Författare Ämne: Jag saknar mina Ruska!!  (läst 3968 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Jag saknar mina Ruska!!
« skrivet: ons 21 okt 2009 21:40:06 »
I nästan hela mitt liv har jag till vardags ätit på bruna Ruska-tallrikar från Arabia. För ett par veckor sedan fick jag för mig att nu ska jag släppa dessa mörkbruna tingestar och ta något gladare. Köpte 18 vita Gustavsbergstallrikar från 1940-talet i Benporslin. Trots att jag trivs jättebra med dessa vita tallrikar så känns det fortfarande konstigt när jag äter. Det är något som känns fel. Skall jag återgå till Ruska eller kommer jag att vänja mig?

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Jag saknar mina Ruska!!
« Svar #1 skrivet: tor 22 okt 2009 14:16:43 »
Det skulle väl vara att du saknar "personligheten" i dina gamla tallrikar. Jag tycker man kan jämföra dina nya tallrikar med det man hittar i inredningstidningar, allt är vitt, vitt, vitt. Visserligen kan det vara fint, men en ganska tunn "personlighet"... ;D

Pröva att använda färgglada saker till, färgade glas, bestick med svarta eller röda skaft etc så ser du om det räcker med "färgklickar" eller om du vill ha många eller kraftiga färger som bas...personligen föredrar jag enkla mönster med en färgklick eller enfärgade delar med färg eller en färgskala, då känns det mer personligt och mindre tråkigt..!

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Jag saknar mina Ruska!!
« Svar #2 skrivet: tor 22 okt 2009 21:36:04 »
Nä, Reggis, med din personlighet måste du kompensera med nåt stentungt, som liksom klamrar sig fast vid jordytan. Jag är rädd, att om du fortsätter med detta ytliga vita porslin kommer du att tappa styrfart och mål och mening och driva iväg dit vindarna far, ba´ så där. Ã…tergå till Arabia!
Allt går.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Jag saknar mina Ruska!!
« Svar #3 skrivet: tor 22 okt 2009 23:06:54 »
Fast de här vita äldre benporslintallrikarna är tunga och bra. Står fint på bordet då man attackerar maten minsann. Jag har även en hel hög med emmatallrikar, Gustavsberg. Både gröna och bruna och små och stora, djupa och platta. Dessa brukar jag ha när jag har gäster. Fast jag gillar tallrikar med synlig kant och det har inte dessa. Därför är de inget alternativ. Kanske ska leta efter lite porslin från tidigare Östtyskland. Det brukar vara färgsprakande.

loppistanten

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
SV: Jag saknar mina Ruska!!
« Svar #4 skrivet: lör 31 okt 2009 23:36:31 »
nej fy satan för ruska - o så låter det så illa när man äter - altså från tallrikarna ;-)

välj en trevlig dansk serie i stället - då blir du på humör :-D - haha!

luxo

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
SV: Jag saknar mina Ruska!!
« Svar #5 skrivet: lör 12 dec 2009 17:39:57 »
Det finns något befriande med vitt, och kanske är det lite enklare att lyfta fram maten, när man inte behöver lägga in brunt i ekvationen. Men Ruskan har en skön taktil känsla i glasyren, som man inte kan bortse ifrån, vitt porslin brukar vara väldigt blankt.