Författare Ämne: Kontur, published by Svenska Slöjdföreningen  (läst 5045 gånger)

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Kontur, published by Svenska Slöjdföreningen
« skrivet: lör 24 okt 2009 17:36:42 »
Någon som läst och kanske har någon sådan tidning? När jag kollade min gamla loppis-tidnings-mapp fann jag två sådana, en från 1958 och en från 1959. Helt underbara, det jag hunnit kolla. Fina foton på Stig Lindberg-prylar bland annat. Texten är på engelska, så den är tydligen tänkt för export. Printed by Almquist & Wiksell. Jag berättar mer sen och kanske lägger ut någon bild, om intresse finns.

Futura

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Kontur, published by Svenska Slöjdföreningen
« Svar #1 skrivet: tor 29 okt 2009 21:24:24 »
Kontur gavs ut av Svenska Slöjdföreningen mellan 1950 och 1965, totalt 13 numrerade volymer. Den var avsedd att visa upp det bästa av svensk design för en internationell publik, därav texten på engelska. Så småningom fick den också undertiteln "Swedish Design Annual". Från början var den tänkt att komma ut en gång i kvartalet, men det stannade vid en årsbok (och knappt det, eftersom ett par år hoppades över).

nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: Kontur, published by Svenska Slöjdföreningen
« Svar #2 skrivet: tor 29 okt 2009 22:26:40 »
Tack för info! Jodå, en vacker - och pigg - dag lägger jag säkert ut nån bild. Det är verkligen en fin skrift!