Författare Ämne: Något mer än värmevärdet?  (läst 2438 gånger)

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
Något mer än värmevärdet?
« skrivet: ons 21 okt 2009 23:47:38 »
Har bl a fått ett möblemang på halsen då jag skall hjälpa en billös vän röja ett varmförråd.Utöver min 50 år gamla lädersoffa är jag inte speciellt sentimental eller nostalgisk vad gäller gamla bruksföremål som inte har nåt användningsområde.

Det mesta går därför på tippen trots att jag vet att några saker kanske skulle inbringa några nån hundring eller så.Problemen är som bekant bara vilka, var och när.

Undrar därför om den samlade kunskapen här kan tipsa om skåpet och stolarna(det finns två likadana) på bilderna är värda något utöver värmevärdet i fjärrvärmeverket i Högdalen.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Något mer än värmevärdet?
« Svar #1 skrivet: lör 24 okt 2009 22:14:20 »
Antikdeckarn har lärt mej att såna skåp (ser ut att vara vägghängt) funkar för det har folk plats att hänga upp nånstans, till skillnad mot allmogekistor som är en död marknad. Skåpet kanske inte är så hiskeligt gammalt (kan det vara 50-talsallmogevurm till och med?), men vissa gillar ju sånt

Kul fransar på stolen, kanske det lockar nån

prisläge kan jag inte säga nåt om
« Senast ändrad: lör 24 okt 2009 22:16:38 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Något mer än värmevärdet?
« Svar #2 skrivet: fre 20 nov 2009 21:53:26 »
Avslutar tråden med att berätta att skåpet sett minst två världskrig och tre sekler.
Det fanns några färgskav/släpp, men var i övrigt helt och kurant.Skåpet tror vi på goda grunder och m hjälp av fotoalbum är tillverkat nånstans i Dalsland av nån lokal talang.
Det hamnade på miljöstationen i Högdalen tillsammans med stolarna.På något sätt har säkert prylarna gjort comeback i någons hem vid det här laget.Om inte annat så genom två hål i väggen.