Teknik & mekanik > Fordon
Hjälp mig med denna Monark moped!
Nastamuumio:
Monark Scoterett är det helt riktigt.Den hade vanligtvis en tvåväxlad Husqvarna flintamotor, som fungerar anständigt.De delar som finns kvar är inte så många och priset är därefter.Toppförskruvningen på förgasaren(gängan)brukar dega och det är en Encarvi, som är svår att hitta ens delar till.Även din moppe saknar gallerluckorna som täcker förgasaren.Vet inte om det finns nån egen planet för dessa tingestar, de är ofta på avvägar och det sitter ibland nåt annat i deras ställe.
Jag hade en i ungefär samma skick som jag annonserade ut för 800:- för sju år sen.Motorn hade dålig kompression så man fick springa igång den.Dessutom var lyktglaset fram spräckt och moppen penselmålad och smårostig.Förgasargängan kass,kolv/cylinder muggig och drev/kedja slut.Men de attraktiva gallerluckorna fanns där.
Jag blev nerringd och moppen såldes direkt.Med facit i hand kunde jag nog fått mer för den men det lär ha kostat några tusen att få den i skick.Kanske blev den organdonator till nåt annat objekt med bättre utgångsläge ?
kikarbara:
Jag är varmt nyfiken på hur det har gått. Beroende på motortyp, om den låter som den skall etc, med tanke på vad jag bedömer av bilden, så hade jag nog sagt omkring 2-3000:-, eller med renoveringebehov kanske 1500, dvs om det är en flintamotor, en defekt ilo är det väl inte alltid så lätt att hitta delar till åtminstone till överkomlig kostnad -jag kan själv inte avgöra motor på bild eller modell, så jag vet inte om jag är ute och seglar på den aktuella- ..... men jag avhöll mig från att svara, visst i fint skick allt mellan 5-10 papp, men då skall den maskinellt vara bra. Men sorry, jag kan ha umgåtts för mycket med mekare, det skall helst inte kosta något...
Navigering
[0] Meddelandeindex
[*] Föregående sida
Gå till fullversion