Författare Ämne: Någon som känner igen denna stol? Gemla kanske, eller rent av IKEA...? :)  (läst 10349 gånger)

Morphos

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Hej alla,

Fyndade denna stol idag, hittar dock ingen märkning på den.

Den förefaller vara ommålad (kanske samtidigt som den isf fick ”ny” klädsel), så en stämpel kan ju vara övermålad och en ev. etikett bortfallen.

Jag hittar ingen motsvarande modell på Gemlas hemsida, och inte heller någon liknande stol i den litteratur jag har. Är det någon som känner igen den? Har IKEA gjort böjträmöbler som denna? Det känns som att stolen är/har varit för dyr att producera för att de ska vara aktuella, men man vet aldrig...

Hoppas att någon kan vara behjälplig! Jag är tacksam för allt som för mig vidare till upplysning i frågan.

Stolen är f.ö. sanslöst skön att sitta i!

/Morphos




JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Den liknar den klassiska Thonetstolen i utförandet, men den finns det ju många kopior på, bl a IKEA. Fast exakt denna modellen har jag inte sett förut.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
Jag tror på IKEA, råkade hitta stolen "Lena" av en slump: http://www.sikoauktioner.se/web/objekt.asp?ID=9725
Den nedre delen är rätt lik dina stolar, kan mycket väl vara samma formgivare!

Morphos

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Tack Wanja,

Det är med ganska stor sannolikhet en armstödsvariant på ”Lena”! Både benens avslut (knäcker liksom framåt) samt staget är av samma façon. Det enda som verkar skilja ”Lena” från min stol är att den böjda rundstaven som utgör ryggstödet på min har en fasning. Men det kaaan ju också vara så att IKEA har gjort en billigare variant, det har ju hänt förr (och senare)...

Spelar inte så stor roll för mig, efter omklädning kommer den att bli superjuste! Är normalt inte så förtjust i böjträstolar, men den här har något grafiskt fint över sig. Plus att den är väldigt bekväm som tidigare nämnts. :)

Nåväl, tack även JJ för ditt bidrag i jakten. Är det förresten inte du som sitter inne med ett gäng gamla IKEA-kataloger? Vill du hjälpa mig med att kika igenom 60-talet i så fall? Enligt länken Wanja postade lär ju i alla fall ”Lena” härstamma från detta decennium.


Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
Tittade igenom ikeakatalogen från 67 men såg den inte där.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Nåväl, tack även JJ för ditt bidrag i jakten. Är det förresten inte du som sitter inne med ett gäng gamla IKEA-kataloger? Vill du hjälpa mig med att kika igenom 60-talet i så fall? Enligt länken Wanja postade lär ju i alla fall ”Lena” härstamma från detta decennium.

Jag har bara 58:an och 65:an. Nu är jag ganska säker på att den inte finns där men jag kan bläddra igenom dem en gång till.

Morphos

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Tack för hjälpen både Jemmifer och JJ! Det får väl bli uteslutningsmetoden... :)


Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
tittade i min från 1970, och tyckte mig inte se den där heller.

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
Maila till denna kvinna, hon jobbar på Ikea och hjälper folk att ta reda vilken Ikeamöbel de kan tänkas ha och hur gammal sagda möbel kantänkas vara.

EVA.HAGBERG @ MEMO.IKEA.COM



JJ ändrade mailadessen pga spamrisk. Ta bort mellanrummen vid användning.
« Senast ändrad: fre 16 okt 2009 06:45:05 av JJ »

Morphos

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Ah, prima! Tack igen Jemmifer. :)

Om jag får något vettigt svar postar jag det här för den allmänna upplysningens skull...

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
Jemmifer, vad kul! Då ska jag kolla med henne om hon vet något om mina röda snurrstolar :) Kanske däremot ingen hit att ha kvar hennes mailadress i ett inlägg pga spamrisken..?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Min modifiering borde väl räcka isf.

Morphos

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Jag har mailat idag, så förhoppningsvis får jag svar snart...

Tack också till Moses för hjälp med detektivarbetet!

Morphos

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Måste säga att det är en ypperlig service som IKEA har i form av Eva Hagberg!

Hon svarade omgående på mitt mail, det är bara jag som har varit seg och inte lagt ut informationen här.

Att det skulle vara en variant av stolen Lena dementerades av Eva, dock med tillägget att det inte är alla möbler genom åren som kommit med i katalogen. Eva kollade igenom alla kataloger 1960–1995, och hittade en stol vid namn Dorotea från 1989 som även var snarlik. Som antytt kunde hon i alla fall inte bekräfta att min stol har sålts av IKEA.

Mitt egna filosoferande säger att stolen kan komma från samma tillverkare/snickeri som gjorde Lena, även om IKEA aldrig tog in den i sortimentet. De har ju inte haft egen produktion/ensamrätt alltid, om jag förstått det hela rätt.

Well, jakten får väl fortsätta... Tack igen till alla engagerade! :)