Författare Ämne: Keramiktjur  (läst 8978 gånger)

junigatsu

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Keramiktjur
« skrivet: sön 18 okt 2009 18:07:59 »
Jag var på auktion i dag och ropade in denna keramiktjur. Jag tycker mönstret och glasyren är så läcker. Den är ganska stor, ca 35 cm lång och 15 cm hög.
Det vore roligt att veta vem som gjort den och ungefär när så jag tänkte kolla om någon här vet. Den är signerad under men jag kan inte urskilja vad det står annat än några siffror.

Nu har jag surfat runt och letat lite mer och hittade en likadan tjur fast i rött på Tradera:
http://www.tradera.com/Stor-STATLIG-TJUR-Liknar-Aldo-Londi--auktion_99612858

Där står det "Aldo Londo" och när jag sökt på det namnet så hittar jag massor av keramik och den stilen är så lika att det måste vara han som gjort/designat denna tjur. Nu vill jag ha hans katt också!
« Senast ändrad: sön 18 okt 2009 18:53:38 av junigatsu »

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Keramiktjur
« Svar #1 skrivet: mån 19 okt 2009 21:07:41 »
Fat och vaser kan man se ganska ofta, men djur av Londo har jag hittills inte sett.
Allt går.

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Keramiktjur
« Svar #2 skrivet: mån 19 okt 2009 21:49:16 »
Söker ni på Bitossi Rimini blue ceramics och Aldo Londi så finns det en uppsjö av olika figurer vaser o djur 

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Keramiktjur
« Svar #3 skrivet: tis 20 okt 2009 01:37:45 »
Jag har en liknande tjur, men dekoren är något annorlunda, de små fyrkanterna som löper efter sidan saknas på min. Ugglan med nr ZZ999-49 har jag också. En bra länk till Bitossi-keramik http://www.bitossiceramiche.it/ Tjuren verkar dock inte finnas med där längre.

junigatsu

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Keramiktjur
« Svar #4 skrivet: tis 20 okt 2009 23:12:32 »
Kan de olika mönstrena på min tjur och Brodertucks innebära att någon eller båda är handgjorda?

Vaserna och faten är ockås fina och den röda tjuren på Tradera är också fin.

Skulle någon hitta en av hans katter, den med platt runt ansikte, så vill jag ha!

akkorden

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Keramiktjur
« Svar #5 skrivet: ons 28 okt 2009 00:24:35 »
Alle dyrefigurer fra Bitossi's Rimini Blue serien er nu meget efterspurgte.
Dog skal man være opmærksom på, at der er lavet efterligninger bl.a. fra tyske keramikvirksomheder.
En ægte Bitossi er altid mærket med bogstavet "B" enten med en underscore _ eller med et punktum efter - sådan: "B."
Ordet "Italy" skal være enten stemplet, håndskrevet eller presset ind i emnet.
Venlig hilsen
Rosa

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Keramiktjur
« Svar #6 skrivet: sön 13 dec 2009 22:37:36 »
Råkade dyka på denna sida med keramik från Jema, Holland. Visst är tjur 79 väldigt lik din? http://www.jema-holland.com/animals.htm

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Keramiktjur
« Svar #7 skrivet: tis 15 dec 2009 21:16:45 »
Det är som du mycket riktigt påtalar Wanja. Det fanns flera tillverkare av de här blåa djuren och då framför allt oxarna/tjurarna. Många kommer från Kina, etc.

Men här är min Bitossifavorit som jag har, lejonet. Det är runt 50 cm högt.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Keramiktjur
« Svar #8 skrivet: lör 23 jan 2010 10:53:41 »
Jag hittade precis en liten gräslig skapelse i en låda när vi packade upp. En blå kantig häst och jag drog mig denna tråd till minnes. Hittade en bild på ebay där man spåstod att det var aldo londi som stod bakom den. Men jag hittade den inte i bitossilänken så jag antar att det var hitte-pau?
Finns det någon sida med samtliga bitossi eller är den här sidan bäst att leta i? Hur ser jag om det är en bitossi eller ej??

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Keramiktjur
« Svar #9 skrivet: lör 23 jan 2010 11:35:44 »
Jag hittar samma häst här: första bilden kantig häst finns även längre ner. (Bild på min kommer så fort jag har kopplat om lite kablar).
http://freedesign.jp/interior/mebbo001.php
Men ingen stämpel, en pytteligen blåmålad grej under som kan vara en signatur, ingen italy-stämpling så långt ögat når, ev att jag ser ett präglat pyttepyttelitet LY men det är microskopiskt på ena tasskanten, så det kan vara fantasi. Har jag en kopia eller en tidig variant måntro??