Författare Ämne: Bok: Tidlösa mönster  (läst 4513 gånger)

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
Bok: Tidlösa mönster
« skrivet: sön 11 okt 2009 00:36:51 »
Stod och bläddrade i den nya boken Tidlösa mönster av Gisela Eronn i helgen....vill ha!!! Finns på Bokus...

1954 skapade tolv designers de numera välkända mönstren för utställningen "Signerad textil" på NK:s textilkammare. Designern Astrid Sampe ledde NK:s textilkammare 1936-1971. Hon valde ut de namnkunniga konstnärer, arkitekter och textilformgivare som skulle delta i den legendariska kollektionen,bland andra Alvar Aalto, Sven Markelius, Olle Baertling, Olle Bonniér, Stellan Mörner och och Viola Gråsten. Tillsammans producerade de 21 olika mönster, som mästertryckaren Erik Ljungberg översatte med unik känslighet till högkvalitativa textiltryck. Tygerna trycks fortfarande och säljs av Ljungbergs textiltryckeri till landets designinriktade butiker.

Tidlösa mönster berättar historien bakom den nostalgiväckande mönsterkollektion och presenterar de tolv designers som skapade "Signerad textil".

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: Bok: Tidlösa mönster
« Svar #1 skrivet: sön 11 okt 2009 10:50:00 »
Det finns fler som vill ha - en finns här! Hm. länge tills jag fyller år; den är säkert slut innan dess! Ska jag vara så snobbig att jag köper den själv? Och har jag alls plats...  ??? Svar: Ja, jag tror jag måste ha den för att överleva! En del av mitt överlevnadskit typ.  :)

"nilit55s Överlevnadskit
Signalspegel, druvsocker, metkrokar & rev, kompass, synål, rakblad, visselpipa, boken "Tidlösa mönster" med mera finns i den här lilla överlevnadskonserven. Ska du ut på äventyr helt utan utrustning - ta med dig den här!!"
 ;)

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: Bok: Tidlösa mönster
« Svar #2 skrivet: tor 15 okt 2009 13:45:16 »
Beställd! Jag skäms! Har inte alls råd... fast lever jag riktigt i nuet - vilket ju rekommenderas - har jag nog det.  :) Tack Gila för tipset! Men kanske skriver jag och skäller sen när jag sitter här och svälter!  :o

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Bok: Tidlösa mönster
« Svar #3 skrivet: tor 15 okt 2009 22:32:49 »
He he...du kan ju låna på biblioteket, helt gratis!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Bok: Tidlösa mönster
« Svar #4 skrivet: fre 16 okt 2009 06:48:17 »
Fast sådana böcker är alltid utlånade! Jag har sett den i bokhandeln och har varit på vippen att köpa den...

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Bok: Tidlösa mönster
« Svar #5 skrivet: fre 16 okt 2009 22:18:13 »
Fast sådana böcker är alltid utlånade! Jag har sett den i bokhandeln och har varit på vippen att köpa den...

Det är då man bokar en reservation... ;) Fast jag råkade nämna för en bekant om boken och hon hade en bror som jobbar på förlaget så hon "skulle se om de kunde avvara en".... ;D