Författare Ämne: vad är detta för serie? namn?  (läst 15810 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: vad är detta för serie? namn?
« Svar #15 skrivet: ons 7 okt 2009 06:42:54 »
Personligen tycker jag att vi tar bort hela frågan med alla inlägg. Nu kan han iaf inte skicka fler meddelanden.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: vad är detta för serie? namn?
« Svar #16 skrivet: ons 7 okt 2009 10:15:21 »
Tyck vad du vill. Arg kan man absolut bli. Men att be någon dra åt helvete och göra påhopp anser jag vara omoget och mycket lågt och otrevligt!! Särskilt att personen ifråga är så feg att den skickar personliga pm och påhopp!!! Är det sånt beteende man ska tolerera?! Aldrig!  >:(

Gila, jag skrev inte att man skulle tolerera, eller acceptera, eller att det var okej. Jag skrev att jag kunde förstå att man kunde reagera i det läget man kommer in som ny, får en skarp tillsägelse som man inte riktigt förstår eftersom man inte känner till hur forumet fungerar och det kommer någon och lägger ytterligare ved på brasan.  Mig veterligen brukar vi välkomna nya användare på sidan, nu fick han dock en tillsägelse innan någon hann att förklara hur vi gör.

Hur skall någon nytillkommen ex förstå att det här forumet fungerar lite annorlunda än ex ap, där man oftast håller sig till "sitt" område och inte läser allt?

Margot

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 268
    • Visa profil
SV: vad är detta för serie? namn?
« Svar #17 skrivet: ons 7 okt 2009 14:33:27 »
Jag är helt av samma åsikt med Kikarbara.
Så fin, redig och vänlig fråga, som Jetstar gjorde och han är nybörjare!

Att lägga in en fråga på två ställen,på grund av att man inte känner till porslinet, tror att koppen är från Rörstrand "R" och blir förbryllad över resten av stämpeln som är tysk, kan väl inte få stämpla en nybörjare, så som den gjort nu.

Tapio Wirkkala är mest känd för sitt glas.
Frågorna kommer under Finskt Glas.
Men var skall man lägga all den porslin där stämpeln är Rosenthal,Tyskland men signeringen är av Tapio Wirkkala?

Alla gör vi misstag. Jag hade också svårigheter i början,med tex. att lägga in bilder,ibland kunde de komma dubbelt och liknande, men man lär sig på ett eller annat sätt, men inte med att bli nerskälld.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: vad är detta för serie? namn?
« Svar #18 skrivet: ons 7 okt 2009 23:55:54 »
Hoppsan här var det turbulent medan jag var borta, ska bara påpeka att Jetstar fick svar av mej (om det inte syns i allt tjafs), klistrar in det
Det heter Retsch & Co. Porzellanfabrik i Wunsiedel, Bavaria, Tyskland

Kolla här

Om du klickar på Aktuelle Porzellan Auktionslose und Angebote zu Retsch & Co. Porzellanfabrik im Internet under mest liknande R:et så ser du auktioner med mer lik sköld som
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=390099188051 annan ort, men
Ska tillägga till Jetstar att jag håller med om JJs beslut, men du är välkommen att starta en ny profil om du har fler frågor och kan hålla humöret i schack.

Jag upprepar att inga frågor ska ställas på två eller flera ställen, ett välbefogat skäl är att det blir jävligt rörigt om det kommer svar på två eller flera ställen. Skulle det mot förmodan varit frågan om Rörstrand i detta fall, skulle man helt enkelt flyttat tråden till svenskt porslin.
« Senast ändrad: tor 8 okt 2009 00:04:17 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: vad är detta för serie? namn?
« Svar #19 skrivet: tor 8 okt 2009 09:15:23 »
Hoppsan här var det turbulent medan jag var borta, ska bara påpeka att Jetstar fick svar av mej (om det inte syns i allt tjafs), klistrar in detSka tillägga till Jetstar att jag håller med om JJs beslut, men du är välkommen att starta en ny profil om du har fler frågor och kan hålla humöret i schack.

Jag upprepar att inga frågor ska ställas på två eller flera ställen, ett välbefogat skäl är att det blir jävligt rörigt om det kommer svar på två eller flera ställen. Skulle det mot förmodan varit frågan om Rörstrand i detta fall, skulle man helt enkelt flyttat tråden till svenskt porslin.

Ada; ett förslag från mig för att undvika missförstånd igen. Finns det en FAQ för nykomlingar som man ex kan klicka sig fram till när man registerar sig som ny medlem på sidan?

Är bemötande något vi behöver prata om här, måntro? Vad hände när och innan det gick över styr?

Något som jag uppskattar väldigt mycket här inne är att nya medlemmar är väldigt välkomnade, och att det inte pinkas revir, eller bildas "gäng" fram och tillbaka, men jag ser lite motstridigt i den här tråden som triggar ex personer som mig själv, som inte fixar sånt här samt har svårt med auktoritärt agerande, eller som sedan tidigare är van vid dyligt från andra ställen, ärligt talat.

It takes two to tango.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: vad är detta för serie? namn?
« Svar #20 skrivet: tor 8 okt 2009 16:36:11 »
Nu finns det inte mycket mer att göra Kikis då Jetstar fått en vänlig upplysning om att man inte lägger samma fråga på två ställen i forumet, jag tar bort dubletten, Jetstar lägger ut den igen, jag svarar på frågan om vad det är för porslin och tar bort den nya dubletten igen och förklarar, och vi ser i tråden vad som händer på det, medlemmar får okvädningsord i pm för att de lägger sig i.

Det har varit en snäll, hjälpsam och välkomnande attityd väldigt långt i denna fråga.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: vad är detta för serie? namn?
« Svar #21 skrivet: tor 8 okt 2009 16:57:33 »
Nu finns det inte mycket mer att göra Kikis då Jetstar fått en vänlig upplysning om att man inte lägger samma fråga på två ställen i forumet, jag tar bort dubletten, Jetstar lägger ut den igen, jag svarar på frågan om vad det är för porslin och tar bort den nya dubletten igen och förklarar, och vi ser i tråden vad som händer på det, medlemmar får okvädningsord i pm för att de lägger sig i.

Det har varit en snäll, hjälpsam och välkomnande attityd väldigt långt i denna fråga.

Man kangöra på två sätt. Antingen så hittar man försvaret för sig själv, eller så går man tillbaka; "var tusan fanns triggern? Finns det något jag kunde gjort å annat sätt? Eller vad menade jag egenligen i förhållande till hur det blev?"
Det är bara en tanke.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: vad är detta för serie? namn?
« Svar #22 skrivet: tor 8 okt 2009 17:14:26 »
Jag tror at det hela bara handlar om att tonen faller bort till viss del i skrift, jetstar tog åt sig och gick till angrepp. Vet inte om det är så mycket att orda om egentligen, detta var ju verkligen ett undantagsfall då inläggen alltid annars hålls på en trevlig nivå. Jag tycker vi släpper det hela och är glada för alla positiva inlägg! Njut av solen, kikarbara :)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: vad är detta för serie? namn?
« Svar #23 skrivet: tor 8 okt 2009 17:29:09 »
Njut av solen, kikarbara :)

SOLEN? Jag vill bara meddela att här REGNAR det!  >:(


 ;)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: vad är detta för serie? namn?
« Svar #24 skrivet: tor 8 okt 2009 18:50:03 »
SOLEN? Jag vill bara meddela att här REGNAR det!  >:(


 ;)
Vad jag kan se så är det bara du som mulnat :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: vad är detta för serie? namn?
« Svar #25 skrivet: tor 8 okt 2009 19:12:25 »
Här var det soligt och fint idag, perfekt höstväder men tyvärr ligger jag dunderförkyld & febrig. Det som gäller är väl som i sinn :)

Sol i sinn skulle det vara :)
« Senast ändrad: fre 9 okt 2009 19:47:12 av Wanja »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: vad är detta för serie? namn?
« Svar #26 skrivet: tor 8 okt 2009 19:31:00 »
Vad jag kan se så är det bara du som mulnat :)
Nopp, här har ösregnat hela eftermiddagen och kvällen samt hård blåst.