & Helena

SCHALLING

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
    • Studio Schalling
SV: Hjälp att identifiera Trensumsmöbler
« Svar #6 skrivet: tis 29 sep 2009 22:53:54 »
Testa lauritz är mitt tips, dom har ju även gratis online värdering

Riktigt snygg grupp  :)
Har en webbutik där jag säljer moderna möbler, konst, lampor och annat inom heminredning. Adressen är www.schalling.se - VÄLKOMNA!

D.J

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Hjälp att identifiera Trensumsmöbler
« Svar #7 skrivet: ons 30 sep 2009 10:39:12 »
Tackar!

Ska prova där.

Mvh Daniel & Helena

snedvind

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Hjälp att identifiera Trensumsmöbler
« Svar #8 skrivet: lör 27 mar 2010 23:40:34 »
Ledsen att dra upp en gammal tråd som min första post ... men jag blev överlycklig när jag såg detta!

Jag har desperat letat efter information på internet om denna soffgrupp som jag införskaffade för ett kort tag sedan.. Trensum var det första jag tänkte när jag såg den men då våra möbler (Soffa+ 2 fåtöljer + soffbordet) saknar bricka började jag bli osäker...

Kul att se originalklädsel! Vår hade blivit omklädd på sent åttiotal enligt förra ägaren men vi ska nu få den omklädd igen...

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Hjälp att identifiera Trensumsmöbler
« Svar #9 skrivet: sön 28 mar 2010 01:25:25 »
Ledsen att dra upp en gammal tråd som min första post ... men jag blev överlycklig när jag såg detta!


Varmt välkommen till forat, alltid lika kul med tillökning i retrofamiljen! =)!
Vill bara tillägga att du aldirg behöver vara ledsen för att dra upp gamla trådar här, det är både kul att få bekräftelse när gamla trådar ger någon en ledtråd, samt det är alltid lika intressant när gamla diskussioner får fler detaljer tillagda; något som ofta sker när de kommer upp och går en vända till! =)! Vi är alla här för att vi vill lära oss mer!