Författare Ämne: Äkta orginal IkEa?  (läst 3955 gånger)

luxo

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
Äkta orginal IkEa?
« skrivet: tis 13 okt 2009 18:13:18 »
hejsan

Är detta "äkta original" IKEA? Om jag inte tar fel så (re)lanserade IKEA en liknande fåtölj för ett par år sedan, är detta deras eget original?
Beklagar bild kvaliteten. Galon-klädseln verkar ok och stoppningen är som ny, underligt då skumgummi brukar pulvriseras, någon som har en förklaring?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Äkta orginal IkEa?
« Svar #1 skrivet: tis 13 okt 2009 18:20:32 »
Det är kanske helt enkelt så att inte allt skumgummi är av den pulveriserande sorten? (den som t ex gör att man får byta skumgummi i en Caprisoffa i regel)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Äkta orginal IkEa?
« Svar #2 skrivet: ons 14 okt 2009 06:41:17 »
Som Ada är inne på så var det främst skumgummit av den första generationen som bröts ned alltför lätt. Senare kom andra sorter som håller bättre.

luxo

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: Äkta orginal IkEa?
« Svar #3 skrivet: tor 15 okt 2009 09:38:41 »
Om jag inte tar helt fel så är skummgummi oftast polyetercellplast, som pulveriseras , men kanske man använde latex i den här modellen. Jag tror att modellen är tidigt 70-tal, men osäker, det kanske trots allt inte är Ikea?

Moster Mjölgumpa

  • Gäst
SV: Äkta orginal IkEa?
« Svar #4 skrivet: fre 13 nov 2009 21:38:49 »
Vi hade en sådan hemma när jag var liten i början på sjuttiotalet. Den kom från IKEA och hette Mila.

luxo

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: Äkta orginal IkEa?
« Svar #5 skrivet: lör 14 nov 2009 08:50:43 »
Tack för det! Den är faktiskt skön att sitta i trots galonen.

luxo

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: Äkta orginal IkEa?
« Svar #6 skrivet: sön 22 nov 2009 10:57:17 »
Med rätt namn så hittade jag formgivaren.  Mila fåtölj av Gillis Lundgren - 1968.
Då den inte passar in här nu och tar en del plats har jag funderat på att skicka den vidare, någon som har en idé om ev prisläge.