Författare Ämne: vad är detta för serie? namn?  (läst 15813 gånger)

jetstar

  • Gäst
vad är detta för serie? namn?
« skrivet: lör 3 okt 2009 18:54:52 »
Hej!
jag har hittat en te kopp med fat på vinden i huset som jag köpt! tycker den är jättefin och skulle gärna villja få tag i fler delar i samma serie om det existerar!
tror det är 70 tal.
min fråga till er är: vad heter serien (om det är en sån)
 
Stämpeln består av en krona överst under den står "Wunsiedel" och under är ett ett emblem med ett R i som ser ut som rörstrands R , under den står "Bavaria Germany"
 
bifogar bild på stämpeln och koppen!
 
skulle bli jätteglad om nån kunde avara på denna fråga om inte så kanske ni vet var jag kan vända mig!
 
Tack på förhand
 
Mved vänlig hälsning /Fredrik i Gävle

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: vad är detta för serie? namn?
« Svar #1 skrivet: lör 3 okt 2009 19:08:35 »
jag ska bara meddela att jag tog bort ditt likalydande inlägg under svenskt porslin, det orsakar förvirring om folk skulle börja svara på två ställen, den vet du ju själv att det är Bavaria och inte svenskt
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

jetstar

  • Gäst
SV: vad är detta för serie? namn?
« Svar #2 skrivet: lör 3 okt 2009 20:11:59 »
jag ska bara meddela att jag tog bort ditt likalydande inlägg under svenskt porslin, det orsakar förvirring om folk skulle börja svara på två ställen, den vet du ju själv att det är Bavaria och inte svenskt

det är just vad jag INTE vet eftersom den har rörstrands R på undersidan tillsammans med de andra stämplarna!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: vad är detta för serie? namn?
« Svar #3 skrivet: lör 3 okt 2009 21:35:13 »
det är just vad jag INTE vet eftersom den har rörstrands R på undersidan tillsammans med de andra stämplarna!
Jag ber om ursäkt för den biten, om du tänkte Rörstrand, men vi kan inte ha samma fråga på flera ställen, det tillåter inget forum. Det finns också flera tyska "R",  återkommer   
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: vad är detta för serie? namn?
« Svar #4 skrivet: lör 3 okt 2009 21:57:39 »
Det heter Retsch & Co. Porzellanfabrik i Wunsiedel, Bavaria, Tyskland

Kolla här

Om du klickar på Aktuelle Porzellan Auktionslose und Angebote zu Retsch & Co. Porzellanfabrik im Internet under mest liknande R:et så ser du auktioner med mer lik sköld som
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=390099188051 annan ort, men
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: vad är detta för serie? namn?
« Svar #5 skrivet: lör 3 okt 2009 22:01:58 »
Fast du är fel ute att gå emot mej, admin på forumet, och lägga in en borttagen fråga en gång till. Men då jag antar att du inte vet hur saker och ting fungerar tar jag bara bort frågan vänligt en gång till. Om du inte vet om det är Rörstrand, är det "okänt ursprung".

Inga dubbla frågor på forumet, någonsin, är det förstått?
« Senast ändrad: lör 3 okt 2009 22:04:34 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

jetstar

  • Gäst
SV: vad är detta för serie? namn?
« Svar #6 skrivet: sön 4 okt 2009 12:06:27 »
Fast du är fel ute att gå emot mej, admin på forumet, och lägga in en borttagen fråga en gång till. Men då jag antar att du inte vet hur saker och ting fungerar tar jag bara bort frågan vänligt en gång till. Om du inte vet om det är Rörstrand, är det "okänt ursprung".

Inga dubbla frågor på forumet, någonsin, är det förstått?


LARVIGT!
det kanske kan hända att nån som kollar svenskt porslin vet vad det är ellerhur! och exakt hur skapar det förrvirring!???vad menar du med inte vet hur saker fungerar?? antyder du att jag är mindre begåvad eller!? är såå trött på alla minibossar och låtsas chefer på alla forum som inte har nåt viktigare att göra än att leta små fel som folk skriver och "mästra" folk som inte är lika bessatt av aktuellt ämne! hallå! det är ett forum vad spelar det för roll om man frågar samma under två kategorier.......jag lägger upp frågan vänligt en gång till sen s....r jag fullständigt i om du bannar mig eller inte är inte på något sätt en förlust för mig att inte komma in på ditt "kitch" forum..... är det förstått CHEFEN!?

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: vad är detta för serie? namn?
« Svar #7 skrivet: sön 4 okt 2009 12:51:31 »
Detta blev ju verkligen larvigt med senaste inlägget. Förvänta dig inga svar. Pinsamt.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: vad är detta för serie? namn?
« Svar #8 skrivet: sön 4 okt 2009 13:52:26 »
Hej, jetstar! Det tycks ha blivit lite missförstånd här, det var tråkigt! Jag vill bara säga att en av anledningarna till att inte lägga in dubletter av inlägg är att det helt enkelt tar upp plats. Sedan tror jag inte att Ada är ute efter att mästra eller bossa över någon, det är bara det att man som admin måste rensa ibland (dessutom fick du ju en länk till en sida att söka vidare på). Jag har varit med på detta forum i ett par år och tycker att tonen är god i 99,9% av fallen till skillnad från vissa andra forum där man mästrar och klagar på småsaker. Jag hoppas att du tar dig tid att läsa andra inlägg här på Retroforum för att se den goda stämning som råder :)
Lycka till med koppen!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: vad är detta för serie? namn?
« Svar #9 skrivet: sön 4 okt 2009 15:52:19 »

LARVIGT!
det kanske kan hända att nån som kollar svenskt porslin vet vad det är ellerhur! och exakt hur skapar det förrvirring!???vad menar du med inte vet hur saker fungerar?? antyder du att jag är mindre begåvad eller!? är såå trött på alla minibossar och låtsas chefer på alla forum som inte har nåt viktigare att göra än att leta små fel som folk skriver och "mästra" folk som inte är lika bessatt av aktuellt ämne! hallå! det är ett forum vad spelar det för roll om man frågar samma under två kategorier.......jag lägger upp frågan vänligt en gång till sen s....r jag fullständigt i om du bannar mig eller inte är inte på något sätt en förlust för mig att inte komma in på ditt "kitch" forum..... är det förstått CHEFEN!?

Jag vågar svara för många av oss som läder här regelbundet, vi klickar oss in på "visa olästa inlägg sen ditt senaste besök" när vi går in, för att inte missa nya inlägg, helt enkelt för att vi redan har läst allt som kommit in tidigare, åtminstone ämnen som är av intresse. Därmed tror jag inte att det behövs två likatydande inlägg i olika kategorier. Det JAG beklagar i ditt inlägg ovan är att du inte bara kritersera CHEFEN eller hennes forum, utan tvärtom faktiskt alla som bidrar till inläggen, det är du dem/oss du avfärdar som "kitch". Iofs, inte mig jättemycket emot, jag gillar kitch, men jag tycker att du är direkt oförskämd mot alla dem som verkligen egnagerar sig i att få en god nivå både på inläggen samt på det de visar upp!

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: vad är detta för serie? namn?
« Svar #10 skrivet: mån 5 okt 2009 19:33:54 »
Såna här otrevliga privata meddelanden får jag från jetstar för att jag kommenterat denna tråd:

Du har just fått ett privat meddelande från jetstar på Retroforum.

OBS! Kom ihåg att detta bara är en underrättelse - svara inte på detta e-post-meddelande.

Meddelandet han/hon skickade var:

far åt helvete lägg dig inte i kitch fjant

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: vad är detta för serie? namn?
« Svar #11 skrivet: mån 5 okt 2009 19:45:39 »
Hon/han kanske bara hade vaknat på fel sida, ingenting att ta åt sig av :) Lite tråkigt bara eftersom tonen alltid är god här på Retroforum - det är ju därför vi trivs så bra!

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: vad är detta för serie? namn?
« Svar #12 skrivet: mån 5 okt 2009 20:27:01 »
Fy så obehagligt för dig Gila..såna meddelanden hör ju som tur e inte till vanligheterna här

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: vad är detta för serie? namn?
« Svar #13 skrivet: tis 6 okt 2009 09:00:45 »
Nu känner jag mig mobbad. Jag har ju också kommenterat här, varför får inte jag något inbox?  ;)

Fast ärligt talat, Gila, så hade jag nog reagerat på ditt inlägg med om jag hade tyckt att jag hade blivit felfördelad efter ett par inlägg som ny på forumet. För vad tillför ditt svar i sakfråga? Helt onödigt egentligen eftersom du egentligen bara visar en översittarattityd och inget annat (enligt mitt menande). Det som har gått överstyr här är tonen överlag mellan ts och ada, det behöver vi andra inte bidra till att försvåra, de klarar nog den biten själva.

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: vad är detta för serie? namn?
« Svar #14 skrivet: tis 6 okt 2009 22:19:58 »
Tyck vad du vill. Arg kan man absolut bli. Men att be någon dra åt helvete och göra påhopp anser jag vara omoget och mycket lågt och otrevligt!! Särskilt att personen ifråga är så feg att den skickar personliga pm och påhopp!!! Är det sånt beteende man ska tolerera?! Aldrig!  >:(
« Senast ändrad: tis 6 okt 2009 22:29:45 av Gila »