Författare Ämne: 60-talskläder  (läst 18322 gånger)

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
60-talskläder
« skrivet: ons 30 sep 2009 01:41:39 »
Ja, då ska jag börja med att visa det färggladaste plagg jag ägde på 60-talet. Jag är så ledsen att jag inte har kvar en bit av dessa byxor! Min sömmerskesyster hade sytt dem (eller hon fixat tyget och jag sytt) men den snygga jackan är köpt. Syskonbarn och sommarbarn följer med på köpet. 1966 bör detta vara.

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: 60-talskläder
« Svar #1 skrivet: ons 30 sep 2009 01:46:15 »
Äsch, det syns inte att byxorna är orange, ljusgröna och lila randiga.

Nästa, en knallgrön klänning, sydd av min syster. Nån syntettrikå.
Här får också syskonbarnen vara med, samt mina föräldrar (lever ej nu).





nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: 60-talskläder
« Svar #2 skrivet: ons 30 sep 2009 01:52:43 »
Här något lugnare färger. Provkläder från Petri st 38. Lila (vad kallas den här nyansen nu...) manchester i västklänningen, skjortan är milt rosa med blommor som passar till klänningen.

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: 60-talskläder
« Svar #3 skrivet: ons 30 sep 2009 01:58:11 »
Varför inte en vit klänning som avslut för inatt, så kanske det går bättre att sova...  ;)

Blackrose

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: 60-talskläder
« Svar #4 skrivet: ons 30 sep 2009 02:56:24 »
Jättefina bilder. Jag har själv en hel del plagg som liknar de Rolling Stones hade i slutet av 60 talet. Jag är uppväxt i en Stones familj men gillar Beatles också till pappas stora förtret  ;D
Det enda han har kvar från den tiden är en kaftan i knalliga färger och en grön lång väst med vitt ludd runt kanterna. Men just i början av 60talet så vill jag ju ha den stilen o inte komma i kaftanen  ;)  ;D
Ska jag satsa på en kappa nu till vintern? I vilken färg isåfall?
Pappa är inte alls hemma på kvinnofronts plaggen och min mamma är tyvärr sjuk och kan inte förmedla sig så där har jag ingen hjälp. Hittar ingen riktig bild på nån i ronettes med ytterplagg. Vad hade man på huvudet under vintertid förresten?
Himla tur jag hittade hit  ;D

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: 60-talskläder
« Svar #5 skrivet: ons 30 sep 2009 14:37:20 »
Jag hade ändå sparat det bästa till sist. Försökte fixa röda ögon inatt men fick ge upp! Och nu får hela familjen vara med. De två systrarna till vänster kan kanske stämma mig om de hittar hit, men jag chansar...  ;D Tyvärr dålig bild här med, men min klänning är avskuren på höften, med hällor för skärp och kjolen är enfärgad orange. Syntet (brrr). Finns här på vårt museum nu, efter att ha varit med på en utställning om 50-60-70-tal. Arrangörstjejerna tjatade så de fick den till slut.  (Jag hängde fram den ibland för jag blev glad av färgerna)

Vinterytterplagg minns jag inget av för närvarande, däremot en knallgul kort sommarkappa som jag hade denna tid. Den typen (rätt rak, men lite utställd nertill) har funnits eller finns nu igen. Jag kan kolla mer kort på mina syrror, födda -41, -42 och -46. Kanske har jag nån bra gammal tidning också i mina gömmor.

Det här var förresten "snobbiga Berit", men senare hade jag tider då jag var både "halvslusk", "hippie" och diverse annat.  :o Var jag snobb blev jag retad, hade jag mammas gamla skinnjacka blev jag retad, men när jag hade sytt om farfars gamla kostymbyxor, som jag hittat på vinden, då fick jag beröm!  :o

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: 60-talskläder
« Svar #6 skrivet: ons 30 sep 2009 14:41:58 »
Några svartvita också. Färgerna kommer sen, för jag ska sova middag nu...
(Haha, höll på att missa; lite färg syns på bildens namn)


nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: 60-talskläder
« Svar #7 skrivet: ons 30 sep 2009 15:00:32 »
Äsch då, kunde ej slita mig än. Fyndade på hårddisken!

Gissar på 1960, är det en äkta kamelhårsulster tro?



Blackrose

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: 60-talskläder
« Svar #8 skrivet: ons 30 sep 2009 20:31:03 »
Jag skulle så gärna vilja veta vad man hade på huvudet vintertid på 60talet? Jag tror mig ha hittat en kappa nu  :)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: 60-talskläder
« Svar #9 skrivet: ons 30 sep 2009 21:52:08 »
Jag skulle så gärna vilja veta vad man hade på huvudet vintertid på 60talet? Jag tror mig ha hittat en kappa nu  :)

sjaletter och hattar. Beror dock lite på NÄR på sextiotalet du är ute och far efter. Vad är det för kappa du har hittat, stil, period?

Blackrose

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: 60-talskläder
« Svar #10 skrivet: ons 30 sep 2009 23:04:07 »
En sån här, i plommonfärgen fast jag är kanske helt ute och cyklar. När jag klär mig i slutet av 60talets kläder så använder jag en enorm vit slokhatt men den funkar väl inte på tidigare 60tal? Ursäkta att jag kan så lite men vill så gärna lära mig. Jag är 30 så jag vill inte längre klä mig i Twiggy stilen utan lite mer sofistikerat  :)

http://www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryid=9761&productId=203307&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=#

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: 60-talskläder
« Svar #11 skrivet: ons 30 sep 2009 23:43:51 »
Utifrån vad jag sett, tycker jag kappan verkar vettig. Jag har ett par sommarkappor till på gång i enkla snitt. Tycker den där Elloskappan har liknande stil. Svårt med huvudbonader. På korten jag hittat har jag och mormor diverse hattar (jag ofta halmhatt) men syrrorna hittar jag inga huvudbonader på.  ;)

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: 60-talskläder
« Svar #12 skrivet: ons 30 sep 2009 23:46:39 »
Ã…sså hade jag missat schalen på syrran på fotot i vinterkappan.  ;)

Blackrose

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: 60-talskläder
« Svar #13 skrivet: tor 1 okt 2009 00:21:42 »
Ja då blir det den kappan i plommonfärg.  ;D
Då är det bara hattproblemet kvar... hade varit trevligt med en basker i lite oversize modell, trots mina 30 år så har jag peruk så den måste rymmas i.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: 60-talskläder
« Svar #14 skrivet: tor 1 okt 2009 00:33:53 »
En sån här, i plommonfärgen fast jag är kanske helt ute och cyklar. När jag klär mig i slutet av 60talets kläder så använder jag en enorm vit slokhatt men den funkar väl inte på tidigare 60tal? Ursäkta att jag kan så lite men vill så gärna lära mig. Jag är 30 så jag vill inte längre klä mig i Twiggy stilen utan lite mer sofistikerat  :)

http://www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryid=9761&productId=203307&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=#
Sofistikerat, då ska du titta på Jackie Kennedy Onassis hur hon gick klädd, och spana in Chaneldräkter
finns en del huvudbonader också http://images.google.se/images?hl=sv&q=jackie%20kennedy
Mitt senaste projekt www.ipnr.se