Författare Ämne: Två plåtburksfavoriter... :)  (läst 4148 gånger)

Morphos

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Två plåtburksfavoriter... :)
« skrivet: tor 29 okt 2009 11:14:13 »
Tänkte bjuda er på några bilder av två favoriter. Jag hittar ingen annan lämplig kategori, men flytta gärna inlägget om det behövs!

Först ut är en karamellburk med fantastiska illustrationer och fin form. Måtten är ca. Ø 10,5 x H 10,5 cm.

Jag har bara hittar bilder på andra, och i mitt tycke tråkigare, burkar från Pascall.

Någon som känner igen den? Och som kanske kan datera den...? Tippar själv på att det är tidigt 60-tal, men kan vara ute och cykla... :)

Tyvärr är locket lite repigt och har några små bucklor, men det är inget som förtar helhetsintrycket. Ambitiöst tillverkad burk med en, troligtvis trycksvarvad, bullig ”midja” – dyra extrapengar för en karamellburk...

Morphos

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Två plåtburksfavoriter... :) forts.
« Svar #1 skrivet: tor 29 okt 2009 11:21:04 »
Fler bilder på karamellburken.

Morphos

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
Två plåtburksfavoriter... :) forts.
« Svar #2 skrivet: tor 29 okt 2009 11:25:22 »
Och här kommer burk två.

Det var väl ett tag sedan man köpte tennisbollar i plåtrör?

Även här gissar jag på tidigt 60-tal.

Gillar den grafiska formen skarpt. Typografin är exemplarisk, färgskalan likaså.

Funkar ju till att ha spagetti i om inget annat. :)


nilit55

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
SV: Två plåtburksfavoriter... :)
« Svar #3 skrivet: tor 29 okt 2009 13:36:34 »
Jag vet inget, men tycker om dina burkar. Särskilt den första. Såna där tryck är liksom... min passion, även om det är lättare, när man som jag har liten plats, att samla på textiler. Burkarna jag ändå har är så skrymmande.

Jaså, finns ingen plåtburkstråd förut, då kanske jag hakar på här. Tar jag två och två burkar kommer det är stämma med rubriken.  :)

SlimsPunktSe

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Driver onlinebutiken Slims.se och ÄLSKAR prylar!
    • Visa profil
    • Slims.se - Det var bättre förr!
SV: Två plåtburksfavoriter... :)
« Svar #4 skrivet: ons 31 mar 2010 15:05:22 »
Har faktiskt en sådan burk i min webbutik, en riktigt trevlig liten sak som verkligen drar ögon till sig!

http://slims.se/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&category_id=18&product_id=63&Itemid=64
Det var bättre förr, det har jag alltid sagt.